Annonce
Debat

Debat: DSB forringer togplanen for mindre stationsbyer

Debat: Vejle Kommune er landets femtestørste. Vi har et velfungerende jernbanenet, som forbinder fire centerbyer med Vejle og resten af Danmark, og til sammenligning er vores regionaltog altså vores ”letbane”.

Vi har derfor brug for, at DSB og Arriva fortsat betjener disse mindre stationsbyer, og da hovedparten af passagererne er pendlere til og fra folkeskole, uddannelse og job, er det strengt nødvendigt, at togene kører hensigtsmæssigt i myldretiden. Det er med til at minimere privatbilismen og udledning af unødvendig CO2.


Annonce

Vores folkevalgte må sørge for, at servicen ikke forringes på de tider af døgnet, hvor der er flest pendlere.

Fra debatindlægget


DSB har set sig nødsaget til at fjerne et tog, som ikke havde passagerer nok på første del af strækningen fra Aalborg mod København 05.06, og som var det tog, der skulle betjene stationerne i Brejning og Børkop 7.30. Til mit forslag om at lade et gennemkørende tog standse i stedet for, er ét af svarene, at det vil give for mange gener for en større del af passagererne på grund af fem minutter længere rejsetid!

Regionerne har investeret i den regionale kollektive trafik og fået markant flere til at bruge busser og tog. Den regionale kollektive trafik understøtter pendling og bidrager til, at virksomheder kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft. 70 procent af lokalbanernes passagerer er pendlere på vej til arbejde eller uddannelse.

Derfor kan jeg ikke sidde overhørig, når DSB sløjfer myldretidsafgange i mit lokalområde for at tilgodese passagerer andre steder eller bruge det økonomiske aspekt som begrundelse. Vores folkevalgte må sørge for, at servicen ikke forringes på de tider af døgnet, hvor der er flest pendlere.

Jeg har derfor bedt transportordfører for De Konservative Niels Flemming Hansen stille transportministeren spørgsmål om udfordringen. Jeg vil gerne have svar på, hvordan Folketinget sikrer, at borgere i mindre stationsbyer ikke oplever forringelser af servicen år for år, og hvordan den konkrete udfordring løses. Og samtidig om der er en overordnet strategi for at sikre fortsat betjening af stationsbyer, så det er attraktivt at bosætte sig der.

Som regionsrådskandidat vil jeg arbejde for, at tog og busser kører på nødvendige tidspunkter i myldretiden, og at afgangene er tilstrækkelige, så både borgere uden for storbyerne og dem i byer, der betjenes af lyntog, får lige mulighed for at benytte kollektiv transport. Konkret arbejder Det Konservative Folkeparti i Region Syddanmark for sammenlægning af Fynbus og Sydtrafik. Det giver økonomisk gevinst og overblik over hele regionens bustrafik med det formål at gøre det nemmere og mere attraktivt at tage bus, hvor der ikke er tog.

Annonce
Debat For abonnenter

Nu rabler det for EU-kommissionens formand. Von der Leyen vil drøfte tvungen vaccine

Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

EfB For abonnenter

Den store EfB-analyse: To trænere, fem anførere, fem målmænd, 34 startere, 21 debutanter og meget mere

Haderslev

Forældre advarede Folketinget: Naturnationalpark bliver no go for vores børn

Kolding

22-årig mand anholdt i nat: Pegede sit lem mod patruljevogn

Erhvervsredaktøren: Nu trækker vi lod om den grønne omstilling

Vejen For abonnenter

Mette er klar til kæmpe opgave: EU-modstandere vil samle 70.000 underskrifter

Leder

JV mener: Lukning af daginstitutioner er den forkerte medicin

Kolding

Voldsomme billeder: Op mod 30 brandfolk kæmpede med stor gårdbrand

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Sydjylland For abonnenter

Ugens pletskud: Stop lige engang

Haderslev For abonnenter

Venstre sat i skruetvinge: Dampark-afgørelse handlede om borgmesterkæden

Esbjerg

Drengerøve på hjul spreder juleglæde: Man bliver jo fandeme rørt helt ind i hjertet

Annonce