Annonce
Debat

Debat: Enhedslisten og Dansk Folkeparti svigter klimaet i EU

Den 27. november stemte Europa-Parlamentet samlet for den nye Europa-Kommission. Det er en vigtig beslutning, for Kommissionen har en afgørende indflydelse på al lovgivning i EU. Og den nye Kommission har forpligtet sig på en ambitiøs klimapolitik. Desværre stemte Dansk Folkeparti og Enhedslisten imod. Det fik de noget opmærksomhed på. Men de svigter klimaet.

Jeg stemte sammen med de andre danske socialdemokrater for den nye EU-kommission. Det gjorde jeg, fordi Kommissionen sætter klimaet på dagsordenen. Kommissionsformanden Ursula von der Leyen vil fremsætte en ny ”green deal” inden for 100 dage. Hun også lovet at fremlægge en plan for, hvordan EU kan reducere 55 procent af sine klimagasser i 2030 sammenlignet med 1990. I dag er målsætningen 40 procent, så det er et markant skridt frem.

Sådan ser alle ikke på det. Enhedslisten og Dansk Folkeparti stemte imod Kommissionen, fordi de stolt vil vise, at de ikke er tilfredse med alle delelementer i den nye Kommission. Dermed svigter de klimaet. Vi har brug for en aktiv Kommission, så vi kan handle på klimakrisen nu.

De fleste politiske partier i Danmark siger, de ønsker en ambitiøs grøn omstilling. Dansk Folkeparti, der historisk set har været fodslæbende når det kommet til klimaspørgsmål, har tilsluttet sig regeringens målsætning om 70 pct. CO2-reduktion i 2030. Enhedslisten har ydermere brystet sig af at være blandt de mest ambitiøse på klimapolitikken. Men i EU svigter begge partier totalt.

Peter Kofod fra Dansk Folkeparti og Nikolaj Villumsen fra Enhedslisten har i populismens navn dannet en nederdrægtig anti-klimaalliance i Europa-Parlamentet. Det er hyklerisk i en tid, hvor vi mere end nogensinde før har brug for handling. Klimaet får det ikke bedre af fløjpartiernes populisme, og derfor håber jeg, at Enhedslisten og DF snart kommer ind i kampen på den grønne fløj.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce