Annonce
Debat

Debat: Flere tog og dobbeltspor i Tinglev, tak!

Transport: På det seneste har man i dagspressen kunne læse adskillige indlæg fra erhvervsorganisationer, lobbyister mejeridirektører, og transportordførere fra blå blok forsøge at tæppebanke den nye transportminister med argumenter om flere motorveje.

Tag nu lige og spis brød til. Set ud fra et klimahensyn har vi ikke brug for flere motorveje. Vi må alle bidrage til de nødvendige CO2-nedbringelser, og jeg savner at man fra transportsektorens side arbejder og finder nye løsninger på udfordringerne i stedet for mere af det, som har vist sig ikke at løse vore transportproblemer.

Anlæg af motorveje kræver enormt forbrug af resurser. Udtagning af store arealer med skov, eng, mose og landbrugsjord, der efterfølgende bliver til asfaltørken. Enorme mængder af sand, sten og grus, som der allerede er ved at blive forsyningsvanskeligheder af. Vores generation skulle også gerne efterlade noget til de kommende generationer.

Brug i stedet nogle af pengene til at opgradere og elektrificere vores jernbanenet og dobbeltsporet i Tinglev.

Vi har i landdistrikterne i mange år måtte se de lokale veje blive i en dårligere og dårligere forfatning. Stigende pendlertrafik, større og større lastbiler og landbrugsmaskiner har gjort at mange lokale veje er i en elendig forfatning. Det er jo normalt kommunale veje, og spørger vi kommunen om hjælp får vi at vide, at der ingen penge er.

Derfor foreslå jeg at en anden del af de sparede motorvejspenge bliver brugt til opgradering af nødvendige pendlerveje, samtidig med at der etableres cykelstier langs disse, så det stigende antal cyklister får trygge forhold. Det ville gøre det mere attraktivt at flytte ud i landdistrikterne. Nu må det være vores tur.

Annonce
Frode Hjort Gregersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding

Mere regn på vej: Beredskab holder ekstra øje med vandstand i Kolding efter oversvømmelser

Annonce