Annonce
Debat

Debat: Forkastelig forretning - Lånefirmaer bør udvise samfundssind

Kviklån: I den seneste uge har man kunnet læse flere rystende historier i medierne om udbydere af kviklån, der udviser en skruppelløs adfærd. Der har været eksempler på firmaer, som gennem målrettet markedsføring lokker mennesker ud i bundløs gæld. Vilkårene for lånene er ofte svære at gennemskue, og derfor føres forbrugerne let bag lyset og indgår låneaftaler, som de ikke kan overskue konsekvenserne af. Det er bondefangeri af værste skuffe, og det kalder på en strammere regulering af området.

I Jyllands-Posten kunne man 9. oktober læse Peter Brodersens beretning om, hvordan en udbyder af kviklån havde målrettet sin markedsføring mod ham på Facebook. Det skyldtes, at Facebook havde registreret, at han var interesseret i onlinespil. Udbyderen af kviklån har altså målrettet sin markedsføring af kviklån mod de 230.000 personer, som ifølge Facebook har interesse for gambling, casino, poker og roulette. Det er svært at tolke på andre måder, end at udbyderen forsøger at lokke folk til at låne penge til at spille for.

Det mener jeg er en moralsk forkastelig måde at drive forretning på, hvis man på den måde spekulerer i tjene penge på menneskers spilafhængighed. Konsekvenserne har lederen for Center for Ludomani, Michael Bay Jørsel, oplevet. Han fortæller, at de spilafhængige, som han møder i dag, er yngre end tidligere og ofte er dybt forgældede på grund af kviklån.

Senest kunne man 11. oktober læse på DR Nyheder, at Forbrugerombudsmanden tidligere i år har anmeldt kviklånsfirmaer for at vildlede kunder. Eksempelvis har firmaerne kaldt deres lån for ’kassekreditter’, selvom lånenes årlige omkostninger i procent (ÅOP) ligger på 300 procent. Men på trods af politianmeldelsen har ét af firmaerne nægtet at rette ind og droppe betegnelsen ’kassekredit’. Én ting er at gå til grænsen af lovgivningen, men at trodse en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden er at gå for vidt.

Og det er jeg heldigvis ikke alene om at tænke. Både Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk er kritiske over for kviklånsbranchen. Forbrugerombudsmanden konstaterer, at lånevirksomhederne er forbundet på kryds og tværs, så det er svært at gennemskue, hvem der står bag. Forbrugerrådet Tænk kalder markedet en ”jungle” og problematiserer, at firmaerne vildleder forbrugerne. Eksempelvis favoriserer hjemmesider, der sammenligner priser på lån, ikke de billigste, og beskrivelsen af lånene vildleder forbrugerne.

Det er noget, det vækker en socialdemokrats sociale indignation. For det er jo ikke tilfældigt, hvem der bliver fanget i gældsspiralerne. Lånene appellerer til folk, som i forvejen har en skrøbelig økonomi, og som ikke kan overskue konsekvenser og omkostninger ved at optage sådan et lån. Det kan være unge, som ingen erfaring har med økonomi, og som ser det som en mulighed for at få råd til det moderigtige tøj eller den nye spilkonsol. Eller det kan være socialt udsatte, der kan føle sig tvunget til at låne penge for at betale husleje eller kontingent til børnenes fodboldklub. Og det kan være folk, som på grund af problemer med misbrug og afhængighed ikke er i stand til at se andre muligheder.

Vi har længe været for blåøjede og ladet stå til. Konsekvensen er, at lånemarkedet i dag er det vilde vesten. Og vi må erkende, at der er sket meget, siden lån var noget, man fik i den lokale sparekasse. Sparekasserne skulle også tjene penge, men bankrådgiveren har en interesse i, at kundens økonomi hænger sammen. I dag er lån langt mere tilgængelige for folk, som ikke var blevet godkendt til et lån i banken. Og der er opstået låneudbydere, som gør en forretning ud af folks elendighed, hvor nye lån skal betale for renterne på de gamle. Vi politikere må vågne op og påtage os ansvaret for at lære nogen låneudbydere om begreberne ’moral’ og ’samfundssind’ – og om almindelig god opførsel.

Annonce
Malte Larsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Kalmar-huse reddet fra konkurs

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Kolding

Genoptager omdiskuteret samarbejde: Konsulenter på resultatløn skal igen finde besparelser på udsatte borgere

Annonce