Annonce
Debat

Debat: Fuglsang og socialdemokraterne svigter lønmodtagerne

Replik: Min socialdemokratiske kollega i EU-Parlamentet, Niels Fuglsang, angriber mig 4.december i denne avis for at svigte klimaet, fordi jeg stemte imod den nye EU-Kommission.

Men Niels Fuglsang glemmer en hel del i sit indlæg, som jeg da lige vil hjælpe ham med. Den nye EU-Kommission vil i løbet af de første 100 dage komme med et forslag til en europæisk mindsteløn. En mindsteløn, der også vil ramme Danmark og totalt vil kastrere den danske fagbevægelse. Hvorfor ønsker Niels Fuglsang og Socialdemokraterne at bakke op en Kommission, der vil smadre den danske model?

EU har i årevis heller ikke haft styr på de ydre grænser, og Ursula von der Leyen, den nye kommissionsformand, svar på den uholdbare situation er flere tilkaldevagter ved grænserne i 2024. Så når Niels Fuglsang bakker op om den nye Kommission, svigter han og Socialdemokraterne tværtimod kampen for at holde migranter ude. Hvorfor? Læg dertil drømme om EU-hær, mere indblanding i nationalstaternes social lovgivning og så videre, og man finder, hvorfor Dansk Folkeparti stemte nej til den nye EU-Kommission. Niels Fuglsang vil nok argumentere for, at så simpelt kan man ikke stille det op. Dertil er jeg enig. Forskellen på Niels Fuglsang og mig er blot, at uanset hvad EU kommer anstigende med, vil Fuglsangs EU-glæde altid vinde. Der er jeg bare anderledes.

Jeg gik til valg på at begrænse EU’s magt over os - og det agter jeg at forfølge. Det havde derfor været rent vælgerbedrag, hvis jeg ligesom alle EU-elskerne havde stemt ja til en kommission, som jeg er fundamentalt uenig med.

Annonce
Peter Kofod Poulsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce