Annonce
Debat

Debat: Grøn omstilling, man næsten kan røre ved

Anne Steffensen, Danske Rederier

Debat: I slutningen af august var jeg i Esbjerg for første gang i noget tid. Her var Danske Rederier en af flere værter til et arrangement på havnen, hvor vi lancerede et studie om beskæftigelsesmulighederne i havvind sammen med Dansk Energi og Wind Denmark.

Når man ikke har sin daglige gang på havnen i Esbjerg, er det imponerende at opleve den udvikling, der altid er sket, når man vender tilbage. Der er langt til den olie/gas-havn med færgeforbindelse til England, som engang tegnede havnen, til den moderne havn, som i dag er hub for den grønne omstilling symboliseret ved de enorme arealer med vindmølledele til havvindmølleparkerne.


Annonce

Esbjerg kan blive en meget konkret og vigtig brik, for at skibsfarten kan komme videre i bestræbelserne på at blive CO2-neutral.

Fra debatindlægget


Grøn omstilling kan være et begreb, som er lidt svært at få greb om. Vi har hørt om det i årevis, men det er først i de senere år, at den grønne omstilling for alvor er ved at sive ud i samfund og blevet gjort konkret. Skibsfarten har selv et meget konkret potentiale for at nedbringe CO2-udledningerne og være medvirkende til den grønne omstilling.

Samlet set står skibsfarten for cirka tre procent af de globale CO2-udledninger, og som branche er vi meget bevidste om, at bunkerolie som brændstof ikke kan vare ved i ret mange år. Derfor har vi allerede vedtaget som branche, at den danske flåde af handelsskibe skal være CO2-neutral i 2050, og det første oceangående nul-emissions-skib skal være i kommerciel drift i 2030.

Hvad har det så med Esbjerg at gøre? Det har netop med Esbjerg at gøre, fordi byen kan blive en meget konkret og vigtig brik, for at skibsfarten kan komme videre i bestræbelserne på at blive CO2-neutral.

Planerne om Europas klart største Power-to-X-anlæg i Esbjerg inden for fem år kan gøre Esbjerg til et grønt centrum for Det Blå Danmark. Både Maersk og DFDS har meldt sig klar til at "bunke" grønt brændstof fra anlægget i Esbjerg, og jeg kan kun forestille mig, hvad det kan tiltrække af beskæftigelse og positiv omtale, hvis Esbjerg bliver den første leverandør af grønt skibsbrændstof i stor skala.

Det er opløftende at være vidne til den konkretisering af den grønne omstilling, som rederier, havne og energiselskaber lige nu er medvirkende til. Som branche står vi i rederierne klar til både at understøtte infrastrukturen ved opsætningen af havmølleparker og til at aftage det nye grønne brændstof.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce