Annonce
Debat

Debat: Hvor er elbilerne, Wammen?

Der skal fart på den grønne omstilling, og vi er i Enhedslisten utroligt glade for, at vi sammen med regeringen har sat et ambitiøst mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Men når man læser regeringens forslag til en ny finanslov igennem, er der brug for at minde regeringen om, at vi først hjælper klimaet, når vi handler, ikke blot ved at tale om det. Men regeringens finanslovsudspil er blottet for tiltag, der her og nu vil mindske Danmarks CO2-udledning. Det er vi i Enhedslisten selvfølgelig ikke tilfredse med.

Danskerne har stemt på grøn handling. Det vil Enhedslisten være garant for, når vi i den kommende tid skal forhandle en finanslov på plads med regeringen. Prisen på billetter til busser og tog skal ned, og elbiler skal være danskernes foretrukne bil – og til at betale for almindelige mennesker.

Jo tidligere, vi kan få danskerne til at udskifte diesel- og benzinbilen med en elbil, jo hurtigere hjælper vi klimaet. Det er en klar prioritet for Enhedslisten.

I dag kører der knap tre millioner personbiler rundt i Danmark. Cirka 15.000 af dem af elbiler. Det er ikke godt nok. Men desværre er regeringens finanslovsudspil en mavepuster til elbilerne. Om godt et år stiger registreringsafgiften på elbiler til mere end det dobbelte end i dag, og samtidig udløber det fradrag, der i dag sikrer, at alle elbiler under 400.000 kr. er fritaget for registreringsafgift. Det vil gøre elbilerne markant dyrere – er det virkelig regeringens plan?

Vi er ikke uenige i, at man skal lade Transportkommissionen gøre sit arbejde, men samtidig kan vi heller ikke tillade, at elbilerne bliver dyrere. Vi kan derfor ikke vente til forårets klimahandlingsplan, før der sker noget. Det vil tage livet af elbilssalget.

Det er nu bilforhandlerne skal bestille de biler hjem, der skal sælges i 2021. Derfor skal vi allerede nu forlænge de eksisterende vilkår for elbiler – indtil vi har en mere langsigtet løsning på plads. Danskerne og bilforhandlerne skal vide, hvad en elbil koster i 2021 og i de efterfølgende år.

Det er ikke nok at tale om 2030. Vi skal starte nu. Enhedslisten er klar til at skabe de nødvendige stabile rammer, der skal til, for at elbilen bliver det logiske valg.

Annonce
Henning Hyllested
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce