Annonce
Debat

Debat: Når vi med hån og latter skubber andre ind i ondskabens mørke

Filmen ”Joker” har begejstret danske såvel som internationale filmanmeldere. Jeg har lige set den og er stadig, henrykt, grebet og rørt over skuespillet, musikken, dramaturgien og ikke mindst temaet, nemlig det vigtige i at kunne se: Mennesket i ondskaben.

Joaquin Phoenix, der spiller Joker er på vej til en Oscar, hvis ikke han får den, kan man godt nedlægge institutionen. Hans skuespil gør filmen til et mesterværk, men også til det for mig mere interessante; en gysende realistisk illustration af, at grusomheden har et menneskeligt ansigt, og at had, hævn og hæder er stærke drifter, der kan bane vejen til drab og terror.

Arthur Fleck viser os mennesket i ondskaben. Han er en person, der med sit ukontrollerede, smertefulde grineflip holder alle på afstand. En lidt uhyggelig person, som man skal været et nysgerrigt barn for ikke at vige udenom. Men som hos alle os andre, er hans sjæls inderste bøn et ønske om at blive accepteret af andre og måske opnå anseelse og berømmelse.

Virkeligheden er en anden. Alle ser ned på ham. Håner ham. Overfalder og sønderbanker ham. Selv det offentlige er ligeglad med ham, da de ikke længere vil levere medicin til ham, kaster de grøn sæbe på slisken. Og da han afslører moderens livsløgn, bliver det til en glidebane af had, der fører direkte mod mørket, afgrunden og ondskaben.

Fleck bliver til ”Joker”, der som i kortspillet kan forvandles til et trumfkort, der kan feje alle de andre af bordet, en hævner der skjult bag en klovnemaske dræber dem, der har hånet ham.

Filmen blev et gensyn med mine 41 års møde med mennesket i ondskaben. Mennesker, der af mange grunde såvel almene som fysiske, psykiske eller sociale handicap, har skreget om opmærksomhed og ikke fået den, men endt med at begå alvorlig kriminalitet Vi har alle på et eller andet tidspunkt følt dette stærke behov for opmærksomhed og mødt personer, som vi viger udenom. Den ølstinkende, umotiverede råbende mand i S-toget, den usoignerede spillemand, der uden en tone i livet trækker i sin harmonika og sender dig bedende blikke, tiggeren der med sin loppebefængte hund rækker hånden frem mod dig og sidst men ikke mindst, ham de fleste af os kender: ”Tykke” i klassen.

Den unge frihedskæmper og digter Morten Nielsen (1922-1944) resumerer forunderligt og fint i digtet ”Skæbne” filmens budskab og understreger dermed det universelle i, hvad der kan ske med dem, vi undgår og ikke vil lege med: ”Tykke” der som ”Joker” bliver mobbet, hånet og grint af, men som ender med at bære skrårem og knojern parat til at smadre og dræbe, som tak for alle ”de onde år”. For hvis man ikke har oplevet at blive elsket, at blive set og accepteret, forsøger man at vække andres følelser og ofte på en ekstrem måde - ved at blive frygtet, afskyet og foragtet - og det såvel i fysisk fremtræden som i påklædning og grusomme handlinger. Ingen ser mig, ingen anerkender min eksistens, så skal jeg vise jer, at jeg eksisterer.

Og det skal jeg da love for, at Jokeren illustrerer og måske det vigtigste af alt, at han viser os det vitale i at kunne se mennesket i ondskaben, så vi ikke selv ryger med, når vi skubber nogen ud over afgrunden til mørket og ondskaben.

Annonce
Hans Jørgen Bonnichsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sønderborg

Nyt liv i den gamle forskerpark

Kommentar For abonnenter

Teatertorden i byrådssalen

Det er ikke altid til at vide, hvad der sætter gang i debatten, når de 27 medlemmer af Vejen Byråd træder sammen. Sådan var det heller ikke på årets første møde i byrådet i tirsdags. Men det skulle vise sig at blive dagsordenens allerførste punkt; Klaus Kildemands anmodning om udtrædelse af byrådet. Det var som sådan ikke Kildemands exit på den lokalpolitiske scene, som satte gang i den verbale bulder og brag, tilhørerne blev vidner til. Allerede forud for byrådsmødet havde løsgængeren Anni Grimm i et læserbrev kritiseret, at formandsposten midt i perioden går fra en socialdemokrat til en anden. Hendes grænse for en ”forhånds-postfordeling” var overskredet, lød det i læserbrevet. Anni Grimm tog også ordet på byrådsmødet, hvor hun kaldte sagsforløbet fra socialdemokraterne for arrogant. Anni Grimm blev i den grad bakket op af Liberal Alliances Martin Boye. Han udtrykte sin bekymring over, at den socialdemokratiske gruppeformand Jørgen Thøgersen med et pennestrøg tilsidesatte Retssikkerhedslovens bestemmelser om, at Børn- og Ungeudvalget selv vælger deres formand. Det står naturligvis Anni Grimm og Martin Boye frit for, hvad de mener. Derom ingen tvivl. Det må være dog berettiget at kaste erindringen tilbage til valgaftenen den 21. november 2017. Lige omkring midnatstide kommer repræsentanter for Venstre, Socialdemokratiet, Det konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti ud for at fortælle, at en bred konstitueringsaftale er på plads. Den fremmødte presse får at vide, hvordan eksempelvis formandsposterne i fagudvalgene fordeles. Socialdemokratiet får i denne forbindelse tildelt formandsposterne i tre udvalg – heriblandt Børn- og Ungeudvalget. Konstitueringsaftalen var Anni Grimm på den sene valgaften selv med til at præsentere som medunderskriver. Aftalen tiltræder Martin Boye også umiddelbart inden Vejen Byråds konstituering i december 2017. Mod slutningen af 2018 bekendtgør Martin Boye dog, at han ikke længere er en del af aftalen. Det er en anden historie. Børn- og Ungeudvalget adskiller sig fra de andre stående udvalg ved, at her sidder også to børnesagkyndige samt en dommer. Anni Grimm mente på byrådsmødet i tirsdags, at Børn- og Ungeudvalget derfor ikke kan sammenlignes med de øvrige stående udvalg, hvor der udelukkende er politisk repræsentation. Det kan godt være, at Retssikkerhedsloven foreskriver, at Børn- og Ungeudvalget selv vælger sin formand. Men det gør de øvrige stående udvalg også. Også borgmesteren vælges formelt af byrådet. Realpolitisk er formandsposterne dog fordelt, når konstitueringsaftalen er underskrevet. Anni Grimm har engang her i avisen leveret et ganske enestående citat, hvor hun slog fast: - Det har simpelthen været nødvendigt at få trådt i klaveret. Citat slut. Her i denne sag virker det som om, at der blev trådt lige hårdt nok. Det tangerer teatertorden. GOD SØNDAG

Kolding

Udvalgsformand efter kritik: Patienter i manuelle kørestole skal bruge gammel indgang

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];