Annonce
Debat

Debat: Ny midtjysk motorvej aflaster ikke E45

Debat: 8. maj 2021 havde regionsformand i Region Syd Stephanie Lose et indlæg i Avisen Danmark, hvor hun skriver at ”det vil være et stort svigt, hvis regeringen ikke formår at finde plads til en ny midtjysk motorvej i sit forslag til infrastrukturplan”.

11. maj 2021 blev Venstres formand, Jacob Ellemann-Jensen, så interviewet til DR1, hvor han anførte, at Venstre ikke ville støtte regeringens infrastrukturplan, hvis en ny midtjysk motorvej ikke blev medtaget heri!


Annonce

E45 skal udbygges med tre spor i hver retning hurtigst muligt, ligesom man skal vurdere, hvorledes kapa-citeten over Vejle Fjord kan udbygges.

Fra debatindlægget


Er man ved at lægge op til endnu en politisk studehandel som for eksempel den, der gav to motorveje i Vendsyssel, så den overordnede trafikplanlægning måske bliver brugt til at fremme lokale erhvervspolitiske mål?

Midtjylland er jo i forvejen begunstiget af flere nye motorveje, for eksempel Rute 18 (Holstebro-Herning-Give-Vejle) og Rute 15 (Herning-Silkeborg-Aarhus), men med lidt god vilje kan der vel godt presses en ny motorvej (Hobro-Haderslev) ind.

Samtidig er det underligt, at når politikere taler om en ”ny midtjysk motorvej”, skal den gå fra Hobro til Haderslev og ikke længere ned i Sønderjylland. En af begrundelserne for at anlægge motorvejen er, at ”den skal forbedre infrastrukturen samt styrke erhvervslivet i Midt- og Vestjylland”.

At Sønderjylland for mere end 100 år siden blev en del af Danmark, har åbenbart ingen betydning, i hvert tilfælde har ”en forbedret infrastruktur samt en styrkelse af erhvervslivet i Midt- og Vestsønderjylland” ikke politikernes interesse.

Et af hovedformålene med en ny midtjysk motorvej var at aflaste E45 Østjyske Motorvej. Trafikberegningerne har desværre vist, at dette formål slet ikke kan opfyldes, for eksempel aflastes Vejlefjordbroen, der jo er den mest betydelige flaskehals med en trafikbelastning på over 100.000 biler, kun med under 10 procent.

Samtidig er tidsfaktoren vigtig, idet det vel ville tage mindst 15-20 år, inden en midtjysk motorvej kunne stå færdig. Så med disse udsigter er det tydeligt, at E45 hurtigst muligt skal udbygges med tre spor i hver retning, ligesom man skal vurdere, hvorledes kapaciteten over Vejle Fjord kan udbygges.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce