Annonce
Læserbrev

Debat om ældrecentre: Tænk nu de frivillige med ind

Læserbrev: Det er godt, at der nu, med baggrund i interviews med beboerne, er sat ord på ønsket om mere nærhed og tid til gode samtaler på de kommunale plejehjem. Det er også rigtigt godt, at politikerne nu har mere bevågenhed på dette med oprettelse af en arbejdsgruppe.

Når det er sagt, så tænker jeg også, at det er vigtigt at inddrage de frivillige med en repræsentant i en sådan gruppe.

Selv er jeg en del af et stort netværk af frivillige tilknyttet Aflastningstjenesten her i Esbjerg. Vi er stort set til stede på samtlige ældrecentre i byen, hvor vi i et godt samarbejde med de ansatte lykkes med rigtig mange gode aktiviteter.

Lad mig blot nævne et par vellykkede aktiviteter som snapse og portvinsklubberne på Fourfeldt, hvor nærvær og gode samtaler kommer flot i spil. Dertil også et nyligt afholdt arrangement med Dario Campeotto som kom i stand, i et kanongodt samarbejde mellem personale og frivillige.

Jeg kunne nævne endnu flere gode eksempler på godt samspil mellem personalet, frivillige og ikke mindst også pårørende, hvoraf mange jo også er frivillige, som jeg selv også er det.

Vi må ikke glemme de mange ansatte som til daglig gør en jætte indsats og løber lidt stærkere, for også at kunne være en del af succesen med deres varme hænder. De om nogen fortjener ros, og bør også betænkes mere tid til at kunne byde ind.

De frivillige ligger om nogen inde med stor viden og erfaring med facilitering af aktiviteter, så de bør da helt sikkert også repræsenteres i en arbejdsgruppe. Gerne med en fra Aflastningstjenesten.

Med håbet om at det lykkes at komme i mål med mere tid og omsorg til vores ældre medborgere på ældrecentrene.

Annonce
En række beboere på plejehjem i Esbjerg Kommune har deltaget i en undersøgelse om aktiviteter på plejehjemmene. De fleste efterspørger mere nærvær og mere åbne plejehjem. Bileldet her er fra Tjæreborg Ældrecenter. Arkivfoto: Martin Ravn
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Det handler ikke om Rerup - det handler om borgerne

Kan man som borger være sikker på, at man får en ærlig og korrekt behandling på Haderslev Jobcenter, hvis man af forskellige grunde er henvist til offentlig forsørgelse? Vi lever i et land, hvor vores forhold til myndighederne heldigvis og for det meste er præget af tillid. Men man bliver i tvivl, hvis man ser på den lange stribe af sager om forkert behandling af borgere på Haderslev Jobcenter, som Mogens Rerup som partsrepræsentant har vundet i diverse appelsager. Set ud fra de sager er svaret afgørende nej. Man kan ikke være tryg. Senest har Mogens Rerup igen vundet en ankesag, hvor en 24-årig psykisk handicappet mod reglerne fik lukket sin uddannelseshjælp og af Haderslev Jobcenter blev nægtet hjælp til indskud til en lejlighed med besked om, at han bare kunne blive boende hjemme hos sine forældre. Nu får han alligevel hjælp, som reglerne foreskriver. Men i stedet for at få rettet op på det fundamentale problem, at der bliver lavet for mange fejl i sagsbehandlingen af borgerne på Haderslev Jobcenter, så har Haderslev Kommunes politiske og administrative ledelse i mere end et år valgt at dreje problemet over på Mogens Rerups person. Det handler om Rerups habitus, hans optræden, de mange mails han sender osv. Men undskyld mig, tager jeg fejl, hvis jeg ræsonnerer, at der ikke ville være nogen sager for Mogens Rerup, hvis Haderslev Jobcenter var i stand til at forvalte borgernes ret og pligt efter reglerne? Det er jo fejl på fejl i behandlingen af borgerne på Haderslev Jobcenter, der gør Rerup til det, han er i dag: En irriterende plet på Haderslev-skjorten, som bare ikke vil gå af i vask. Skal pletten på Haderslevs ry og rygte vaskes væk, er det ikke Rerup, der skal væk, men fejlene på Haderslev Jobcenter. Det er i grunden ret enkelt. Men Haderslev Kommunes kommunikation er gennemsyret af en uklædelig "offerrolle": Det er hele er Rerups skyld og hans facon over for de ansatte, ikke jobcenterets. Når redaktionens journalister taler med visse udvalgsformænd og direktører, og det handler om endnu en ufordelagtig historie om Haderslev Jobcenter, så får de at vide mere eller mindre direkte, at de nok er sendt i byen af Mogens Rerup. Intet kunne være mere forkert. Redaktionen er hverken i lommen på den ene eller anden part i denne mere og mere ulykkelige sag. Fokus for avisens redaktion og for kommunen bør ligge på en besvarelse af det spørgsmål, jeg indledte med: Kan borgerne være sikre på, at de får en korrekt behandling på Haderslev Jobcenter? Økonomi spiller åbenlyst en rolle i alt det her. Offentlig forsørgelse er dyrt for kommunen, og skal man holde et budget er det nødvendigt at gå konservativt til værks. Men alle skal altså følge spillereglerne. Ledelsen i Haderslev Kommune og en række fagforeninger vælger så mandag at udsende en noget usædvanlig "udtalelse", hvori den gentager ledelsens gennemgående pointe, nemlig at det hele handler om Rerup og hans facon. Det sker ovenikøbet efter, at en medarbejder på jobcenteret i sidste uge smækker med døren og i en mail til byråd og ledelse fortæller, at hun direkte er blevet opfordret til at omgå loven ved "ikke at kunne huske noget", hvis hun bliver spurgt. Der er formentlig en reel risiko for, at Haderslev Jobcenter kommer under skærpet opsyn fra staten og endda under administration, hvis udgifterne og fejlene på jobcenteret fortsætter med at stige i antal. Og måske vil en form for skærpet tilsyn fra staten i virkeligheden være at foretrække. Tilliden skal genoprettes.

Kolding

Formand vil rulle udskældt besparelse tilbage: - Ældre skal bevare muligheden for at spise sammen

Erhverv For abonnenter

3F-formand undrer sig over lukningen af testfabrik: Man vil opleve et kæmpe dræn af viden

Annonce