Annonce
Debat

Debat: Regeringen har sat kursen mod bedre velfærd med økonomiaftale

Landets kommuner er i disse uger godt i gang med at lægge næste års budgetter. Det er nu, kommunalpolitikerne beslutter, hvor mange penge der skal være til eleverne i folkeskolerne, hvor ofte de ældre kan få gjort rent, og hvor meget støtte du kan få, hvis du har et handicap.

For første gang i lang tid har kommunerne fået penge til, at velfærden kan følge med flere ældre og flere børn. Og faktisk er der også råd til at bygge ovenpå, så vi som noget nyt kan begynde at investere i vores velfærd igen. Det er resultatet af den økonomiaftale, som regeringen og kommunerne indgik tidligere på måneden. Med aftalen har regeringen løftet velfærden i kommunerne med 2,2 milliarder kroner til næste år.

Hvis man læser de senere års aftaler igennem, vil man se, at et løft i den størrelsesorden bestemt ikke er hverdagskost. Modsat hvad tidligere finansminister Kristian Jensen ellers har påstået. Han påstod endda, at VLAK-regeringen i sidste års aftale afsatte flere penge til kommunerne.

Påstanden holdt bare ikke vand. Og efter at have gennemgået aftalerne var konklusionen fra Detektor klar: Jensen snød på velfærdsvægten. VLAK-regeringen var ikke engang i nærheden af det niveau, vi har aftalt. Faktisk afsatte de sidste år 500 millioner færre, end vi gjorde i den nye aftale. Det klinger derfor hult, når Venstre beskylder os for ikke at leve op til dét vi gik til valg på, nemlig at sætte velfærden først.

Én ting er, at vi leverer flere penge til kommunerne, så vi igen investerer i velfærden efter mange år, hvor der er skåret ned. Nedskæringer, som skyldes, at den tidligere regering har været mere optaget af at give skattelettelser.

Aftalen markerer også en helt ny tilgang til samarbejdet med kommunerne. Nu er fokus på velfærdsforbedringer, udvikling og langsigtede investeringer i mennesker. Det er netop grunden til, at jeg er så stolt af den første aftale, vi har lavet med kommunerne.

Aftalen løser ikke alle problemer. Der vil være kommuner, som kommer til at træffe svære beslutninger efter den her aftale. Mange års smalhals i kommunerne retter vi jo ikke lige op på med en enkelt aftale. Det er et langt sejt træk, hvor vi skridt for skridt investerer mere i velfærden.

At få rettet op på velfærden, er som at ændre kursen på en supertanker. Vi påstår ikke, at vi med den her aftale har vendt supertankeren 180 grader. Men vi har ændret kursen. Og selvom et lille kursskifte måske ikke kan mærkes så meget til næste år, så betyder det meget for, hvor supertankeren sejler hen. Med det socialdemokratiske kompas er kursen sat mod bedre velfærd og et mere retfærdigt samfund.

Annonce
Astrid Krag
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce