Annonce
Gear

Deleøkonomien rykker ud på villavejene

Det er en god idé, at både lejer og udlejer tager billeder af traileren ved afhentning og aflevering, så forebygger man uenighed. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Firmaet Nabotrailer er klar med deletjeneste a la GoMore og Airbnb, hvor man kan leje og udleje trailere. Det er dog en god idé at have klare linjer for både lejer og udlejer, siger FDM.

Lån en trailer lokalt i nabolaget eller udlån din egen trailer til en nabo henne ad vejen. Det hele sker over en app til telefonen, mens betaling og forsikring klares i samme omgang. Sådan lyder filosofien bag den nye tjeneste Nabotrailer, der bygger på de samme principper som kortidsudlejning af biler på GoMore eller boliger gennem Airbnb.

De to iværksættere bag Nabotrailer, Kasper Dam Mikkelsen og Anders Muusmann, ser store perspektiver i konceptet. Både fordi det er praktisk og sparer på ressourcerne.

- Der er et oplagt behov på villavejene, hvor der er haveaffald, som skal flyttes. Men måske ikke plads til traileren. Samtidig er der nogle, som har trailere stående, men ikke bruger dem hele tiden, siger Kasper Dam Mikkelsen om ordningen, der snart også skal udvides til de større trailere til heste, biler, både og til flytning.

På sigt er det også tanken at få campingvogne med.

- Udlejere kan både få et tilskud til traileren og hjælpe deres lokalsamfund, mens lejere får nemmere ved at komme af med haveaffaldet eller få hesten med til stævne. I bund og grund handler det om at få brugt de ting, vi har. Samtidig tror vi på, at mange gerne vil lære deres naboer lidt bedre at kende. Når vi mennesker mødes og deler ting, danner vi relationer og bliver på den måde mere forankrede i vores lokalmiljø. Vores rødder stikker lidt dybere, siger Kasper Dam Mikkelsen.

Annonce

Nabotrailer

Traileren er forsikret hos Tryg Forsikring. Forsikringen omfatter en dækning af traileren samt lejeindtægtstab hos udlejeren.Selvrisikoen er 500 kr. Ansvar er dækket af bilens trækkrogsforsikring.

For en alm. trailer er prisen 100 kr. for seks timer, mens et døgn koster 150 kr. og prisen per følgende døgn er 100 kr.

En stor trailer koster 150 kr. i seks timer. Et døgn beløber sig til 200 kr. Mens prisen per efterfølgende døgn er 150 kr.

Udlejeren får 75 pct. af prisen, som er skattepligtig.

Med den nye model for udlejning af trailere, skal deleøkonomien også rykke ud på villavejene. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Med forsikring

De almindelige trailere lejes ud til priser, som er 100 kroner for en periode på seks timer for en standard-trailer, mens et døgn koster 150 kroner. Og de efterfølgende døgn er 100 kroner. Det er priser, som omfatter en forsikring af traileren hos Tryg Forsikring. Her får udlejeren 75 procent af lejeindtægten, som skal beskattes, mens Nabotrailer får de sidste 25 procent.

I forvejen er der en række aktører på markedet, som lejer trailere ud. Det gælder blandt andet en række tankstationer og byggemarkeder. Den største aktør er Freetrailer, hvor det første døgn er gratis. Det koster her dog 29 kroner, hvis man skal reservere traileren, og yderligere 49 kroner pr. døgn for forsikring. En ekstra lejedag koster 199 kroner.

Kasper Dam Mikkelsen mener dog, at de to produkter godt kan supplere hinanden.

- Der er forskel på de to produkter, som supplerer hinanden. Vores skal være et tilbud, som er lige i nærheden, over nabohækken, eller nede ad vejen. Vi ser mere det at eje traileren som en konkurrent, siger Kasper Dam Mikkelsen.

Han kan se, at det foreløbig er i landsbyer og forstæder, at konceptet har fået fat.

- GoMore og Airbnb har foreløbig mest fået fat i storbyerne. På denne måde kan vi også være med til at få deleøkonomien spredt ud over landet, siger han.

Og potentialet er stort. I Danmark er der ifølge Nabotrailer godt 600.000 mere almindelige trailere og yderligere 300.000 specialtrailere til 1,2 millioner biler med trækkrog. Siden lanceringen 1. marts har over 100 brugere på tværs af landet lagt deres trailere op til udlejning, og 1600 har downloadet appen.

Overleveringen mellem udlejer og lejer er vigtig. Her er det de to grundlæggere af Nabotrailer, Anders Muusmann (t.v.) og Kasper Dam Mikkelsen, som viser hvordan. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Vær omhyggelig

Hos FDM vurderer Casper Schad, som er jurist, at det kan være en god idé at gøre sig sine overvejelser, før man lejer eller udlejer trailer. Som udgangspunkt er man dækket af bilens ansvarsforsikring for den skade, som man laver på andre, når bilen er forsikret inklusive trækkrog, mens skader på traileren kræver en særskilt forsikring.

Han hilser det velkommen, at trailere hos Nabotrailer er dækket af en forsikring. Ordningen omfatter indtil videre kun almindelige trailere, men vil ifølge folkene bag blive udvidet til de større trailere, når disse kommer med i ordningen. Du skal også være opmærksom på, at der er forskel på forsikringerne hos eksempelvis Freetrailer og Nabotrailer.

Hos Freetrailer dækker forsikringen ikke løsdele, mens det er tilfældet hos Nabotrailer. Ordningen kræver dog rettidig omhu af både lejer og udlejer.

- Hvis traileren får småskrammer eller buler, som ligger under en decideret skade, kan der hurtigt opstå uenighed om, hvem der har ansvaret. Derfor er der en god idé for alle at tage billeder af traileren ved afhentning og aflevering, ligesom når man lejer en bil, siger Casper Schad.

En trailer kan dog også punktere, og i sådanne tilfælde er det ifølge Kasper Dam Mikkelsen fra Nabotrailer lejeren, der er ansvarlig for at få det ordnet gennem sin vejhjælp. Som udlejer gennem et selskab som Nabotrailer skal man dog også tænke sig om.

- Hvis man lejer en trailer ud for 100 kroner og må beholde de 75 procent, som skal beskattes, er der ikke meget tilbage for den tid, som man bruger, og slitage på traileren, siger Casper Schad.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Mere regn på vej: Beredskab holder ekstra øje med vandstand i Kolding efter oversvømmelser

Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Annonce