x
Annonce
Gear

Deleøkonomien rykker ud på villavejene

Det er en god idé, at både lejer og udlejer tager billeder af traileren ved afhentning og aflevering, så forebygger man uenighed. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Firmaet Nabotrailer er klar med deletjeneste a la GoMore og Airbnb, hvor man kan leje og udleje trailere. Det er dog en god idé at have klare linjer for både lejer og udlejer, siger FDM.

Lån en trailer lokalt i nabolaget eller udlån din egen trailer til en nabo henne ad vejen. Det hele sker over en app til telefonen, mens betaling og forsikring klares i samme omgang. Sådan lyder filosofien bag den nye tjeneste Nabotrailer, der bygger på de samme principper som kortidsudlejning af biler på GoMore eller boliger gennem Airbnb.

De to iværksættere bag Nabotrailer, Kasper Dam Mikkelsen og Anders Muusmann, ser store perspektiver i konceptet. Både fordi det er praktisk og sparer på ressourcerne.

- Der er et oplagt behov på villavejene, hvor der er haveaffald, som skal flyttes. Men måske ikke plads til traileren. Samtidig er der nogle, som har trailere stående, men ikke bruger dem hele tiden, siger Kasper Dam Mikkelsen om ordningen, der snart også skal udvides til de større trailere til heste, biler, både og til flytning.

På sigt er det også tanken at få campingvogne med.

- Udlejere kan både få et tilskud til traileren og hjælpe deres lokalsamfund, mens lejere får nemmere ved at komme af med haveaffaldet eller få hesten med til stævne. I bund og grund handler det om at få brugt de ting, vi har. Samtidig tror vi på, at mange gerne vil lære deres naboer lidt bedre at kende. Når vi mennesker mødes og deler ting, danner vi relationer og bliver på den måde mere forankrede i vores lokalmiljø. Vores rødder stikker lidt dybere, siger Kasper Dam Mikkelsen.

Annonce

Nabotrailer

Traileren er forsikret hos Tryg Forsikring. Forsikringen omfatter en dækning af traileren samt lejeindtægtstab hos udlejeren.Selvrisikoen er 500 kr. Ansvar er dækket af bilens trækkrogsforsikring.

For en alm. trailer er prisen 100 kr. for seks timer, mens et døgn koster 150 kr. og prisen per følgende døgn er 100 kr.

En stor trailer koster 150 kr. i seks timer. Et døgn beløber sig til 200 kr. Mens prisen per efterfølgende døgn er 150 kr.

Udlejeren får 75 pct. af prisen, som er skattepligtig.

Med den nye model for udlejning af trailere, skal deleøkonomien også rykke ud på villavejene. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Med forsikring

De almindelige trailere lejes ud til priser, som er 100 kroner for en periode på seks timer for en standard-trailer, mens et døgn koster 150 kroner. Og de efterfølgende døgn er 100 kroner. Det er priser, som omfatter en forsikring af traileren hos Tryg Forsikring. Her får udlejeren 75 procent af lejeindtægten, som skal beskattes, mens Nabotrailer får de sidste 25 procent.

I forvejen er der en række aktører på markedet, som lejer trailere ud. Det gælder blandt andet en række tankstationer og byggemarkeder. Den største aktør er Freetrailer, hvor det første døgn er gratis. Det koster her dog 29 kroner, hvis man skal reservere traileren, og yderligere 49 kroner pr. døgn for forsikring. En ekstra lejedag koster 199 kroner.

Kasper Dam Mikkelsen mener dog, at de to produkter godt kan supplere hinanden.

- Der er forskel på de to produkter, som supplerer hinanden. Vores skal være et tilbud, som er lige i nærheden, over nabohækken, eller nede ad vejen. Vi ser mere det at eje traileren som en konkurrent, siger Kasper Dam Mikkelsen.

Han kan se, at det foreløbig er i landsbyer og forstæder, at konceptet har fået fat.

- GoMore og Airbnb har foreløbig mest fået fat i storbyerne. På denne måde kan vi også være med til at få deleøkonomien spredt ud over landet, siger han.

Og potentialet er stort. I Danmark er der ifølge Nabotrailer godt 600.000 mere almindelige trailere og yderligere 300.000 specialtrailere til 1,2 millioner biler med trækkrog. Siden lanceringen 1. marts har over 100 brugere på tværs af landet lagt deres trailere op til udlejning, og 1600 har downloadet appen.

Overleveringen mellem udlejer og lejer er vigtig. Her er det de to grundlæggere af Nabotrailer, Anders Muusmann (t.v.) og Kasper Dam Mikkelsen, som viser hvordan. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Vær omhyggelig

Hos FDM vurderer Casper Schad, som er jurist, at det kan være en god idé at gøre sig sine overvejelser, før man lejer eller udlejer trailer. Som udgangspunkt er man dækket af bilens ansvarsforsikring for den skade, som man laver på andre, når bilen er forsikret inklusive trækkrog, mens skader på traileren kræver en særskilt forsikring.

Han hilser det velkommen, at trailere hos Nabotrailer er dækket af en forsikring. Ordningen omfatter indtil videre kun almindelige trailere, men vil ifølge folkene bag blive udvidet til de større trailere, når disse kommer med i ordningen. Du skal også være opmærksom på, at der er forskel på forsikringerne hos eksempelvis Freetrailer og Nabotrailer.

Hos Freetrailer dækker forsikringen ikke løsdele, mens det er tilfældet hos Nabotrailer. Ordningen kræver dog rettidig omhu af både lejer og udlejer.

- Hvis traileren får småskrammer eller buler, som ligger under en decideret skade, kan der hurtigt opstå uenighed om, hvem der har ansvaret. Derfor er der en god idé for alle at tage billeder af traileren ved afhentning og aflevering, ligesom når man lejer en bil, siger Casper Schad.

En trailer kan dog også punktere, og i sådanne tilfælde er det ifølge Kasper Dam Mikkelsen fra Nabotrailer lejeren, der er ansvarlig for at få det ordnet gennem sin vejhjælp. Som udlejer gennem et selskab som Nabotrailer skal man dog også tænke sig om.

- Hvis man lejer en trailer ud for 100 kroner og må beholde de 75 procent, som skal beskattes, er der ikke meget tilbage for den tid, som man bruger, og slitage på traileren, siger Casper Schad.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Folkets opråb er blevet hørt: Genbrugspladserne genåbner på tirsdag

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Danmark

Liveblog: Kina advarer om mulig ny bølge af coronavirus

Erhverv

Direktør i vækstfirma er bekymret for at krisen trækker ud: Frygter en halvering af omsætningen

Annonce