Annonce
Gear

Deleøkonomien rykker ud på villavejene

Det er en god idé, at både lejer og udlejer tager billeder af traileren ved afhentning og aflevering, så forebygger man uenighed. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Firmaet Nabotrailer er klar med deletjeneste a la GoMore og Airbnb, hvor man kan leje og udleje trailere. Det er dog en god idé at have klare linjer for både lejer og udlejer, siger FDM.

Lån en trailer lokalt i nabolaget eller udlån din egen trailer til en nabo henne ad vejen. Det hele sker over en app til telefonen, mens betaling og forsikring klares i samme omgang. Sådan lyder filosofien bag den nye tjeneste Nabotrailer, der bygger på de samme principper som kortidsudlejning af biler på GoMore eller boliger gennem Airbnb.

De to iværksættere bag Nabotrailer, Kasper Dam Mikkelsen og Anders Muusmann, ser store perspektiver i konceptet. Både fordi det er praktisk og sparer på ressourcerne.

- Der er et oplagt behov på villavejene, hvor der er haveaffald, som skal flyttes. Men måske ikke plads til traileren. Samtidig er der nogle, som har trailere stående, men ikke bruger dem hele tiden, siger Kasper Dam Mikkelsen om ordningen, der snart også skal udvides til de større trailere til heste, biler, både og til flytning.

På sigt er det også tanken at få campingvogne med.

- Udlejere kan både få et tilskud til traileren og hjælpe deres lokalsamfund, mens lejere får nemmere ved at komme af med haveaffaldet eller få hesten med til stævne. I bund og grund handler det om at få brugt de ting, vi har. Samtidig tror vi på, at mange gerne vil lære deres naboer lidt bedre at kende. Når vi mennesker mødes og deler ting, danner vi relationer og bliver på den måde mere forankrede i vores lokalmiljø. Vores rødder stikker lidt dybere, siger Kasper Dam Mikkelsen.

Annonce

Nabotrailer

Traileren er forsikret hos Tryg Forsikring. Forsikringen omfatter en dækning af traileren samt lejeindtægtstab hos udlejeren.Selvrisikoen er 500 kr. Ansvar er dækket af bilens trækkrogsforsikring.

For en alm. trailer er prisen 100 kr. for seks timer, mens et døgn koster 150 kr. og prisen per følgende døgn er 100 kr.

En stor trailer koster 150 kr. i seks timer. Et døgn beløber sig til 200 kr. Mens prisen per efterfølgende døgn er 150 kr.

Udlejeren får 75 pct. af prisen, som er skattepligtig.

Med den nye model for udlejning af trailere, skal deleøkonomien også rykke ud på villavejene. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Med forsikring

De almindelige trailere lejes ud til priser, som er 100 kroner for en periode på seks timer for en standard-trailer, mens et døgn koster 150 kroner. Og de efterfølgende døgn er 100 kroner. Det er priser, som omfatter en forsikring af traileren hos Tryg Forsikring. Her får udlejeren 75 procent af lejeindtægten, som skal beskattes, mens Nabotrailer får de sidste 25 procent.

I forvejen er der en række aktører på markedet, som lejer trailere ud. Det gælder blandt andet en række tankstationer og byggemarkeder. Den største aktør er Freetrailer, hvor det første døgn er gratis. Det koster her dog 29 kroner, hvis man skal reservere traileren, og yderligere 49 kroner pr. døgn for forsikring. En ekstra lejedag koster 199 kroner.

Kasper Dam Mikkelsen mener dog, at de to produkter godt kan supplere hinanden.

- Der er forskel på de to produkter, som supplerer hinanden. Vores skal være et tilbud, som er lige i nærheden, over nabohækken, eller nede ad vejen. Vi ser mere det at eje traileren som en konkurrent, siger Kasper Dam Mikkelsen.

Han kan se, at det foreløbig er i landsbyer og forstæder, at konceptet har fået fat.

- GoMore og Airbnb har foreløbig mest fået fat i storbyerne. På denne måde kan vi også være med til at få deleøkonomien spredt ud over landet, siger han.

Og potentialet er stort. I Danmark er der ifølge Nabotrailer godt 600.000 mere almindelige trailere og yderligere 300.000 specialtrailere til 1,2 millioner biler med trækkrog. Siden lanceringen 1. marts har over 100 brugere på tværs af landet lagt deres trailere op til udlejning, og 1600 har downloadet appen.

Overleveringen mellem udlejer og lejer er vigtig. Her er det de to grundlæggere af Nabotrailer, Anders Muusmann (t.v.) og Kasper Dam Mikkelsen, som viser hvordan. Foto: Anna Blinkenberg-Lidell

Vær omhyggelig

Hos FDM vurderer Casper Schad, som er jurist, at det kan være en god idé at gøre sig sine overvejelser, før man lejer eller udlejer trailer. Som udgangspunkt er man dækket af bilens ansvarsforsikring for den skade, som man laver på andre, når bilen er forsikret inklusive trækkrog, mens skader på traileren kræver en særskilt forsikring.

Han hilser det velkommen, at trailere hos Nabotrailer er dækket af en forsikring. Ordningen omfatter indtil videre kun almindelige trailere, men vil ifølge folkene bag blive udvidet til de større trailere, når disse kommer med i ordningen. Du skal også være opmærksom på, at der er forskel på forsikringerne hos eksempelvis Freetrailer og Nabotrailer.

Hos Freetrailer dækker forsikringen ikke løsdele, mens det er tilfældet hos Nabotrailer. Ordningen kræver dog rettidig omhu af både lejer og udlejer.

- Hvis traileren får småskrammer eller buler, som ligger under en decideret skade, kan der hurtigt opstå uenighed om, hvem der har ansvaret. Derfor er der en god idé for alle at tage billeder af traileren ved afhentning og aflevering, ligesom når man lejer en bil, siger Casper Schad.

En trailer kan dog også punktere, og i sådanne tilfælde er det ifølge Kasper Dam Mikkelsen fra Nabotrailer lejeren, der er ansvarlig for at få det ordnet gennem sin vejhjælp. Som udlejer gennem et selskab som Nabotrailer skal man dog også tænke sig om.

- Hvis man lejer en trailer ud for 100 kroner og må beholde de 75 procent, som skal beskattes, er der ikke meget tilbage for den tid, som man bruger, og slitage på traileren, siger Casper Schad.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce