Annonce
Sønderborg

Delfin titter frem i Alssund

En delfin svømmede forbi havnen i Sønderborg, hvor den hilste de forbigående på Christian Den X's bro med et haleplask. Foto: David Skaaning
Den seneste tid har budt på flere melding om delfiner i Sønderborg-området. Torsdag eftermiddag kunne forbipasserende på Christian Den X's Bro konstatere, at havnen nu også har fået besøg af havpattedyret.

Sønderborg: Torsdag eftermiddag svømmede en delfin rundt i Alssund, og det fik flere folk til at standse og nyde synet af usædvanlige gæst.

Hver gang den brød vandoverfladen og kom til syne for de omkring 20 forbipasserende, lød der måbende udbrud fra tilskuerne på både Nørre Havnegade og Christian Den X's Bro.

De seneste uger har der lydt meldinger om en delfin, der har forelsket sig en smule i cykelfærgen Rødsand, og der er også en delfin, der har besøgt lystbådehavnen i Sønderborg.

Om der er tale om den samme delfin, som viste sig frem for brotrafikken torsdag eftermiddag vides ikke.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Berusede unge bilister på stribe

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Sydjylland

Små handelsskoler risikerer at miste udkantstilskud: Nu står flere til at gå i minus

Annonce