Annonce
Erhverv

Demens-gennembrud sender Novos værdi over 1000 milliarder

George Frey/Reuters
Novo Nordisk-middel har vist en evne til at udsætte demens. Det fik Novo-aktien til at slå rekord fra 2015.

Der blev slået flere rekorder på fondsbørsen i København onsdag.

Novo Nordisk-aktien steg omkring fem procent i værdi. Det var nok til at slå både Novo Nordisks egen kursrekord og igen sende selskabets markedsværdi over 1000 milliarder kroner.

Den store stigning betød samtidig, at der også blev sat rekord i C25-indekset, der består af de største og mest værdifulde virksomheder i Danmark.

C25-indekset steg halvanden procent til 1274,01, hvilket er over den hidtidige rekord fra 27. december sidste år. Her lukkede indekset i 1264,36.

Mere markant er måske Novo Nordisks rekord. Medicinalgigantens aktie steg med fem procent i værdi og endte i 418,65 kroner.

Hidtil var den højeste registrerede pris på Novo Nordisk-aktien 410,70 kroner. Den rekord blev sat 5. august 2015.

Ifølge Ritzau Finans har aktien været i fokus dagen igennem, fordi Novo Nordisk har kunnet fortælle lovende nyt om diabetes 2-midlet Victoza.

Ifølge Børsen har Novo Nordisk på den årlige konference hos storbanken J.P. Morgan fortalt, at data har bekræftet, at Victoza har vist sig at kunne udsætte demens.

Hvis det holder stik, og midlet en dag kan bruges til behandling af demens, vil det åbne et milliardstort marked for Novo Nordisk.

Novo Nordisk har ingen kommentarer til sagen. Selskabet aflægger årsregnskab 5. februar og er i stilleperiode frem til den dato, oplyser Novo Nordisk til Børsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce