Annonce
Billund

Den gratis shuttlebus i Billund måtte lade turister vente en omgang

Shuttlebussen har været flittigt brugt af turister. Arkivfoto
Billunds gratis shuttlebus har haft en overvældende opbakning i sæsonen, der er gået, men når den ikke kører, er transportmulighederne i og omkring Billund begrænsede for turister, vurderer turismekoordinator.

Billund: Den netop afsluttede turisthøjsæson ligner noget, der er bedre end nogensinde før for Billunds gratis shuttlebus, der kører i rutefart mellem Billund Lufthavn, de større turistattraktioner og hoteller i byen.

- Vi har endnu ikke modtaget passagertallene, men det ser ud til, at bussen har været en større succes end nogensinde før, siger Louise Fischer, turismekoordinator ved Billund ErhvervsFremme.

Bussen har således ikke været i stand til at tage alle de ventende turister med ved stoppestederne på én gang, fordi bussen var fyldt op.

- De måtte altså vente en omgang, men vi kørte derud med vores mobile turistinformation og hjalp med at finde andre løsninger, siger Louise Fischer, der beskriver shuttlebussen som en rigtig god og helt unik service til turisterne i de 62 dage, hvor den kører på vejene i højsæsonen.

Annonce
I de travleste uger var bussen af og til så fyldt, at passagerer måtte vente en ekstra omgang for at komme med. Shuttlebussen har fragtet Billunds mange turister rundt til attraktioner, hoteller og retur til Billund Lufthavn. Det har været en storartet service, som turisterne i den grad har været begejstrede for.

Louise Fischer, Turismekoordinator

Dårlig offentlig transport

Bussen er finansieret af Billund Handelsforeningen og en række private aktører, og det betaler sig.

- Man kunne sagtens tænke sig, at der var en bus, der også kørte ud i de små samfund til campingpladser og kroer, men det koster altså, siger Louise Fischer, der omvendt også kan se, at turisterne kommer på arbejde, når shuttlebussen ikke kører.

- De møder faktisk en rigtig dårlig service og dårlige, offentlige transportmuligheder, der giver meget forvirring og vente- og transporttid. For eksempel skal de have danske kroner på sig, så snart de går ud af lufthavnen, siger Louise Fischer, der gerne så, at turisterne kunne scanne deres kreditkort i alle busser.

Året har også budt på endnu en ny, gratis shuttlebus - nemlig fra Vejle til Billund og tilbage igen med flere stop undervejs ved attraktioner og overnatningssteder.

- Det er et flot servicetiltag. Vi har endnu ikke modtaget tal herfra, men der er ingen tvivl om, at Vejle og Billund er en god pendant til hinanden. Vejle har det, Billund ikke har og omvendt, siger Louise Fischer.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

112

Mand straffet for at kaste med sin hund

Annonce