Annonce
Sønderborg

Den nye direktør har to styrepinde - en i luften og en på landjorden

Dennis Rybasch blev 1. oktober adm. direktør for det godt seks år gamle lokale flyselskab, Alsie Express. Det er et søsterselskab til Air Alsie, som i foråret i øvrigt kunne markere sin 30 års fødselsdag. Foto: Claus Thorsted
Dennis Rybasch tiltrådte som adm. direktør i Alsie Express for et par uger siden, men han sætter sig også gerne selv til roret i sit svævefly. For det med pilotkundskaberne er en drengedrøm.

Sønderborg: Det kan godt være, at direktøren må overlade styringen til en af sine kolleger, når han sætter sig til rette i et af Alsie Express' to sorte ATR 72-fly, men den 36-årige og nytiltrådte chef for det lokale flyselskab er heller ikke uerfaren i luften.

- Det er vel sådan lidt en drøm mange drenge har. For mig blev det så til et certifikat til svæveflyvning, fortæller Dennis Rybasch, der for et par uger siden satte sig i stolen som adm. direktør for Alsie Express.

- Ud over det at flyve er det på mange måde en spændende branche, hvor alle har en mening, tilføjer Dennis Rybasch, som for over ti år siden tiltrådte sin første stilling i branchen som kommerciel direktør i Danish Air Transport (DAT).

Annonce
Vi har med succes skabt familierejsepakker, Time2Fly, ruten til Bornholm om sommeren og charterflyvninger med Gislev Rejser. Og så ser vi det også som vores opgave at få flere til at flyve til Sønderborg og besøge vores landsdel. Det er blandt andet noget vi arbejder en del med, når vi mødes med repræsentanter for lufthavne og andre flyoperatører i forbindelse med messer og konferencer.

Dennis Rybasch, adm. direktør i Alsie Express

På kig efter en ny

Kort efter sin uddannelse havde Dennis Rybasch et job som salgskonsulent i et trykkeri i Odense, men allerede i 2008, kun 25 år gammel, blev han kommerciel direktør for DAT med hovedsæde i Vamdrup. DAT tog som bekendt hurtigt over efter Cimber Sterlings konkurs i maj 2012, men blev afløst af Alsie Express omkring et år senere.

- Vi er en forholdsvis lille branche herhjemme og mødes derfor af og til i forskellige sammenhænge, forklarer Dennis Rybasch, som via sit netværk blev involveret i processen med generationsskiftet i toppen af ledelsen hos Alsie Express.

Så i december 2017 havde han sin sidste arbejdsdag hos DAT og tiltrådte 1. februar 2018 som kommerciel direktør hos Alsie Express. Det sidste halve år har skiftet været i sin afsluttende fase og nu placeret Dennis Rybasch som adm. direktør og den tidligere chef, Lone M. Koch, som arbejdende bestyrelsesformand for selskabet.

Det bliver da også de to, som fortsætter et samarbejde med at udvikle områdets flyselskab.

Kendskab og lokal forankring

- Vi har stadig en opgave med at få slået fast, at man nemt kommer med fly fra Sønderborg og ud i verden. For eksempel kan man faktisk komme herfra og til den anden ende af kloden i Australien på et døgn med få stop. Men vi har ikke selv ambitioner om at vokse til et stort selskab, for vores ophav er at være et lokalt flyselskab, siger Dennis Rybasch og fortætter:

- Men det betyder bestemt ikke, at udviklingen stopper. Vi har med succes skabt familierejsepakker, Time2Fly, ruten til Bornholm om sommeren og charterflyvninger med Gislev Rejser. Og så ser vi det også som vores opgave at få flere til at flyve til Sønderborg og besøge vores landsdel. Det er blandt andet noget vi arbejder en del med, når vi mødes med repræsentanter for lufthavne og andre flyoperatører i forbindelse med messer og konferencer.

Alsie Express toppede foreløbig sit passagerantal i 2018 med omkring 68.300 - cirka 8000 flere end året før.

- Som det ser ud nu, lander vi nok lidt lavere i 2019. Det er svært at sige hvorfor, men det kan være tegn på en økonomisk afmatning i erhvervslivet, som vi i flybranchen ofte mærker tidligere end andre, tilføjer Dennis Rybasch.

Men på den grønne profil er flyselskabet imidlertid ganske godt med i form af både brændstoføkonomiske fly og en opbakning til det særlige miljøtillæg til udvikling af grønne klimavenlige løsninger i flybranchen.

Dennis Rybasch og Alsie Express

Dennis Rybasch er 36 år og stammer fra Tønder, men har siden 2011 boet i Gråsten - i dag med sin kone og deres to børn på fire og halvandet år.

Han er uddannet Ba. Business Administration fra USA og HD i afsætning fra Syddansk Universitet.

Dennis Rybasch blev ansat som kommerciel direktør (CCO) i Alsie Express 1. februar 2018 og kom fra en tilsvarende stilling i Danish Air Transport (DAT), hvor han blev ansat i 2008.

1. oktober 2019 afløste han Lone M. Koch som adm. direktør i Alsie Express, der er et søsterselskab til Air Alsie, og opererer med de to kendte sorte fly af typen ATR 72-500. Flyselskabet blev grundlagt i 2013 og havde sin første flyvning mellem Sønderborg og København i juni samme år.

Der er i dag omkring 30 ansatte i flyselskabet og nogle flere i sommerhalvåret, hvor der er mere rute- og chartertrafik.

Alsie Express flyver med to ATR 72-500 turbopropfly. Det ene i daglig rutefart mellem Sønderborg og København og det andet til blandt andet charterflyvning og sommerruten mellem Sønderborg og Bornholm. Foto: Claus Thorsted
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Billund

Ansættelsesstop i resten af 2019: Alle områder rammes i Billund Kommune

Annonce