Annonce
Sydjylland

Den originale Peter Plys kommer til Fanø

Sådan ser en af de originale Plys-tegninger ud. Archive Ref No EGM/2/58 Line illustrations © E.H. Shepard Colouring of the line illustrations © E.H. Shepard and Egmont UK Limited, 1970 and 1974.
Fanø Kunstmuseum slår snart dørene op til en eksklusiv udstilling med originale tegninger fra bøgerne om Peter Plys og Vinden i Piletræerne af den britiske illustrator Ernest Shepard. Det er første gang, tegningerne bliver udstillet i Danmark.

Fanø: De fleste kender historierne om den gule bamsebjørn Peter Plys og hans venner, og det er Disney's fortolkning af de kære figurers udseende, der er blevet den gængse.

Men i originaludgaven så hverken Plys, Grisling, Tigerdyret, Ninka Ninus eller de andre venner fra Hundredmeterskoven sådan ud.

Det var den britiske illustrator Ernest Shephard, der tegnede figurerne fra Alan Alexander Milnes fortællinger, og en række af de originale tegninger bliver nu udstillet på Fanø Kunstmuseum på udstillingen "Peter Plys' magiske Verden".

Det var forfatter og medlem af bestyrelsen for Fanø Kunstmuseum Jan Egesborg, der satte det hele i gang for at par år siden.

- Jan har altid været begejstret for Shephards værker, og det lykkedes ham at overbevise os andre i bestyrelsen om, at det var en god idé at prøve at få nogle af dem udstillet her på Fanø, og så gik vi ellers i gang. Vi tog kontakt til University of Surrey i England, hvor der findes en stor samling af Shephards originale tegninger, fortæller Birgitte Schack Rasmussen, der er bestyrelsesformand for Fanø Kunstmuseum.

Annonce

Udstillingen

Der er fernisering på udstillingen "Peter Plys' magiske Verden" på Fanø Kunstmuseum i Sønderho lørdag den 29. juni klokken 13.

Udstillingen kan opleves frem til den 1. september.

Udstillingen er støttet af Fanø Kommune, Alice og Tage Sørensens Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Collstrup Mindelegat, Konsul Georg Jorck og hustru Emma Jorcks Mindelegat og Oticon Fonden.

Der blev taget overraskende godt i mod henvendelsen, og i maj sidste år besøgte Helen Roberts, der bestyrer samlingen i Surrey, Fanø Kunstmuseum i Sønderho.

- Vi faldt godt i hak med hinanden, og hun kunne godt se projektet for sig, og så fortsatte planlægningen. Og der var mange ting, de skulle passe sammen og gå op i en højere enhed, siger Birgitte Schack Rasmussen.

Ikke mindst økonomien skulle på plads, for det er kostbare sager, der skal udstilles på Fanø. Originale Shepard-tegninger handles for mange penge, og der blev stillet store krav til blandt andet sikkerhed og transport.

- Vi betaler for at låne værkerne, og i udstillingsperioden skal vi have specielle vagter på. Transporten er også et helt kapitel for sig. Tegningerne skal overvåges, og de skal opbevares ved en speciel temperatur og luftfugtighed. Alt i alt kommer denne udstilling til at koste omkring en halv million kroner, siger Birgitte Schack Rasmussen.

Bestyrelsesformanden lægger ikke skjul på, at det er en udstilling langt ud over det sædvanlige og langt det største, som det lille museum i Sønderho har bundet an med.

- Det er en meget speciel udstilling, og det er første gang, de originale tegninger bliver udstillet i Danmark, og de har ikke været vist ret mange steder. Derfor har vi da også en vis forhåbning og forventning om, at det vil tiltrække et stort publikum fra både ind- og udland. Jeg kunne håbe, at der kommer mellem 5.000 og 6.000 mennesker og besøger Fanø Kunstmuseum i udstillingsperioden. Det er noget så specielt, at jeg i hvert fald selv ville køre langt for at se det, og vi glæder os og er faktisk lidt oppe at køre over det her op til åbningen, siger Birgitte Schack Rasmussen.

Men er sådanne tegninger her egentlig kunst?

- Ja det synes jeg helt bestemt. Og det helt specielle ved de her er, at folk ikke kender originalerne, men kun Disney-udgaverne, siger bestyrelsesformanden.

Birgitte Schack Rasmussen og resten af holdet på Fanø Kunstmusem i Sønderho glæder sig til den ekstraordinære udstilling. Arkivfoto: Chresten Bergh
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Over 100 får måtte reddes fra vandmasser på mark

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Gammelt menighedsråd misbrugte omverdenens tillid

Da det tidligere menighedsråd i Holbøl Sogn valgte at træde tilbage i samlet flok i august 2018, skete det nærmest i total tavshed. Ingen i menighedsrådet ville sige noget som helst til ret mange - ud over at de havde krævet den tidligere præst i sognet Kristian Ditlev Jensen fyret. Det lykkedes ikke, hvorefter de besluttede, at så kunne det også være lige meget. Farvel, men ingen tak og altså helt uden nogen form for forklaring. Det har jeg kritiseret i tidligere kommentarer, og kritikken har på ingen måde siden vist sig uberettiget. Tværtimod. SOM VI PÅ JV.DK og i JydskeVestkysten i dag søndag kan dokumentere, har det tidligere menighedsråd ageret, hvad man måske lidt groft kan betegne som små konger i landsbyen. Den tidligere formand Per Ihle har tilsyneladende haft en pæn økonomisk gevinst ud af formandstjansen. Ihle er malermester, og hvilket firma skulle klare maleropgaverne for menighedsrådet? Ja, det kom Ihles eget så til at gøre. Venner ordnede og klarede tingene med vennerne, og om alt gik redeligt og ordentligt til, spillede tilsyneladende ikke den store rolle for det tidligere menighedsråd i Holbøl. IHLE LAVEDE SÅLEDES malerarbejde for 360.000 kroner for sognet i en periode over seks år fra 2012. Uden at der blev indhentet tilbud, som man skal ifølge provstiets retningslinjer, når der er tale om beløb på mere end 50.000 kroner, og uden at menighedsrådet tilsyneladende bekymrede sig om, hvorvidt Ihle kunne være inhabil, når beslutningerne om køb af malerarbejde skulle træffes. I hvert fald fremgår det ikke nogen steder, om Ihle trådte ud af mødelokalet, når menighedsrådet skulle beslutte, hvilket malerfirma man skulle vælge. Meget mere Korsbæk kan det næsten ikke blive. OM DER ER NOGEN som helst sammenhæng mellem det tidligere menighedsråds ønske om at komme af med den forhenværende sognepræst og så menighedsrådets manglende overholdelse af udbudsreglerne, ved vi ikke. Måske er det også lidt ufint i kanten at bringe de to i udgangspunktet vidt forskellige sager ind i en sammenhæng, men spørgsmålene ligger lige for: Hvorfor ønskede det forhenværende menighedsråd med malermester Ihle i spidsen at få daværende sognepræst Kristian Ditlev Jensen fyret? Og hvorfor ville ingen i det gamle menighedsråds svare på spørgsmålet? Havde Kristian Ditlev Jensen påtalt og kritiseret menighedsrådets måde at gøre tingene på? Som skrevet: Vi ved det ikke. SELVFØLGELIG VALGTE både biskop Marianne Christiansen og provst Kirsten Sønderby at afvise kravet. Sidstnævnte erkender i dag, at hun skulle have været opmærksom på, hvordan det tidligere menighedsråd agerede. Sandt nok. Det burde hun. Nok. Men kan man fortænke Kirsten Sønderby i, at det ikke skete? Måske. Blot ikke ud fra en rent menneskelig betragtning. For hun stolede på sit menighedsråd. Hun havde tillid til det, tillid til, at rådet fulgte reglerne og i øvrigt opførte sig, som man skulle. Desværre handlede det ikke med ordentlighed. AT VÆRE FORMAND for et menighedsråd eller bare at sidde i et er et tillidshverv. De blev valgt af andre, fordi disse andre stolede på dem. De tidligere menighedsrådsmedlemmer levede igennem flere år ikke op til den tillid, og af den grund er deres svigt større, end at Per Ihle scorede nogle opgaver, han og firmaet måske ikke skulle have haft. Det er reelt det mest ærgerlige og triste i denne sag. GOD SØNDAG

Annonce