Annonce
Sydjylland

Den uopmærksomme dræber: Dødsulykker i trafikken skyldes distræte bilister

Hvis en bilist kører 110 km/t på motorvejen og kigger på sin mobiltelefon i blot fire sekunder, så har bilisten kørt 122 meter i blinde. Rådet for Sikker Trafik er glad for politiets øgede fokus på uopmærksomheden i trafikken. Arkivfoto: Morten Marboe
I 100 ud af 165 dødsulykker i 2017 var uopmærksomhed en væsentlig faktor. Rådet for Sikker Trafik har mener, at hver tredje dødsulykke skyldes uopmærksomme trafikanter. I denne uge er politikredsene ekstra opmærksomme på uopmærksomheden.

Regionalt: Kør bil, når du kører bil.

Sådan er ordlyden i Rådet for Sikker Trafiks kampagne, der skal komme uopmærksomheden i trafikken til livs.

Syd- og Sønderjyllands Politi og landets 11 andre politikredse støtter denne uge op om kampagnen, og sætter derfor særligt fokus på de uopmærksomme trafikanter på vejene. Fra mandag den 16. september til søndag den 22. vil politikredsene i alle landsdele lave såkaldte kontroller, der skal observere om dem, der færdes i trafikken har øjnene på vejene.

- Vi er glade for det tætte samarbejde, vi har med med dansk politi, for der er ingen tvivl om, at uopmærksomhed er en byld i trafikken. Det er et fænomen, der er skyld i ufattelig mange dræbte og tilskadekomne, og årsagen er alene, at folk ikke kan holde nallerne fra tastaturet og føler sig nødsaget til at kigge på deres mobiltelefon, fortæller administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller.

Rådet for Sikker Trafik mener, at mindst en tredjedel af dødsulykkerne skyldes uopmærksomhed. I Vejdirektoratets seneste rapport på området fremgår det, at uopmærksomhed eller utilstrækkelig orientering er en afgørende faktor i 100 af de i alt 165 dødsulykker i 2017. Det er 61 procent af tilfældene.

Annonce

Distraherende mobiler

Det danske politis øgede opmærksomhed på uopmærksomheden kæder fint sammen med de nye regler for håndholdt brug af teleudstyr i bilen, mener vicepolitiinspektør Knud Reinholdt, der er leder af færdselsafdelingen i Syd- og Sønderjyllands Politi.

De nye regler, der trådte i kraft den 10. september, giver politiet mulighed for at sanktionere brug af gps, tablets og mobiltelefoner med en bøde på 1500 kroner, en afgift på 500 kroner til Offerfonden og et klip i kørekortet. Og det er nemt for politiet at se, hvis en håndholdt mobiltelefonen er distraherende under kørslen.

- Folk tror ikke, at man kan se, at de taler i telefon, hvis mobilen ligger mellem benene, men det kan man godt. Øjnene er jo væk fra vejen. Når vi kører i patruljebil ser vi ikke så mange af den type, men hvis vi kører civilt er der rigtig mange, fortæller Knud Reinholdt.

Derfor vil politiet i løbet af ugen lave forskellige indsatser for at komme uopmærksomheden til livs. Der vil være synlige i patruljevogne, som en forebyggelse, og stationære spottere ved vejene, der kan informere betjente ved et senere stoppunkt om uopmærksomme trafikanter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce