x
Annonce
Sydjylland

Der er fart på svindlerne

Stadigt flere bliver udsat for netsvindel - særlig ældre mennesker er målgruppen for svindlerne. Arkivfoto: JFM
Det er ikke kun februar-stormene udenfor, der har fart på. Det har alverdens it-kriminelle også, og heller ikke dér går Danmark fri.

På nettet bliver svindlerne desværre stadig dygtigere til at franarre bankkunder deres sikkerhedsoplysninger - for eksempel NemID.

Det koster i stigende grad bankerne og deres kunder store summer, når flere og flere bliver snydt af smarte kriminelle. Derfor har vi som bankansatte en særlig vigtig rolle i at fortælle kunderne, hvordan man bedst undgår netsvindlen.

Det kan måske føles som en månedlig gentagelse for nogle, men man kan bare ikke blive gjort opmærksom ofte nok.

Det mest sikre råd er meget simpelt og gælder for alle: udlever aldrig sikkerhedsoplysninger til NemID eller andre personlige data. Det er no go, da passwords og adgangskoder er helt personlige oplysninger, som banker og myndigheder aldrig vil finde på at spørge efter.

Antallet af desperate svindelramte der ringer ind, er desværre i vækst. Det oplever vi i Sydbank, når det går op for folk, at de oplysninger, de har udleveret i telefonen til tilsyneladende troværdige repræsentanter - for eksempel Sydbank - er blevet brugt til at flytte store beløb ud af deres konto.

I hele 2019 oplevede vi 150 sager med netsvindel. Men allerede i årets første måned har Sydbank hæftet for svindel i 27 sager med et samlet tab, der nærmer sig det beløb, som banken hæftede for hele sidste år, hvilket er ekstrem bekymrende og uholdbar tendens.

Systematisk tilgang

De netkriminelle går meget systematisk til værks for at nå frem til deres yndlingsmålgrupper - ældre mennesker og udsatte borgere. Eksempelvis bruger de hyppigheden, hvormed et bestemt navn forekommer inden for en aldersgruppe til at udsøge deres ofre.

Forleden kunne vores chef for Hotline fortælle, at der alene den morgen var tre sager, hvor fornavnet på kunden var Tove.

Den typiske svindel foregår ved at svindlerne ringer og udgiver sig for at være fra banken, Nets, skifteretten, investeringsfirmaer eller andre normalt troværdige virksomheder.

Det kunne være en trænet person, som udgiver sig for at være fra Sydbank.

Vedkommende forklarer, at der er sket uforklarlige store overførsler på kundens konto til udlandet. For at sætte en stopper for det, tilbyder vedkommende at blokere kontoen, men det kræver at kunden til gengæld oplyser deres password til NemID og assisterer med at oplyse de sms-koder, som fremsendes for at bekræfte operationen.

Spiller på angst

I mange tilfælde bliver kunden så urolig, at vedkommende uden måske at tænke det hele igennem udleverer følsomme sikkerhedsoplysninger. Det giver den kriminelle mulighed for hurtigt at overføre en række tilpas små beløb, som derved går under bankens radar.

I nogle tilfælde bliver ofrene så urolige og intimiderede af det psykologiske spil, at de går med til at udlevere sms-koder op til 10-12 gange i løbet af en samtale, så der kan blive tale om meget store summer.

Ifølge Det Finansielle Ankenævns praksis hæfter pengeinstitutterne ofte ved denne form for svindel. Sydbank er naturligvis ikke det eneste pengeinstitut, som er ramt.

Desværre har forbryderne ekstra medvind på grund af databeskyttelse og manglende ressourcer hos politiet. Det er vigtigt, at vi som ansatte i bankerne også gør alt vi kan for at være helt skarpe på at oplyse kunderne om de farer, som lurer.

Derfor sender vi løbende information ud til kunderne for at advare om den stigende svindel, fortælle om trends og tendenser på området, samt hjælp til hvordan man bedst beskytter sig.

Også du kan blive snydt

Derfor har vi også lavet en liste, som viser nogle af de svindel- og tricknumre, som kunderne oftest udsættes for over nettet, ved betalinger og over telefonen. Den er opstillet af Sydbanks indsigelsesafdeling og Hotline på baggrund af kundernes indberetninger:

- Kunder der modtager en mail fra PostNord om, at deres pakke er blevet tilbageholdt, og for at pakken kan blive afsendt, skal der betales et lille gebyr – når gebyr så opkræves, er der tale om et noget større beløb.

- Kunder der modtager phishingmails og derigennem bliver lokket til at udlevere deres personlige oplysninger med svindel til følge.

- Kunder fralokkes kortoplysninger og aktiveringskode til Apple Pay, så de kriminelle kan anvende kundens kort i deres Apple Pay.

- Kunder der lokkes til at investere deres penge med lovning om store afkast.

- Svindel via netbank, hvor for eksempel kunder bliver ringet op af en person, der udgiver sig fra at være fra skifteretten, Sydbank, Nets mm. Her bliver alle personlige oplysninger også udleveret med den konsekvens, at efterlevende ægtefælles konto bliver tømt for penge.

Der er som vist masser af farer derude. Så er du i tvivl, så lad tvivlen komme dig selv til gode og kontakt hellere din bank en ekstra gang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Borgmester forlanger grænsen åbnet

Leder

JV mener: Pressemøde var en mavepuster til Danmark

To måneder uden indtægter. Mindst. Det ser ud til at blive virkeligheden for tusindvis af forretningsdrivende. Det er blandt andet frisører, massører, cafeer, restauranter, biografer og mange butikker, som tidligst kan åbne igen 11. maj. Endnu længere skal oplevelsesbranchen og de store arrangementer vente, da de bliver ramt af, at denne sommersæson til og med august er aflyst. Det var noget af en mavepuster, statsminister Mette Frederiksen (S) mandag aften gav Danmark med sine meldinger om en meget langsom og gradvis genåbning af samfundet. Hun gav på pressemødet ganske vist udtryk for, at Danmarks økonomi er sund. Men det er den ikke i meget store dele af det erhvervsliv, vi alle skal leve af, enten direkte eller indirekte. Mange virksomheder gisper efter vejret, og de får brug for flere økonomiske respiratorer end dem, der er vedtaget i de foreløbige hjælpepakker. Ellers dør alt for mange danske virksomheder, hvilket koster både værdifulde arbejdspladser og skatteindtægter. Det er enormt positivt, at den hidtidige nedlukning af Danmark ser ud til at få den ønskede effekt. Vi har heldigvis foreløbig undgået de uhyggelige scener fra Italien og Spanien, hvor sundhedsvæsenet ikke kan følge med. Men vi skal have gang i økonomien igen, og hvis det skal ske uden, at epidemien eksploderer, kræver det både noget af den enkelte borger og af myndighederne. Vi skal hver især følge reglerne og blive ved med at holde afstand, selv om det kan have store menneskelige omkostninger. Men vi skal også kræve af myndighederne, at de i forbindelse med genåbningen af samfundet, i første omgang daginstitutioner og dele af skolerne, gør deres til at holde smittespredningen under kontrol. Det skal blandt andet ske ved, at der omsider kommer styr på noget så fundamentalt som, at der er værnemidler nok til frontlinje-medarbejderne i sundheds- og plejesektoren. Og at der gennemføres mange flere test end hidtil, så man så vidt muligt undgår, at smittede medarbejdere går på arbejde med måske fatale følger.

Annonce