x
Annonce
Sydjylland

Derfor dropper turisterne ferieboliger og camping i påskeferien

De syd- og sønderjyske feriesteder oplever allerede nu stor nedgang i antallet af gæster. Derfor forventer mange feriesteder heller ikke at få mere end 25 procent af den normale belægning i påsken. Andre kan allerede mærke, hvordan coronavirussen påvirker sommerbestillingerne. Arkivfoto: Soffi Chanchira Larsen

Flere syd- og sønderjyske feriesteder oplever stor nedgang i antallet af bookinger i påskeferien på grund af coronakrisen. Det er der særligt fire grunde til.

Danmark og Tyskland lukkede grænserne

Den 14. marts klokken 12.00 lukkede den danske grænse for alle, der ikke har et anerkendelsesværdigt formål i Danmark. Den 16. marts klokken 8.00 lukkede Tyskland ligeledes grænserne. Det har betydet, at tyskerne ikke længere kan tage på ferie i Danmark. Det har stor betydning for de danske feriesteder, hvor en stor del af de årlige gæster er tyske. Hos Admiral Strand Feriehuse estimerer man for eksempel, at 80 til 90 procent af deres gæster kommer fra Tyskland. Derfor kan de syd- og sønderjyske feriesteder allerede mærke en nedgang i antallet af gæster. Hos Enjoy Resorts forventer man højest en belægning på 25 procent af det normale.

Forbud mod at samles mere end 10

Den 18. marts klokken 10 trådte et forbud mod at samles i grupper på mere end 10 personer i Danmark i kraft. Det gør det svært for flere familier at mødes i ferieboliger, som de ellers ville have gjort, og det har konsekvenser for de danske feriesteder. Det oplever de blandt andet hos Ribe Camping.

- Mange kommer her for at være samlet som familie, men i år kan de ikke være så mange, som de plejer, fortæller Anne Schested Hansen, ejer af Ribe Camping.

Centerfaciliteterne lukkede ned

Hos feriecentrene er centerfaciliteterne som badeland, spa og sportsfaciliteter lukket ned, som konsekvens af myndighedernes restriktioner. Det betyder, at gæsterne kun kan benytte sig af ferieboligerne i centrene. Og det kan have betydning for, hvorvidt turisterne vælger at booke et ophold.

- Lige præcis centerfaciliteterne er jo med til, at folk booker os i stedet for et sommerhus. Så det er et stort problem, siger Kent Lodberg, marketingmanager hos Landal Greenparks, som ejer feriecentret Seawest.

Mette Frederiksen (S): - Bliv hjemme

Statsminister Mette Frederiksen har siden pressemødet den 11. marts opfordret danskerne til at blive hjemme. Den opfordring er kun blevet større som tiden er gået. På et pressemøde den 23. marts opfordrede statsministeren til at droppe påskefrokosterne og familieturene i sommerhus:

- Lad være med at rejse i påsken. Man skal selvfølgelig ikke rejse ud af landet i påsken. Men man skal heller ikke rejse en masse rundt internt i Danmark. Min udmelding om påsken er meget, meget vigtig. Vi er nødt til at blive hjemme i påsken, så smitten ikke spredes fra en landsdel til en anden, sagde Mette Frederiksen til pressemødet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce