Annonce
Tønder

Det Blå Gymnasium er først i Skandinavien

Det Blå Gymnasium på Campus Tønder får nu papir på, at være spitze til tysklæring. Dermed er handelsskolen i Tønder den første i Skandinavien, der tilbyder tysklæring på det meget høje niveau, Deutsches Sprachdiplom 1 PRO. Arkivfoto

TØNDER: Som den første handelsskole i Skandinavien er Tønder Handelsskole/Det Blå Gymnasium blevet godkendt til at udbyde og gennemføre tysk sprogdiplom (Deutsches Sprachdiplom 1 PRO).

DSD 1 PRO er et erhvervsrelateret sprogdiplom, der giver eleverne adgang til opkvalificeringskurser på tyske universiteter. Derudover er det en ekstra kvalifikation til at dokumentere erhvervsrelaterede tyskkundskaber i både Danmark og udlandet.

Lektor Anette Okholm og lektor Gerd Diercksen er de to undervisere, der er knyttet til projektet. De har begge deltaget i efteruddannelse og har erhvervet ”Prüferzertifikat” (kursuslederdiplom).

I år har duoen ført 37 elever fra EUX- og HHX-uddannelsen til eksamen i DSD 1 PRO. Eleverne har deltaget i forberedende undervisning – både i skoletiden og i deres fritid.

Eleverne vil få overrakt diplomer for deres nyerhvervede kundskaber tirsdag den 27. august på Det Blå Gymnasium/Tønder Handelsskole.

Her vil Tønders borgmester, Henrik Frandsen (V), holder åbningstalen. Ved samme lejlighed bliver skolen udnævnt som PASCH-Schule, der er en skole uden for Tyskland med særlig interesse for tysk, fremgår det af en pressemeddelelse udsendt af handelsskolen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Sydjylland

Små handelsskoler risikerer at miste udkantstilskud: Nu står flere til at gå i minus

Annonce