Annonce
Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Britta Egholm har drevet blomsterbutikken Solsikken i Holstebro de seneste 16 år og har i alle årene været medlem af Interflora. Men nu er det slut. Foto: Johan Gadegaard

Der var en, der var to, der var tre, der var fire. En stribe blomsterforretninger rundt i Danmark trækker sig pludselig fra Interflora, der ellers har opbygget et særdeles solidt navn over næsten 100 år. Firmaet oplyser selv, at 99 procent af alle danskere over 12 år kender Interflora.

Dagbladet Holstebro-Struer kunne allerede i september fortælle om to lokale blomsterbutikker, der træder ud af Interflora-samarbejdet. Dermed skal nabobyernes florister, som det hedder, ud på lidt af en køretur, når man bestiller blomster igennem Interflora til svigermor i Holstebro.

- Jeg synes, at Interflora er blevet for bestemmende og for grådig, siger Britta Egholm, der har drevet Solsikken i Holstebro gennem de seneste 16 år, til avisen.

Annonce

Lignende historier hører man fra Assens, Varde, Odder, Brønderslev og Nibe. Interflora vil ikke selv fortælle om antallet af blomsterbutikker, der har pillet Interflora-logoet af facaden.

Men hvad er det lige, der foregår? Jo, Interflora er blevet opkøbt af en fransk kapitalkæde, og nu får blomsterbutikkerne for alvor kærligheden at mærke fra de franske ejere. Og det bliver ikke sagt med blomster.

Når Interflora modtager en bestilling på nettet, beholder virksomheden 28,5 procent af blomstens pris for ulejligheden. Blomsterbutikken får resten af pengene til at købe blomster, binde buketten, betale huslejen og alt det andet, der følger med.

Provisionen til Interflora er steget kraftigt, og det har gjort virksomheden til en blomstrende forretning. I 2020 tjente Interflora Danmark et rekordoverskud på 40 millioner kroner. Dobbelt så meget som året før, og det er vel at mærke indtjening fra at drive Interfloras netbutik. De lokale blomsterbutikker har deres egne regnskaber.

Det er en verden til forskel fra Interflora, som man kendte det i gamle dage. Dengang var det en forening, der var drevet af de lokale florister, og overskuddene i Interflora var små. Pengene skulle jo blive ude hos medlemmerne.

Men i 2018 valgte et stort flertal af medlemmerne på en ekstraordinær generalforsamling at sælge Interflora Danmark til Interflora Frankrig.

Hvis blomsterhandlerne synes, at de er gået i en fælde, så deler de skæbne med flere andre brancher.

Det kan lyde som en vissen beslutning, men dengang var man skrækslagne for, at konkurrencen på nettet ville vende op og ned på det danske marked for blomsterbuketter. Især frygten for, at globale Amazon.com ville etablere sig i Danmark, fyldte meget.

Derfor endte Interflora som en enkelt lille blomst i en buket af Interflora-virksomheder i seks europæiske lande. Som en del af aftalen måtte floristerne ikke forlade Interflora-samarbejdet i tre år, og den periode er slut nu. Det forklarer den pludselige faneflugt.

Hvis blomsterhandlerne synes, at de er gået i en fælde, så deler de skæbne med flere andre brancher. På hotelmarkedet har man vænnet sig til, at Booking.com og Hotels.com snupper 15-25 procent i provision, når kunderne bestiller et hotelværelse på nettet.

Pizzeriaer og restauranter er i samme båd. Her er provisioner på op til 30 procent ikke ukendte, når udbringningstjenester som Wolt, Just Eat og Hungry tager imod bestillinger fra sultne forbrugere.

Det kaldes platformsøkonomi, og det er let at forstå, hvis små erhvervsdrivende har svært ved at elske de digitale salgsmaskiner, der æder en stadigt større luns af omsætningen. Til gengæld ser platformene sig selv som en gave til de små butikker, der stort set kan slippe for at markedsføre sig selv.

- Det er en lille og beskeden betaling, vi tager for et enormt arbejde. Vi fordeler hver dag tusindvis af buketter til florister over hele landet. Det eneste, de skal gøre, er at bukke sig ned til computeren, tage ordren, og naturligvis binde buketten, og for det arbejde får de over 70 procent af prisen, siger Søren Flemming Larsen, direktør for Interflora Danmark, til Dagbladet Holstebro-Struer.

Hvad gør den smarte forbruger? Man ringer da direkte til blomsterhandleren og bestiller sin buket. Hvis man er dygtig, får man en tredjedel flere blomster for pengene.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Erhverv For abonnenter

Et opkald nytårsaften blev startskuddet: Bilnørder giver den gas som iværksættere

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding

Politiet beder om hjælp: Mand forsvundet med otteårig datter

Sønderborg For abonnenter

To drenge slog, trampede og hoppede på jævnaldrende i park: Begge skal i fængsel og fjernes fra Sønderborg

Varde

Den mærkelige dag, da lille bys damer mødte sig selv i 3. division: Klasseforskel på det gamle og det nye hold

Kultur For abonnenter

Hitler kaldte kendt slesvigsk kunstner "et svin" - alligevel tiggede han nazisterne om at komme ind i varmen: Anmelder giver ny bog om Nolde seks stjerner

Kæmpe smitteudbrud efter julefrokost med gymnasieelever: 38 bekræftet smittet med omikron-variant

Sydjylland For abonnenter

Julestemningen blev knust i det syd- og sønderjyske: Plantage fælder ingen juletræer og siger farvel til stort set alle medarbejdere

Erhverv For abonnenter

De brølende 70'ere: Mere end 30 mister jobbet: Virksomhed lukker efter 45 år

Kolding

Flere dropper corona-køen og køber hjemmetest: - De er røget op som nummer et bedst sælgende vare i hele kæden

Dall: Nu kulminerer måneders dårligdomme for Mette Frederiksen

Sønderjyske Fodbold For abonnenter

Albæk gav SønderjyskE et godt udgangspunkt: En mand fra Løjt Kirkeby kom ind og gjorde en møgdag meget bedre

Nordtyskland For abonnenter

Mange af grænsebutikkernes medarbejdere får lav løn - men det kan der blive ændret på nu

Kolding

Efter stor kommunal brøler: Nu har husejere i Seest fået mere frihed til byggeri og holde husdyr

Annonce