Annonce
Sydjylland

Det er nu lettere for virksomheder i Sydjylland at byde på små byggeopgaver

- Så håber jeg bare, at Fanø også følger trop, så vi kan få fuld plade her i Sydjylland, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen, i en pressemeddelelse. Arkivfoto: Christer Holte
Det er blevet mindre bøvlet for virksomhederne i Sydjylland at byde på kommunale håndværkeropgaver. I de fleste syd- og sønderjyske kommuner skal virksomhederne nu først stille en økonomisk garanti, når de byder på opgaver på en million kroner eller mere.

Byggeri: I Sydjylland stiller 10 ud af 12 kommuner først krav om bankgaranti, når opgaven, som kommunen sender i udbud, er på en million kroner eller derover. Dermed kan virksomhederne byde på kommunale opgaver til under en million kroner uden først at skulle i banken. Sidste var der kun fem kommuner i Sydjylland, der havde en grænse på mindst en million kroner, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

På landsplan stiller 72 ud af 98 kommuner nu først krav om, at virksomhederne skal stille med en arbejdsgaranti ved opgaver på mindst en million kroner. Sidste år gjorde det sig gældende for 49 kommuner, mens antallet var 17 i 2015.

I Fanø Kommune skal virksomhederne stille med en bankgaranti, når de byder på opgaver i kommunen på 250.000 kroner eller mere, mens Aabenraa lige nu har en grænse på 500.000 kroner.

- Det er spild af tid og penge for både virksomheder og kommuner, når virksomhederne skal stille økonomisk garanti ved mindre opgaver. Derfor anbefaler vi i Dansk Byggeri, at kommunerne først stiller krav om økonomisk sikkerhed ved opgaver på mindst en million kroner og gerne højere. Derfor glæder jeg mig også over Aabenraas melding om, at kommunen vil hæve grænsen. Så håber jeg bare, at Fanø også følger trop, så vi kan få fuld plade her i Sydjylland, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen, i en pressemeddelelse.

Annonce

Arbejdsgaranti

En arbejdsgaranti er en økonomisk sikkerhed, virksomheden skal stille, når den byder på en opgave. Garantien skal dække fejl og mangler, hvis virksomheden går konkurs eller af andre årsager ikke kan færdiggøre opgaven. Den enkelte kommune afgør selv beløbsgrænsen for arbejdsgarantien. Dansk Byggeri anbefaler en grænse på minimum en million kroner.

Opgørelsen bygger på data fra en spørgeskemaundersøgelse, som er sendt til kommunaldirektørerne. I opgørelsen dækker Sydjylland over kommunerne: Billund, Esbjerg, Fanø, Fredericia, Haderslev, Kolding, Sønderborg, Tønder, Varde, Vejen, Vejle og Aabenraa.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

En indbrudstyv i Blomsterengen

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce