Annonce
Aabenraa

Det gode vejr lokkede Tinglev-fødder ud i naturen

Alle fire Tinglev-stier er markeret med hver deres farve, og undervejs er der også hjælpekort, hvis man alligevel skulle komme i tvivl om, hvad vej man skal gå. Foto: Mette Thomsen
TinglevForums stigruppe havde for første gang inviteret til "Gå Godt, Tinglev" for at gøre opmærksom på, at der er fire gode, godt afmærkede gåture i og omkring byen. Det lokkede en pæn flok vandrere af huse.

Tinglev: Det går godt i Tinglev. I hvert fald, når det kommer til at få folk i traveskoene.

Det kunne Poul Alexandersen konstatere, da han søndag formiddag i Tinglev Midt bød velkommen til de omkring 60 deltagere, der var mødt frem til første stræk af premieren på "Gå Godt, Tinglev!"

Gennem snart en del år har TinglevForum huset en aldeles aktiv stigruppe, som med netop Alexandersen i spidsen har lagt en stor indsats i ikke bare at få mærket fire stier op i og omkring Tinglev, men som også lægger masser af frivillige timer i at sørge for, at de er fremkommelige.

For at få gjort endnu mere opmærksom på de fire stier var stigruppen gået sammen Tinglev IF's Gå Sammen-hold om søndagens arrangement, hvor der var guidet tur rundt på de tre længste stier på forskellige tidspunkter, så man - hvis man havde god ben - kunne nå med på mere end én.

Annonce

Sådan finder man stierne

  • I cykelskuret over for biblioteket på Tinglev Midt er der kort, der viser alle fire ruter - Amalienborgruten på 7,3 km, Olgerruten på 11,3 km, der kan kortes ned til 4,3 km, Mosevangsruten på 4,5 km og Byskovsstien på 0,8 km.
  • Her er der også QR-koder, så man kan få ruten ind på sin telefon.
  • Undervejs på ruterne, der alle er godt mærket op, er der også sat informationsskilte op, så man kan læse lidt om, hvad det er, man går forbi.
  • Man kan læse mere om stierne på: www.tinglevforum.dk/tinglev-stierne

Stier var shinet op

- Jeg har et eller andet sted set, at det er de vilde blomsters dag i dag, men jeg er bange for, at vi nærmere har gjort vold på dem, fordi vi jo har været ude for at gøre stierne klar til i dag. Græsset gror godt nok hurtigt for tiden, forklarede Poul Alexandersen, inden Kurt Bertelsen med en hale af vandrere efter sig satte ud på de 7,3 kilometer, der udgør Amalienborgruten.

En tur, der går nord om byen ad først det nedlagte jernbanespor og derfra videre gennem Ulvemosen. Snublende over glatte sveller forstod man, hvorfor stigruppen arbejder for, at Tinglev-Tønderbanen skal sløjfes, så der kan laves en ordentligt sti. Resten af turen gik på grus og græs, og det var ikke tilfældigt, at det var Kurt Bertelsen, der gik i front.

Den bedste rute

Det er nemlig ham, der passer Amalienborgruten.

- Der var nogle, der spurgte, om det ikke var noget for mig, og så tænkte jeg, at det kunne jeg da godt prøve. Det skulle være den her, for det er efter min mening den bedste rute. Det er altid den, jeg selv går, forklarede han og fortalte, at han forrige lørdag havde været ude i syv timer med busk-rydderen. Stigruppen har ellers fået støtte, så der har kunnet købes en havetraktor, men den kan desværre ikke bruges over det hele.

På mange af de samlet 30 kilometer sti går det dog frit med at få den rundt, så Poul Alexandersen og de øvrige stigruppemedlemmer kunne glæde sig over, at mange af dagens i alt omkring 100 deltagerne fulgte opfordringen til bagefter at gå over til hytten i Byskoven og købe en grillpølse og lidt at drikke. For der er som bekendt brug for benzin til sådan en havetraktor, og det skulle overskuddet fra arrangementet gå til.

Kurt Bertelsen er en af de mange frivillige, der hjælper til med at holde stierne, så det er til at komme frem. Han førte an på Amalienborgruten og kunne fortælle, hvordan vejen her i gamle dage var gået lige ud i stedet for som nu at sno sig videre. Foto: Mette Thomsen

Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Vejen Kommune vinder vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet efter bogen

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Kolding For abonnenter

Ansatte skal væk: Mindst 100 stillinger på skoler og daginstitutioner ryger i sparerunde

Annonce