Annonce
Varde

Det har kørt godt for hjulfirma trods coronakrise: Men nu mærker vi, at der er slidt færre dæk

Poul Erik Friis er selvlært i at reparere dæk - en vulkanisør - og har været 35 år i branchen. Foto: Morten Nielsen
Poul Erik Friis har været i dækbranchen i 35 år. Han fik mere travlt under coronanedlukningerne end tidligere.
Annonce

Varde: Da samfundet blev lukket ned i midten af marts, var der paradoksalt ingen nedgang i omsætning i Euromaster i Varde, som først og fremmest er et dækfirma. Men i de senere år er firmaet også begyndt at lave serviceeftersyn og egentlige bilreparationer.

Coronakrisen gav faktisk fremgang.

- Kunderne fik vel lige pludselig tid til at sende bilen på værksted, siger daglig leder af Euromaster, Poul Erik Friis.

Så mens der ikke var så meget brug for den firehjulede, var der altså mange, der fik køretøjet serviceret og fik skiftet dæk.

Det betyder så samtidig, at værkstedet ved Nordre Boulevard i Varde venter sig en nedgang i den kommende tid. Det kan ikke undgås, at der kommer en periode med færre udskiftninger af dæk og andre sliddele - for hjemsendte danskere har ganske enkelt slidt mindre på dem.

Der er tre ansatte i Euromaster, og ingen har været sendt hjem som følge af corona-restriktioner.

Kunderne fik vel lige pludselig tid til at sende bilen på værksted.

Poul Erik Friis, Euromaster

Annonce

Nygaard var arbejdsgiver

Det er et firma, der går langt tilbage. 57-årige Poul Erik Friis har selv været der det meste af sit liv. Han begyndte for 35 år siden, da han var 22 år.

Dengang hed firmaet Nygaards Dækservice, og det var Niels Nygaard, der nu er kendt fra Nygaards Afrika ved Nørre Nebel, der var ejer. Et par år senere - omkring 1988 - kom firmaet til at hedde Hjulcentret, og mange kan vel huske tv-reklamen om en glad mand, der havde købt fire Viborgdæk. Hjulcentret slog sig op på benhård konkurrence på prisen ved hjælp af genbrugsdæk med udskiftede slidbaner. Viborgdæk var billige slidbanedæk.

Det var i forbindelse med navneskiftet til Hjulcentret, at Poul Erik Friis blev daglig leder.

Senere kom Hjulcentret til at hedde Euromaster, og det er slut med de helt billige dæk.

For i dag er der ingen privatbilister, der køber slidbanedæk. Der sælges udelukkende nye dæk til den danske bilpark. Men Poul Erik Friis er selvlært vulkanisør. Det vil sige, at han stadig kan reparere store dækskader ved hjælp af vulkanisering.

- Vi bruger det stadig på store dæk, siger Poul Erik Friis.

Det drejer sig blandt andet om dæk til lastbiler, hvor dækkene genbruges. Så der er stadig brug for vulkanisørens færdigheder.

Poul Erik Friis er fra Varde Syd, og han bor den dag i dag i Varde.

I dag er det kæden Euromaster, som Poul Erik Friis er leder af. Foto: Morten Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce