Annonce
Esbjerg

Det må ikke være utrygt at være i egen forhave: Desperate beboere langs mølle-rute loves mere hensyn

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) og udvalgsformand for Teknik & Bygge, Søren Heide Lambertsen, mødte fredag bekymrede borgere fra Krogsgårdsvej i Tjæreborg, som er belastet af vindmølletransporter. Stående i billedet ses Michael Tang Madsen fra Krogsgårdsvej 38, hvor han viser en video fra en af i alt syv transporter i cirka seks meteres bredde torsdag aften og natten til fredag. Der blev stille, da videoen blev vist. Foto: Jacob Schultz
Beboerne på og omkring Krogsgårdsvej i Tjæreborg er både nat og dag plagede af store vindmølletransporter, der i døgndrift sender lys og larm ud over deres boliger og skaber massiv utryghed. Fredag blev de hørt, da borgmesteren, udvalgsformand for Teknik & Bygge, forvaltningsfolk samt en repræsentant for vindmøllebranchen mødte op for at lytte.

Esbjerg: Selv om vi går ind i den mørke tid, lysner det måske for de plagede beboere i området omkring Krogsgårdsvej i Tjæreborg.

Som JydskeVestkysten i sidste uge kunne berette, lever beboerne i et dagligt og natligt helvede af lys, støj og frygt, som alt sammen stammer fra den linde strøm af vindmølletransporter, der blot er blevet flere, større og tungere siden Esbjerg Byråd vedtog transport-ruten for fem-seks år siden.

Tilværelsen er rent ud sagt blevet ulidelig for de efterhånden desperate beboere, der føler sig taget som gidsler i energimetropolens grønne eventyr og dertil stavnsbundne til deres ejendomme, som er vanskelige, for ikke at sige umulige, at sælge med en særtransport-rute lige uden for hoveddøren.

Annonce

Der skal vises mere hensyn

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) og formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (V) lovede hurtig handling, da de blev præsenteret for de massive frustrationer, og fredag middag mødte de to politikere, to forvaltningsfolk og en repræsentant for vindmøllebranchen så op til møde hos Anders Harck på Krogsgårdsvej 55, hvor flere andre beboere fra Krogsgårdsvej også var til stede.

- Nu har vi haft nogle konkrete drøftelser af, hvordan vi minimerer nogle af generne her og nu - Esbjerg Kommune går i dialog med branchen om, at der skal vises hensyn, så vejskilte, der fjernes i forbindelse med gennemkørsel, ikke smides på asfalten, at man ikke taler i walkietalkie eller spiller høj musik for nedrullede vinduer og ikke kører for stærkt, så det er utrygt at færdes på vejen eller i sin egen forhave. Samtidig er vi nødt til at se på den lange bane, hvordan vi får fundet den rigtige løsning for beboerne, og det er der til gengæld ingen snuptagsløsninger på - uanset, om vi så havde et større millionbeløb på kommunens konto, siger Jesper Frost Rasmussen (V).

De to politikere erkendte, at der er kommet mange flere og langt større transporter, end nogen forestillede sig, da byrådet i 2015 vedtog særtransport-ruten. Nu forsøger forvaltningen sammen med vindmøllebranchen at skabe sig et overblik over både antal og størrelse af transporterne.

Annonce

Har fået undskyldning

Samtidig har beboerne fået en undskyldning fra branchens side på den manglende information, de har oplevet - herunder at beboerne blot har fået en seddel i postkassen om, at et firma ville komme og beskære deres træer og buske for at skabe plads til kommende særtransporter med en bredde på 9,1 meter på vejen, der har en asfaltbredde på godt 5,10 meter.

Borgmesteren pointerede dog, at de tre giganttransporter, der står til at køre på Krogsgårdsvej inden for de næste fire uger, ikke nødvendigvis skal tages som et udtryk for, at det bliver dagligdagen i fremtiden.

- Det kan være testmøller, der skal afskibes fra Esbjerg, men nu samler Vej & Park trådene og er tovholder, så vi får sikret den gode dialog. Vi har ikke kunnet give alle svar i dag, men vi kan love en god dialog om, hvad der sker på den korte bane, siger borgmesteren.

Sagen kort

Motorlarm, hvinende bremser og roterende advarselsblink, der i hidsigt tempo kaster lys ind i soveværelserne om natten. Husmure, der slår revner, internetforbindelser der forsvinder og fjernsyn, der går ud. Vibrationer, der får porcelænet til at klirre i skabene. Postkasser, der må flyttes og hække, buske og træer, der må beskæres.

Skræk-historierne står i kø hos beboerne på og omkring Krogsgårdsvej, der fortæller, hvordan der op mod ti gange i døgnet passerer store, tunge særtransporter med vindmølle-dele på vej mod Esbjerg Havn.

For få år siden besluttede Esbjerg Kommune nemlig at omlægge vindmøllekorridoren fra den daværende rute over Tarp og Sædding til en ti kilometer kortere rute, der går fra Korskroen via Esbjerg Lufthavn, Krogsgårdsvej og Tjæreborgvej frem til Esbjerg Havn, hvor møllerne skibes ud.

Beboerne sendte et nødråb gennem JydskeVestkysten, og det var den direkte anledning til, at borgmester Jesper Frost Rasmussen, formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen, to forvaltningsfolk og en repræsentant for møllebranchen fredag dukkede op til møde.

Blandt beboerne sporedes forsigtig optimisme:

- Jeg synes, vi har haft et rigtig godt møde, og det har været vigtigt for os at få en politisk erkendelse af, at behovet er vokset langt ud over vejens kapacitet. Så har vi noget at arbejde videre med, for det ser ikke ud til, at vindmølletransporter bliver færre eller mindre, siger Anders Harck.

- Vi har fået en anerkendelse af, at der er et problem, og vi ved selvfølgelig godt, at det ikke kan løses i dag eller i morgen, konstaterer Ulla Jensen fra Krogsgårdsvej 42, der sammen med sin mand Robert har været to af initiativtagerne til en spørgeskema-undersøgelse blandt beboerne i området.

Annonce

Bekymret for fremtiden

De skriftlige besvarelser, der er strømmet ind, giver et ganske godt indblik i, hvordan livet er på Krogsgårdsvej og omkringliggende veje på transport-ruten ved Krogsgårdsvej og Skads Mosevej med stadige forstyrrelser i nattesøvnen og store gener i dagtimerne.

Peter Jacobsen fra Krogsgårdsvej 16 lægger ikke skjul på, at han trods det positive møde ser med bekymring på fremtiden:

- Vi er ret bekymrede over, at der ikke er nogen øvre grænse for antallet af transporter i den køretilladelse, der er givet, og det er en voldsom belastning for os, siger han, mens Michael Tang Madsen, der bor på Krogsgårdsvej 38, hvis husgavl ligger så tæt på den blot 5,1 meter brede Krogsgårdsvej, at han ikke længere tør opholde sig i den ende af huset af frygt for, at en transport rammer gavlen og vælter huset ned over ham.

Annonce
Esbjerg For abonnenter

Katrine flyttede fra København og hjem til 'ghettoen': - Selvfølgelig er her mennesker, der ryger tjald og kører hurtigt på knallert, men her er også mange gode hjerter

Annonce
Annonce
Annonce
Haderslev For abonnenter

Byrådsmedlem dømt for at forfølge og chikanere fem kommunalt ansatte

Varde For abonnenter

Se billederne: Julelys er vokset familiefar over hovedet – næste år er der dømt pause

Aabenraa For abonnenter

Serietyv afsløret af DNA-spor: Har været i gang i otte år - nu anklages han for 29 nye forbrydelser

Sport

Danmark storsejrede, men alligevel blev det en trist VM-indledning: Mia Rej blev båret ud med en alvorlig skade

Store mængder ulovligt fyrværkeri smugles til Danmark i posten: I år ser ud til at blive et rekordår

Sydjylland For abonnenter

Dyrehospital frygter bølge af aflivninger: Familier købte under corona hunde i vildskab - nu græder granvoksne mænd, når de sender dem retur

EfB For abonnenter

EfB-karakterer: Wolfe var bedst uden at være god

Kolding

Coronasmitte i Kolding er nu over kritisk grænse: Se hvilke tiltag der bliver sat i værk

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

EfB For abonnenter

EfB brændte straffe efter to minutter og tabte 2-0 i Hvidovre: Elendig afslutning på elendigt efterår

Kultur For abonnenter

Mød Mary på Koldinghus: - Man kommer til at tage med kronprinsessen på en tidsrejse

Kultur

Så er stor lysfestival åbnet: Se de spektakulære billeder

Annonce