ESBJERG: Det har været en vigtig og afgørende oplevelse for Natalia Chrapkova at blive en del af Education Esbjergs nye mentor-program Sibu. Så simpel lyder det efter halvdelen af det første forløb i Esbjergs ambitiøse forsøg på at få flere højtuddannede til byen.
I programmet er hun blevet mentor for Ditte, der ligesom hende har valgt at uddanne sig indenfor bioteknologi og kemiingeniør i Esbjerg.
– Den fælles uddannelsesbaggrund med de samme lærer og de samme forløb er virkelig med til at gøre os til et godt match, og så er det en stor styrke for vores mentor-mentee relation, fortæller Natalia. Udover deres fælles uddannelsessted har de også det til fælles, at de begge har været studentermedhjælpere i en virksomhed. Her gik Natalia fra en stilling som studentermedhjælper hos DSM Esbjerg til en fastansættelse som Process Engineer samme sted.
Blandt andet derfor hjælpes flere af DSM Esbjergs studentermedhjælpere af Natalia, og her har Natalia bemærket, at hun med deltagelsen i mentorprogrammet har ændret sin måde at arbejde med studentermedhjælperne på.
– Hos DSM Esbjerg samarbejder jeg med samt hjælper og træner flere af vores studentermedhjælpere. Det er en noget anden relation, end den jeg har til min mentee, men alligevel er jeg begyndt at bruge nogle af mine redskaber og erfaringer fra at være mentor overfor studentermedhjælperne. At være mentor giver mig en ny indsigt i, hvilke spørgsmål de studerende går rundt med, og dem kan jeg nu spørge bedre ind til, fortæller hun.
Falder mere naturligt
Fra september er Natalia yderligere også vejleder på kandidatspecialer, som flere af de ansatte studerende skal skrive. Også her vil Natalia gøre brug af sine erfaringer fra rollen som mentor i det nye lokale uddannelsestiltag Sibu.
– Fordi det er de kandidatstuderendes sidste år på studiet, vil jeg helt sikkert kunne bruge nogle af de spørgsmål, som jeg har stillet min mentee, men i særlig grad også de spørgsmål min mentee har stillet mig. At huske de spørgsmål vil bare gøre det nemmere og forbedre muligheden for at spørge ind til, hvorfor de kandidatstuderende har valgt deres projekter, og samtidig vil spørgsmålene også kunne bidrage til at skubbe dem i retningen af, hvad det er, de egentlig gerne vil, siger Natalia forud for de nye opgaver.
Mentorerfaringerne, som Natalia har gjort sig, er dog også gavnlige for hende, når det er hendes kolleger, der har brug for en hjælpende hånd eller feedback.
– Dittes og mine samtaler er med til at udvikle mig og forbedre mine færdigheder indenfor mentoring. Jeg oplever, at mentoring er en kompetence, som er meget givende og god at udvikle. Også på arbejdspladsen, hvis jeg skal hjælpe mine kollegaer med noget, forklarer Natalia.
Givende for alle
At mentorprogrammet har tilføjet noget til Natalias arbejde hos DSM Esbjerg er heller ikke gået ubemærket hen. Her har særligt Natalias leder set en udvikling hos hende.
– Natalia og jeg har talt om hendes oplevelser gennem mentorprogrammet, og her har jeg kunnet se og høre, at det har bidraget til refleksion og personlig udvikling hos Natalia. Hendes tilgang til samarbejde især med de yngre medarbejdere har også ændret karakter, fortæller Jacob Kirkegaard Rasmussen, Head of Process Department hos DSM Esbjerg.
Selv var Natalia klar over, hvad hun skulle efter sin studietid.
– Jeg synes, mentorprogrammet er et rigtig godt initiativ. Hvis mentorprogrammet havde været tilgængeligt for mig, da jeg studerede, så havde jeg helt sikkert tilmeldt mig – også selvom jeg havde en studentermedhjælperstilling med udsigt til fastansættelse her hos DSM Esbjerg. Jeg kan virkelig godt lide, at initiativet både hjælper studerende med at få en fod indenfor hos virksomheder, og samtidig også giver virksomhederne en kontakt til de studerende, fortæller Natalia.
Win-win
Også hos Natalias leder er der positiv opbakning til mentorprogrammet og til den forbindelse, det giver til de studerende.
– Vi er altid interesserede i samarbejder med eksterne partnere. Det giver ny inspiration og en dybere forståelse af, hvad der rør sig hos de studerende. Hvis vi samtidigt kan bidrage til de studerendes udvikling – så er det win-win, fortæller Jacob Kirkegaard Rasmussen, Head of Process Department hos DSM Esbjerg.
Sibu
- Education Esbjerg står bag initiativet Student In Business (SIBU), som skal bringe de studerende i Sydvestjylland tættere på erhvervslivet og derved gøre området til Danmarksmestre i erhvervssamarbejde.
- Mentorprogrammet i Student In Business (SIBU) matcher mentorer med 2-8 års erhvervserfaring med studerende på de videregående uddannelser i Esbjerg.