Annonce
Tønder

Det tabte mesterskab skal vindes i år

Årets Super GT-serie byder på i alt tre afdelinger, hvoraf tre køres på Padborg Park. Efter sæsonpremieren i denne weekend er det Nightrace-arrangementet den 24. august og sæsonfinalen den 12.-13. oktober. Billedet er fra sidste års Nightrace, hvor Ole Petersen (nr. 97) var med helt fremme. Arkivfoto: Niklas Majgaard/Boxengasse.dk
Efter uden egen skyld at have sat en sikker mesterskabsføring over styr sidste år, jagter den 21-årige racerkører Ole Petersen fra Bredebro sit første mesterskab i Super GT. 2019 er hans femte sæson i serien, og i denne weekend går det løs på Padborg Park. Sæsonforberedelserne har tilnærmelsesvis været optimale. Men den allersidste træningsdag endte i et brag.

BREDEBRO/PADBORG: Søndag den 14. oktober 2018 er en dag, som Ole Petersen fra Bredebro sent - men helst - vil glemme.

På hjemmebane på Padborg Park lå han solidt i front til at vinde sit første mesterskab i Danish Super Tourisme-klassen (DST). Men så blev han under en safetycar-omgang påkørt af en gæstekører. Bilen blev på medtaget, at Petersen måtte i pit. Dermed satte han både føringen og mange point over styr, og da dagen var omme, endte den unge racekører på en samlet andenplads.

Sjældent har man set en så lidt glad mand på et sejrspodie som Ole Petersen var det den eftermiddag i Padborg.

Andenpladsen og ikke mindst måden hvorpå det skete, har naget 21-årige Ole Petersen og hans team lige siden.

- Først mistede vi gnisten, men nu vil vi vise, hvad vi kan. Vi er så klar, som man kan blive, lyder det fra den unge racerkører.

I denne weekend er han sammen med familieteamet OP Motorsport tilbage på Padborg Park til sæsonpremieren.

Her har Danish Super Tourisme taget navneforandring til Super GT, og med 25 biler til start er serien udråbt til at være Dansk motorsports nye superklasse - og der er mange bud på en kommende vinder. Ole Petersen er en af de, der bliver nævnt hyppigst.

Annonce
Først mistede vi gnisten, men nu vil vi vise, hvad vi kan. Vi er så klar, som man kan blive.

Ole Petersen, Super GT-racerkører, Bredebro

Italienske forberedelser

Til årets i alt syv Super GT-afdelinger har den unge Bredebro-kører og hans team købt en fabriksny racer, og træningsindsatsen har været lovende.

- Der er god fart i bilen, lyder det fra den unge kører, der sammen med sit hold blandt andet har været på træningsophold i Italien.

Ole Petersens familieteam med faderen Dan som chef indgår også i år som en del af det Skærbæk-baserede Team Jørgen Hansen-biler. I dette team indgår i år også en af Ole Petersens skarpeste mesterskabs-rivaler, nemlig Mikkel Mac. Han er ud over Super GT også at finde i den europæiske Michelin Le Mans Cup hos det amerikanske Ferrari-team Luzich Racing.

Ole Petersen debuterede i den dengang helt nye Danish Super Tourisme tilbage i 2015 som 17-årig, og har altså været med i alle sæsoner. Det er da også mange års erfaring, målrettet forberedelse og et perfekt team, der skal hjælpe ham til tops i år.

- Vi har haft det samme hold omkring bilen siden 2016. Det er en stor styrke. Vores chefmekaniker Brian Wehde er nok den bedste. Han er den der kender mest til bilerne i hele feltet, vurderer Ole Petersen.

Bil smadret

Om han er den bedste bag rattet, vil den forestående sæson vise. I motorsport kan alt ske. Det ved Ole Petersen om nogen med sidste års sæsonfinale i fortsat frisk erindring. At meget også kan gå galt, så han senest ved den sidste træningsdag i onsdags på Padborg Park. På fugtigt underlag skred Super GT-raceren ud og havnede i autoværnet.

- Mit talent slap op - bilen er smadret, lød det lidt slukøret dagen derpå.

Men når det går løs på Padborg Park med tidskørsler lørdag og race på søndag er uheldet fortid og glemt. Den ødelagte bil var heldigvis kun reservebilen. Og så er der jo det gamle mundheld, at en dårlig generalprøve giver en god premiere.

Ole Petersen med sin Super GT-racer, der også i år har nummer 97. Nummeret er lig med den unge kørers årgang - 1997. Foto: Uwe Iwersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandaleramt omskæringslæge måtte trække sig fra Sygehus Sønderjylland: Nu huserer han andre steder i landet

Leder For abonnenter

JV mener om flystøj: Det kan staten ikke være bekendt

Det er en urimelig behandling, mange af naboerne til de kommende F-35 kampfly i Skrydstrup har udsigt til at få. Fredag præsenterede et bredt politisk flertal en aftale, som vil koste skatteyderne 250 millioner kroner i forskellige former for kompensationer til de støjramte naboer. Det er i sig selv mange penge, men det er dog kun godt en procent af det beløb, som staten bruger på selve købet af de 27 nye fly. Når man køber fly for 20 milliarder kroner, skal man også være parat til at betale en anstændig pris for at undgå, at naboer kommer i økonomisk klemme, fordi deres boliger vil falde i værdi. Man kan af gode grunde ikke på forhånd vide, hvad det værditab bliver, og derfor kan der ikke på nuværende tidspunkt afsættes et fast beløb. Men det gør det politiske flertal i en aftale, der ud over at være for nærig også er alt for firkantet. Staten vil tilbyde 117 boligejere tættest på flyvestationen, der bor i en såkaldt rød zone, at de kan få opkøbt deres ejendom. Til gengæld er der cirka 1500 beboere i en såkaldt gul zone lidt længere væk, som kun vil blive tilbudt en støjsikring til 70.000 kroner. Forsvarsminister Trine Bramsen (S) forsvarer sig med, at der ikke er juridisk grundlag for at udbetale erstatning for det værditab, der måske vil blive på grund af den forøgede flystøj. Men så må det politiske flertal træde i karakter som lovgivere og sørge for, at dette juridiske grundlag bliver skabt. Det må selvfølgelig ikke blive et tag selv-bord for husejere, der bare vil kunne påstå, at de har fået et kæmpe værditab og derfor skal have en erstatning. Det skal være en uvildig instans, som konkret skal vurdere, om ejendommene i området kommer til at tabe mere i værdi, end de måske ellers ville have gjort, hvis der ikke var købt nye kampfly. Det vil betyde, at staten ikke på forhånd kan vide, hvad udgiften til at dække naboernes tab bliver. Men det er en regning, alle skatteydere må være parat til at betale.

Danmark

Agnes er dybt skuffet over flyerstatning: Det er fuldstændig uanstændigt

Danmark

Endelig plan for millionerstatning er landet: Støjramte F-35-naboer kan få 70.000 kroner i hånden

Annonce