Annonce
Læserbrev

DF kunne ikke redde 'Sønnen'

Læserbrev: I DF blev vi meget tilfredse, da kulturudvalget i juni besluttede at fastholde placeringen af mindesmærket for H.P. Hanssen, 'Sønnen', i Genforeningshaven.

Derfor kom det nærmest som et chok, da en privat indsamling foranledigede formanden for udvalget til at træffe en formandsbeslutning om, at 'Sønnen' kan flyttes til den nye genforeningspark ved Folkehjem, såfremt udgifterne hertil ikke belaster kommunens økonomi.

DF accepterede naturligvis ikke den beslutning, truffet på basis af telefoniske konsultationer. Derfor ønskede vi byrådets stillingtagen til sagen. At vi tog sagen op, skyldes vores respekt for vor bys historie og kultur og for de personer, der har etableret Genforeningshaven med mindestatuen for H.P. Hanssen. 'Sønnen' er opstillet i 1947 på et grønt areal, som blev døbt Genforeningshaven og samtidig fik vejen navnet H.P. Hanssensgade.

Bliver Sønnen flyttet fra sin nuværende udmærkede placering i Genforeningshaven, mister historien om genforeningen noget af sin fortælling, og så er navnet og betydningen af Genforeningshaven udslettet totalt. Mange mennesker, børn og voksne, færdes dagligt forbi 'Sønnen', som tavst minder om genforeningen.

Et stort flertal i byrådet viste sig desværre at være ligeglade med historien og har nu givet grønt lys for flytningen.

Kun en fra Socialdemokratiet og repræsentanten for Enhedslisten og vi fem fra DF støttede forslaget om, at 'Sønnen' skal blive stående i Genforeningshaven.

Ak, magen til historieløshed skal man sikkert lede længe efter.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce