Annonce
Kolding

Intet punktum i to år lang sag: DI varsler klagesag over byrådets store havneaftale

DI-direktør Michael Svane mener, at Kolding Kommune overtræder havneloven, hvis byrådet godkender den store byudviklingsaftale med havnens bestyrelse. Her er Michael Svane flankeret af direktør Jesper Hansson fra Svane Shipping og borgmester Jørn Pedersen under en tidligere debat om havnens fremtid. Foto: Søren Gylling
Sagen om fremtiden for Kolding Havn slutter ikke, når byrådet som ventet godkender den historisk store aftale med havnens bestyrelse om byudvikling på havnen. Nu bebuder havnevirksomhedernes brancheorganisation, at den vil klage til Transportministeriet over aftalens indhold.

Kolding: Hvis nogen går rundt og tror, at der bliver sat punktum i det to år lange slagsmål mellem Kolding Erhvervshavn og Kolding Byråd om havnens fremtid, når byrådet 24. november godkender en historisk stor aftale med havnens bestyrelse om byudvikling på dele af havnearealerne, så kan de godt tro om igen.

Nu bebuder havnevirksomhedernes brancheorganisation, DI Transport, nemlig, at den vil indgive en klage over aftalen til Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen, lige så snart den er en politisk godkendt realitet.

- Vi er seriøst dybt bekymrede i forhold til det, der ligger på bordet nu, siger branchedirektør Michael Svane, som også kritiserer byrådet og havnebestyrelsen for "igen at køre hen over hovedet på havnens virksomheder".

Annonce

Michael Svane henviser til, at havneaftalen omfatter et stort område på 150.000 kvadratmeter på sydkajen, som benævnes som "interesseområde". Her forpligter erhvervshavnens bestyrelse  sig fremover til at informere åbent og gå i tæt dialog med kommunen, hver gang en virksomhed eksempelvis ønsker at forlænge sin lejekontrakt eller flytte. På den måde vil Kolding Kommune "undgå uhensigtsmæssige og overraskende dispositioner, som ikke stemmer overens med Kolding Kommunes overordnede ønsker", hedder det i aftalen, der altså skal godkendes endeligt i både byråd og havnebestyrelse.

Sådan ser havneaftalen ud på et kort. Kortet viser, hvor der i følge havneaftalen umiddelbart skal ske byudvikling inkl. på den inderste del af havnebassinet (grøn zone), og hvor kommunen og havnen fremover løbende skal snakke sammen om, hvad der kan og skal ske (gul zone/interesseområdet). Det røde område er urørligt som erhvervshavn. Det blå område er Marina Nord, som havnen ønsker at inddæmme til nyt havneareal. Kort: Lifa/Kolding Havn

- Vi kan ikke finde noget i planloven, der hedder interesseområde, og det kolliderer reelt med havneloven. Så det vil vi have afprøvet, siger Michael Svane.


Man kan kalde det så meget. På bundlinjen er spørgsmålet: Kan havnebestyrelsen selv bestemme, hvad der skal ske indenfor gul zone? Ja eller nej?

Michael Svane, branchedirektør, DI Transport.


Ja eller nej

Branchedirektøren fastslår, at havnebestyrelsen ifølge havneloven har den fulde juridiske ret og myndighed til selvstændigt at tage stilling til lejekontrakter, uden at skulle spørge nogen først.

- Men den her aftale indebærer jo, at det kan havnebestyrelsen ikke længere. Så vi mener, at aftalen er i strid med havnens interesser, som det er bestyrelsen pligt at varetage, siger Michael Svane, som med sit opråb ønsker at sende "en meget kraftig advarsel til byrådet" inden den 24. november.

Havneaftalen tager jo ikke kompetencen fra havnebestyrelsen, den lægger bare op til, at bestyrelsen og Kolding Kommune som havnens ejer lige taler sammen, før der sker ændringer i interesseområdet?

- Ja, man kan kalde det så meget. På bundlinjen er spørgsmålet: Kan havnebestyrelsen selv bestemme, hvad der skal ske indenfor gul zone? Ja eller nej?, siger Michael Svane.

Han anerkender, at Kolding Kommune som havnens ejer har mulighed for at ændre havnearealernes anvendelse fra erhverv til eksempelvis boliger.

-  Men så skal kommunen bruge de redskaber, den har til rådighed i planloven og vedtage et nyt plangrundlag. Det går ikke at opfinde et nyt begreb som interesseområde. Vi er ikke ude på at kortslutte noget, men vi er ledvogtere for planlovens og havnelovens bestemmelser, og vi er optagede af, at Kolding Havn er en havn af national betydning, siger Michael Svane.

Han mener, at Koldings politikere skal gøre op med sig selv, om de vil have en erhvervshavn, eller om de ikke vil.

- Det der med at være halv-gravid, det kan virksomhederne på havnen ikke bruge til noget som helst, lyder det fra DI-direktøren.

Havne-sagen

  • Det første politiske forlig om helt at nedlægge Kolding Erhvervshavn med henblik på at udvikle et nyt byområde i løbet af de næste 25 år blev lanceret i november 2018.
  • Beslutningen vakte stor debat og modstand fra de 12 havnevirksomheder og deres organisation DI Transport.
  • 9. december 2019 meddelte SF, Enhedslisten og løsgænger Hanne Dam, at de brød med forliget, og dagen efter fulgte Socialdemokratiet trop.
  • 19. december 2019 vedtog byrådet en ny havnevision, der fastslår, at "det fortsat er hensigten, at erhvervshavn, by og fjord skal bindes sammen i en udvikling af havneområdet", og at "havneområdet skal udvikles med boliger, erhverv, kultur og rekreative områder, hvorved der bliver mere by og grønnere havn".
  • Nu er Kolding Byråd og erhvervshavnens bestyrelse blevet enige om en aftale, som skal godkendes endelig på byrådets næste møde.
Annonce
Kolding For abonnenter

Ukrainer idømt fire års fængsel, udvisning og bøde på 71 mio kr. i stor sag om ulovlig cigaretfabrik: - Først i dette øjeblik er det gået op for mig, hvor alvorligt det er

Danmark

Onsdagens coronatal: 353 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Anklager om flerårig dom i sagen om illegal cigaretfabrik: - Det viser, hvor alvorligt sådan noget her faktisk er

Danmark

CureVacs vaccine opfylder ikke kriterier i afgørende studier: Den er kun 47 procent effektiv

Annonce