Annonce
Haderslev

Digitale stoppesteder i hele Sønderjylland

De digitale informationstavler taler via Rejseplanen sammen med bussernes GPS-systemer. PR-foto

Sønderjylland: 117 digitale informationstavler er dukket op ved de Syd- og Sønderjyske stoppesteder siden efteråret 2018. De er købt af Sydtrafik og Region Syddanmark, og de er nu nomineret til en pris ved Passagerpulsen.

De digitale informationstavler taler via Rejseplanen sammen med bussernes GPS-systemer, og de kan derfor fortælle ventende passagerer nøjagtigt, hvornår den næste bus ankommer til stoppestedet.

- Det giver bedre oplevelse for passagererne, at de hele tiden ved, hvor længe man skal vente, fortæller Jette Lauridsen, afdelingschef for Kunde og Marked i Sydtrafik.

Hun fortsætter:

- Mange af skærmene giver os derudover mulighed for at udsende trafikinfo, der gælder specifikt for det stoppested.

Forbrugerrådet Tænks afdeling for kollektiv trafik – Passagerpulsen – uddeler hvert år priser til de trafikselskaber, som gør noget ekstra for deres kunder. Sydtrafik er nomineret med to forskellige tiltag, udover informationstavlerne er det korrespondancesikring, der sikrer, at kunden kan komme videre over i næste bus selv ved forsinkelser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Når de yngste skoleelever må vente urimeligt længe på bussen

Det skulle være så godt alt sammen, da den tidligere regering tilbage i begyndelsen af året foretog en justering på folkeskoleområdet sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre. Justeringen handlede blandt andet om at gøre skoledagen kortere for eleverne i indskolingen – altså på klassetrinene 0. – 3.-klasse. Med aftalen blev partierne på Borgen enige om at skære to timer og et kvarter af skoleugen for eleverne, der er i alderen fra seks til ni år. Med den kortere skoleuge blev der skabt mere frihed og også større faglighed. Lød det fra politikerne. For nogle elever rundt på en del af Vejen Kommunes folkeskoler er det dog så som så med de gode intentioner. I hvert fald halter det noget, når det gælder friheden, som vi beskriver på forsiden af denne sektion. Virkeligheden på mange skoler er blevet en helt anden. For det kan godt være, at flere af skoledagene er blevet kortere. Men det er i hvert fald ikke ensbetydende med, at eleverne så også kan nyde friheden – slet ikke hjemme. Et sted mellem 40 og 70 skoleelever rundt i kommunen kan nemlig slet ikke komme hjem, når det ringer ud ved 13.15-tiden. De må i stedet vente helt op til en time på, at bussen ruller op foran deres skole. Og med en vis transporttid er nogle af eleverne klar til at stille skoletasken hjemme i privaten lidt før klokken 15 – altså en time og tre kvarter senere. - Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt. Jeg mener, at busafgangene bør tilpasses skolens ringetider, lød det fra det socialdemokratiske byrådsmedlem, Elin Winther, på byrådsmødet tidligere på ugen. Og S-politikeren har en pointe. Rigtig mange politikere fik via de nyinstallerede mikrofoner i den nye byrådssal tildelt ordet. Og selv om der var forståelse for problematikken med ventetiden, så besluttede et stort flertal, at der ikke bliver ændret på forholdene. Dels fordi det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at ændre på bustiderne, og dels fordi det vil koste Vejen Kommune omkring 900.000 kroner årligt at tilpasse busserne de ringetider, som der er på de pågældende skoler. Flertallet har talt. Og sådan er demokratiets spilleregler. Men det rokker ikke ved, at Udvalget for skoler og børn med rimelighed godt kan kigge på problematikken engang til. Altså en ommer. Er der da virkelig ingen mulighed for at foretage et eller andet indgreb, der kan løse op for den urimelighed, som disse skoleelever oplever? Indrømmet; Nu er det ikke sådan, at de oplagte svar bare blæser i vinden. Men ventetiden synes altså at være for lang for disse seks til niårige. Intentionerne i justeringerne på folkeskoleområdet var i hvert fald en ganske anden. GOD 3. SØNDAG i advent

Annonce