Annonce
Livsstil

Din smarte højttaler skal opgraderes i stedet for at smides ud

Svend Erik Munk Larsen er i gang med at sætte Beogram 4002 nummer 90 ud af 95 i stand. Når han er færdig med mekanikken og elektronikken, spiller den som ny og sælges under navnet Beogram 4000c. Der er ham, som reparerer og finpudser alle 95 pladespillere. Aluminiummet får en ny overfladebehandling på fabrikken i Struer, mens en snedker laver nye træpaneler til den godt 40 år gamle pladespiller. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Med den nye smarthøjttaler Beosound Level søsætter B&O en ny strategi. Virksomhedens produkter skal holde længere, end de allerede gør, og deres levetid skal blandt andet sikres gennem mere åbne systemer, som kan opgraderes med ny indmad, der følger den teknologiske udvikling.

I en krog midt i Serviceværkstedet i Bang & Olufsens gamle Fabrik 3 i Struer læner tekniker Svend Erik Munk Larsen sig ind over to gamle pladespillere. En Shu-bi-dua-plade drejer roligt på den ene af to åbne Beogram 4002-pladespillere fra sen-70’erne. De er sat til en forstærker, og han skruer let op for volumen.

- Den spiller godt. Det er nummer 90, siger Sven Erik Munk Larsen.

Han er manden bag en stor del af arbejdet med virksomhedens nye Classics-program, som blev introduceret med Beogram 4000c-pladespilleren. Det var noget af en begivenhed i B&O-kredse, da det blev annonceret, at man havde opstøvet 95 udgaver af den gamle pladespiller for at give dem en grundig gennemgang på værkstedet, installere en specialdesignet forforstærker, give den oprindelige aluminium en ny overfladebehandling og lave nye træpaneler.  Den nye pladespiller kommer til at fremstå og fungere, som var den fabriksny. Man kan kalde det luksus-upcycling.

Annonce

Med kun 95 pladespillere var lanceringen i december mere en begivenhed end en reel produktlancering, selv om pladespillerne, som sælges for 75.000 kroner stykket, blev revet væk, og virksomheden sagtens kunne have solgt flere. Den traditionsrige elektronikproducent i Struer ville fortælle omverdenen, at B&O’s produkter er af høj kvalitet med lang levetid.

Langtidsholdbar lyd i hjemmet

To måneder senere satte B&O trumf på, da producenten præsenterede sin nye højttaler, Beosound Level, og en ny strategi for langtidsholdbare højttalere til hjemmet.

Når fronten er pillet af Beosound Level’en, kan man let skifte det aflange batteri, som ses nederst i billedet. Øverst er virksomhedens streaming-modul, som indeholder processorerne, der gør højttaleren smart, så den kan tale med streamingtjenester, telefoner og Google Assistant, hvis man køber udgaven med denne funktionalitet. Streamingmodulet er også let at skifte, men kræver en tekniker, da højttaleren skal være lufttæt af akustiske årsager. Operationen er dog hurtigt foretaget, og ifølge virksomheden vil det være muligt at designe et nyt modul til at erstatte det gamle, hvis uforudsete behov opstår hos kunderne. Foto: Birgitte Carol Heiberg

At B&O vil til at lave produkter, som holder længe, kan lyde som gammel vin på nye flasker. Der står allerede B&O-udstyr i mange hjem, som har årtier på bagen, og især de mest populære designikoner har fået lov til at få et langt liv hos virksomhedens kunder. Her kan nævnes det vertikale anlæg med plads til seks cd’er, slidstærke pladespillere, som stadig koster flere tusinde, når de skifter hænder blandt private, og de slanke, blyantspidsede højttalere.


Luksusprodukter er ikke længere i konflikt med det at være bæredygtig. Det var det måske engang, hvor luksus mere var lig med guld og overflod, men den moderne opfattelse af luksus handler om tilpassede brugeroplevelser, unikke produkter og godt håndværk. Luksus kendetegnes ved omhyggelighed, og det passer godt til vores målgruppe og til det, vi som virksomhed vil stå for.

Mads Kogsgaard Hansen, seniorproduktchef, B&O


Men der er en central udfordring: Den teknologiske udvikling går stadigt hurtigere, og forbrugernes krav til ny funktionalitet følger med. Det betyder, at en båndafspiller kan være nok så holdbar, men hvis kassettebåndet kasseres til fordel for cd’en, vil båndafspilleren på et tidspunkt blive kasseret.

Verdens elektronikaffald

Elektronikskrot er et stigende problem. I 2019 kasserede verden det, der svarer til 7,3 kilo elektronik pr. person.

Frem mod 2030 forventer forskere, at mængden af elektronikskrot øges med omkring 50 procent. Over 16 år vil dette være en fordobling.

I 2019 blev 17,4 procent af dette affald indsamlet og genbrugt. I Europa genbruges omkring 42,5 procent af den samlede mængde elektronikaffald.

Elektronikken er kompliceret affald, som indeholder skadelige metaller. Forskere ved United Nations University estimerer, at 50 ton kviksølv fra elektronikaffaldet hvert år ender i naturen.

- Den gennemsnitlige levetid på en mobiltelefon er måske 1,8 år. Ser du på forbrugerteknologi i bredere forstand, kan man se, at vi er gået fra, at apparater engang holdt i 40 år, så faldt levetiden til 20 år, 10 år, og nu ligger den omkring 4-5 år. Så kan det være, vaskemaskinen holder lidt længere, mens mobiltelefonen holder i kortere tid. Når vi taler lang levetid, skal vi altså helst på den anden side af 10 års relevans, før vi flytter noget, og det var udgangspunktet for Beosound Level, siger seniorproduktchef Mads Kogsgaard Hansen.

Produktdirektør i B&O, Mads Kogsgaard Hansen, med den nye højttaler Beosound Level. Højttaleren sælges også med en gylden overflade og træfront. Foto: Birgitte Carol Heiberg

For at illustrere tendensen skal man ikke se længere end til den nærmeste mobiltelefon. I takt med, at mobiltelefonen er blevet mere avanceret, er den blevet mere lukket for forbrugerne. I dag er det de færreste producenter, der lader deres kunder skifte batteriet selv. De fleste producenter limer tilmed deres telefoner sammen, mens Apple for få år siden var ude i et mindre stormvejr, da det kom frem, at virksomheden registrerede hjemmeknappen til den enkelte telefon, så reparatører ikke kunne udskifte knappen, uden at telefonen stoppede med at virke, hvilket udløste kritik for forbrugerfjendtlig adfærd.

Beosound Level

B&O’s nye højttaler er den første, som er bygget på virksomhedens nye platform baseret på et udskifteligt streamingmodul.

Platformen er modulær og skal bruges til flere nye højttalerprodukter til hjemmet.

Standardiseringen af komponenter gør dem lette at skifte. Det skal gøre det det muligt for kunden og B&O at opgradere virksomhedens højttalere, når teknologien er ved at løbe fra dem.

Når produktet er lettere at reparere og opgradere, håber virksomheden, at den nye højttaler får et længere liv ude hos kunden.

Brugeren kan selv skifte den bærbare streaminghøjttalers batteri med en skruetrækker. Batteriet tilgås under frontcoveret.

På et mere generelt plan er tendensen, at mere komplicerede produkter med flere enheder, flere transistorer og flere funktioner har flere indbyggede sårbarheder. Samtidig er konkurrencen på pris hård, hvilket resulterer i den velkendte sætning ”det kan ikke betale sig at få den repareret”.

Forbrugeres lave forventninger til produkters holdbarhed kan især påvirke B&O, når virksomheden er nyt på et marked, hvor man ikke i forvejen kender virksomheden.

De gamle pladespillere kan ikke sættes direkte til en lydindgang uden en forforstærker. Derfor designede Sven Erik en ny, som han installerer i alle pladespillerne, så de let kan integreres i et eksisterende system uden eksterne bokse. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Der ligger en opgave i at ændre på den lave tillid, fordi forventningerne til vores industri generelt har været, at elektronikprodukter ikke holder særligt længe. Som industri må vi også tage ansvar for, at vi har været med til at sætte lavere og lavere forventninger til levetiden på forbrugerelektronik. Vi er en del af den industri, og på nogle markeder er vi bare en elektronikproducent på lige fod med alle andre. I Danmark ved folk, at vi laver kram, men ude i den store verden er der markeder, hvor vi ikke har den samme kendskabsfordel, siger Mads Kogsgaard Hansen.

Annonce

Værkstedet vokser

I B&O’s interne produkttekniske serviceafdeling, som holder til i den gamle Fabrik 3, står fjernsyn og højttalere side om side i hesteskoformationer omkring teknikernes arbejdsstationer. Her arbejder omkring 30, hvor af 14 er teknikere, der reparerer alt fra fejl på nyere apparater til gamle højttalere og pladespillere. I løbet af et år når de omkring 11.000 reparationer.

- Vi er i gang med at udvide værkstedet med to mand. Man skulle mene, at jo mere travlt en serviceafdeling har, jo værre er det. Men vi bruger mest tid på de ældre produkter. Størsteparten af dem, der sidder herinde, laver reservedele til produkter, der har nogle år på bagen efterhånden, siger Lars Bjørnbak Tygesen, der er chef i afdelingen.

- Alle produkter går i stykker på et tidspunkt, men der er stor forskel på, hvad man gør ved produkter, når de går i stykker. Bang & Olufsen-produkter er i en prisklasse, hvor det kan betale sig at reparere dem, og det vil vores kunder gerne betale for, siger han.

Indmaden fra et Beovision Avant testes for fejl af Annie Knudsen. Hun har været hos B&O i 43 år i flere forskellige afdelinger, både i montage og service. Stationen er udstyret med forbindelser, så tv’ets indmad kan sættes til apparater, der lader Annie Knudsen teste udstyret og finde problemet. Foto: Birgitte Carol Heiberg

I afdelingen arbejder de især på at reparere printplader til apparater til det danske og internationale marked. I et af værkstedets baglokaler er et helt lager dedikeret til servicekufferter, som sendes ud til lokale forhandlere i hele verden, når en kunde står med et ældre B&O-produkt, som ikke virker. Kufferten har netop de moduler og det udstyr, der skal til for at reparere produktet, og når operationen er lykkedes, sendes kufferten, inklusive det ødelagte modul, tilbage til Struer, hvor modulet undersøges og om muligt repareres, så det kan genbruges. Det er især vigtigt for at holde liv i ældre apparater, som virksomheden ikke længere kan skaffe nye reservedele til.

- Vi har produkter, der kører i denne ombytningssløjfe, som er tæt på 20 år gamle, hvor vi stadig ser en fornuftig efterspørgsel. Men det afhænger af, hvilken kategori af produkter vi taler om. For fjernsyn har teknologien flyttet sig meget, men sammenligner man en 20 år gammel Bang & Olufsen-højttaler med en ny, kan de i store træk det samme, siger Lars Bjørnbak Tygesen.

I et af værkstedets baglokaler står rækker af sorte kufferter. De er klar til at blive sendt ud i hele verden til forhandlere og reparatører, der står med et ældre B&O-produkt, som er gået i stykker. Når kufferten lander, har teknikeren alt, der skal bruges, inklusive manualer, reservedele og værktøj. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Eksempelvis sidder to mand fuldt beskæftiget med at reparere det tidligere flagskib Beolab 5, som blev lanceret i 2003.

- Når produkterne bliver ældre, bliver det sværere at få fat i komponenterne. Måske findes producenten slet ikke længere. Vores printplader køber vi hos leverandører, og derfor holder vi øje med, hvis en komponent går ud af produktionen hos en producent. Så opkøber vi et lager, så vi kan holde vores service kørende, siger Lars Bjørnbak Tygesen.

Annonce

Beosound Level kan opgraderes

Det særlige ved Beosound Level er B&O’s nye tilgang til den mobile højttaler. Højttaleren er den første af en række højttalere til hjemmet, som er bygget efter en modulær tilgang, hvor dens indmad relativt let kan skiftes ud.

Brugeren kan selv skifte batteriet, mens andre operationer, som kræver en tur på værksted, er lettere og dermed billigere at udføre. Strategien betyder også, at chippene, som bruges i Beosound Level, er købt hos leverandører, der betjener eksempelvis bilindustrien, som arbejder med en markant længere tidshorisont, end man kender fra it- og forbrugerelektronik, hvor sidste års model allerede er forældet.

Elektronikken skrumper. Mange reparationer kan stadig klares med det blotte øje, men de finere dele kræver et mikroskop. Foto: Birgitte Carol Heiberg

At denne strategi i første omgang gælder virksomhedens forbundne højttalere til hjemmet skyldes, at disse produkter efter godt 10 år med revolutioner i musikstreaming har nået en teknologisk modenhed, der gør, at fremtidige opgraderinger i højere grad handler om softwareopdateringer frem for nye hardwarekrav.

- Hvis man som producent er villig til at investere i bedre komponenter, får du mulighed for, at produkterne med softwareopdateringer bliver bedre og får nye funktioner over tid, hvis man ser mere end 10 år frem. Højttalere i denne kategori er i deres teknologiske udvikling der, hvor teknologien passer med vores ambition om at lave langtidsholdbare produkter og tidløst design, siger Mads Kogsgaard Hansen.

Annonce

Kunden skal være med

Mads Korsgaard Hansen understreger flere gange, at lang holdbarhed er et resultat, som virksomheden skal opnå i samarbejde med sine kunder. Lang holdbarhed er et resultat, ikke en strategi, og det er især afhængig af to faktorer: kvalitetskomponenter og en følelsesmæssig forbindelse til brugen af produktet. Det første, altså kvaliteten, har B&O med sin høje prissætning gode forudsætninger for at opfylde.

Godt håndværk er ifølge Mads Kogsgaard Hansen en af parametrene for luksus, som virksomhedens kunder går højt op i. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Den følelsesmæssige forbindelse handler om hele tiden at være relevant for forbrugeren. Både i udseende og funktionalitet. Derfor kan man på mange af B&O’s nye produkter, herunder den nye bærbare højttaler, skifte fronten, så man kan genopfriske sine produkter, når man trænger til at se på noget nyt. Den funktionelle relevans handler især om teknologisk udvikling og om at ramme et funktionelt behov hos kunderne. Det er svært at opdatere en båndafspiller, så den kan afspille cd’er, men med de nye tendenser inden for streaming, kan man holde et produkt opdateret via software. Og Beosound Level’en er fra fabrikken udstyret med dobbelt så meget regnekraft som nødvendigt for at have plads til nye funktioner.

- Vi kan vælge en strategi, hvor vi fylder vores produkter med komponenter, der kan holde i årtier, men hvis produktet undervejs bliver irrelevant for vores brugere, har det ikke været indsatsen værd. Derfor er det vigtigt, at vi forstår vores brugeres behov i dag, men vi skal også tænke nøje over, hvordan vi tror, disse behov udvikler sig i fremtiden. Vi må selvfølgelig acceptere, at det kan være svært at ramme rigtigt årtier frem i tiden, derfor er digitalisering og fleksibilitet i produktarkitekturen nøglen for at kunne tilpasse sig fremtidige ændringer i brugerbehov og teknologi, siger Mads Kogsgaard Hansen.

Annonce

Gevinst for klimaet

Lykkes B&O med at implementere den nye strategi, og bliver flere af virksomhedens produkter dermed lettere at vedligeholde samtidig med, at de får et længere aktivt liv hos kunderne, vil det også få en positiv effekt for klimaet. Noget, som B&O også oplever en større interesse for hos kunderne.

- Luksusprodukter er ikke længere i konflikt med det at være bæredygtig. Det var det måske engang, hvor luksus mere var lig med guld og overflod, men den moderne opfattelse af luksus handler om tilpassede brugeroplevelser, unikke produkter og godt håndværk. Luksus kendetegnes ved omhyggelighed, og det passer godt til vores målgruppe og til det, vi som virksomhed vil stå for, siger Mads Kogsgaard Hansen og uddyber:

- Tidligere har en lille brøkdel af markedet baseret deres indkøbsbeslutninger på et idealistisk grundlag og ansvarlighed. Den gruppe bliver større nu. Der er en tendens til, at flere kunder køber færre ting, til gengæld bruger de længere tid på at finde ud af, hvad de skal købe, og kunderne stiller større krav til de brands og produkter, de vælger. De forventer, at produkterne holder. Den udvikling er helt klart kommet til vores industri, ser vi nu.

Denne mikrochip har omkring 1000 forbindelser og bliver loddet direkte på printet af en maskine. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Ved at forpligte sig til en længere levetid og dermed længere tid, hvor der skal ydes support på B&O’s produkter, giver virksomheden sig selv en række nye udfordringer. Hvis virksomheden ikke kun skal tilbyde reparationer af nye og ældre produkter, som den gør i dag, men løbende skal tilbyde opgraderinger af indmaden, kræver det løbende udvikling på produkter, som om 10 år måske er udgået fra sortimentet.


Vi kommer til at forholde os til det ansvar, der ligger i at understøtte vores produkters lange holdbarhed. Jo længere ned ad denne sti, vi går, jo større bliver den opgave, og det kan godt være, det kalder på, at vi lancerer færre nye produkter. Sagtens.

Mads Kogsgaard Hansen, seniorproduktchef, B&O


- Man trækker en lang hale efter sig af produkter. Derfor tænker vi i moduler og teknologiplatforme, fordi det er et stort arbejde at understøtte ældre produkter, men det er også en vigtig del af vores ambition om at tage lederskab inden for langtidsholdbare lydprodukter, siger Mads Kogsgaard Hansen.

- Betyder det også, at I skal til at introducere færre nye produkter?

- Vi kommer til at forholde os til det ansvar, der ligger i at understøtte vores produkters lange holdbarhed. Jo længere ned ad denne sti, vi går, jo større bliver den opgave, og det kan godt være, det kalder på, at vi lancerer færre nye produkter. Sagtens. Men rent forretningsmæssigt er vi ikke så bekymrede for, at vores kunder køber færre højttalere af den årsag. Hvis vi kan skabe længere tillidsfulde relationer til vores kunder, kan det være, at kunden både vil købe en Beosound Level og nogle hovedtelefoner hos os. Samtidig håber vi, at flere kunder vil vælge os til, fordi de hører, at vores produkter holder længe, siger Mads Kogsgaard Hansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Oprensning af åen forhindrer ikke oversvømmelser: - Vi kan grave åen fem meter dybere, uden at det vil gavne noget som helst

Annonce