Annonce
Kolding

Direktør i Dykon stopper: Jeg har brug for en timeout

Peter Bøgh Petersen stopper som administrerende direktør i Dykon efter 12 år posten. Virksomheden var ved at gå konkurs, da han kom til, og sammen med Camilla Birkegaard skabte han en dyne- og pudefabrik, de i foråret kunne sælge til en kapitalfond for et trecifret millionbeløb. Arkivfoto: Annett Bruhnn

Peter Bøgh Petersen, der var med til at redde Dykon for 12 år siden, har valgt at trække stikket. Hans makker gennem 12 år, Camilla Birkegaard, overtager posten midlertidigt.

Lunderskov: Dyne- og pudefabrikken Dykon skal på udkig efter en ny direktør, efter Peter Bøgh Petersen, 62 år, har valgt at forlade posten.

Dykon var tæt på at gå konkurs, da han kom til virksomheden, efter ejeren af fabrikken, Jens Fredholm pludseligt døde i 2007. Enken, Camilla Birkegaard, overtog fabrikken i Lunderskov og allierede sig med it-manden Peter Bøgh Petersen. Makkerparret skabte over de næste 12 år en virksomhed, som de i foråret kunne sælge for et trecifret millionbeløb til kapitalfonden Erhvervsinvest.

Fonden købte 80 procent af selskabet, og de to tidligere hovedaktionærer, Peter Bøgh Petersen og Camilla Birkegaard, ejer i dag hver 10 procent af virksomheden, der de seneste år har præsenteret solide resultater på stribe.

- Efter mange gode år i virksomheden har jeg brug for en timeout. Jeg mener, det er det rigtige tidspunkt nu. Med Erhvervsinvest som ny hovedaktionær er der et stærkt udgangspunkt for at bygge videre på de seneste års gode udvikling, udtaler Peter Bøgh Petersen i en pressemeddelelse.

Annonce

Kort om Dykon

Dykon fremstiller og sælger dyner og puder med natur- og fiberfyld. Dykon står bag mærker som Ringsted Dun, Danica, Sirius Dun og Flora Danica. Derudover producerer virksomheden produkter til private labelkollektioner. Dykon beskæftiger i dag omkring 90 medarbejdere på fabrikken i Lunderskov.

Peter Bøgh Petersen og Camilla Birkegaard havde aktiemajoriteten af Dykon inden salget til kapitalfonden i foråret. Nu ejer de hver 10 procent af firmaet. Camilla Birkegaard overtog firmaet i 2007, da hendes mand døde pludseligt. På det tidspunkt var Dykon ved at kuldsejle, og hun allierede sig med it-manden Peter Bøgh Petersen til at vende udviklingen. Arkivfoto: Soffi Chanchira Larsen

Lidt for tidligt

Nu går firmaet i gang med at finde en ny direktør, men indtil den nye direktør træder ind ad døren, har Camilla Birkegaard posten.

- Peter har brug for en timeout og trækker stikket. Men det er egentlig ikke så dramatisk. Nu var datoen kommet, følte Peter, og nu har jeg kasketten. Jeg kender virksomheden rigtig godt, og vi har en lang række medarbejdere, der har været her i mange år, så det kører videre uden problemer, siger Camilla Birkegaard.

Hovedaktionæren Erhvervsinvest havde dog håbet, at direktøren var blevet lidt længere på posten.

- Vi har siden overtagelsen været klar over, at Peter ville stoppe i selskabet i vores ejerperiode, dog sker det lidt tidligere end forventet. Vi respekterer Peters beslutning og anerkender ham for hans store indsats i Dykon over de seneste 12 år, udtaler direktør og managing partner i Erhvervsinvest Thomas Marstrand.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce