Annonce
Esbjerg

Direktør: Slut med kommunale stifinderkurser

Stifinderkurserne har vakt opsigt og debat både på Esbjerg Rådhus og rundt i kommunen. Nu er det slut med kurserne, siger Jørn Henriksen, direktør for Børn & Kultur. Arkivfoto: Lars Lau Thygesen

Direktøren for Børn & Kultur har trykket på fuld stop-knappen for kommunale lederes deltagelse i de såkaldte stifinderkurser.

Esbjerg Kommune: Direktøren for Børn & Kultur i Esbjerg Kommune, Jørn Henriksen, har nu sat en stopper for kommunale medarbejderes deltagelse i de såkaldte stifinderkurser, der koster 128.000 kroner plus moms per deltager for de tre moduler af en varighed på fire-fem dage ad gangen.

Beslutningen kommer efter, at JydskeVestkysten kunne fortælle, hvordan fem skoleledere og to ledere i Familie & Forebyggelse har været afsted på kurset, som man kan se billeder af på Facebook, hvor deltagerne sidder i et gigantisk tipi-telt, arbejder med rafter eller vader igennem vandet i en sø. Kurset er - ifølge virksomheden bag - et uddannelsesforløb for ledere, og ifølge en af de skoleledere, der har været afsted, Ole Lerke fra Bohrskolen, er det så godt et kursus, at han planlægger at sende yderligere 11 medarbejdere afsted. Dog med rabat og dermed til en samlet tilbudspris på én million kroner.

Imidlertid har der også kunnet måles interesse fra andre skoler i Esbjerg Kommune, og det har altså nu fået Jørn Henriksen til at hamre bommen ned.

Annonce

Beskrivelse

Stifinderprogrammet skriver blandt andet følgende om kurset: "Fokus er på ledership og i særdeleshed på det personlige lederskab. Stifinderprogrammet er forbundet med nye erkendelser, nye måder at håndtere kendte problemstillinger på, nye indgangsvinkler til arbejdsopgaver og evnen til at praktisere personligt lederskab. Stifinderprogrammet henvender sig til ledere og specialister, der er nået til et punkt i deres karriere, hvor de vil udforske, revidere og forfine deres ledelsesstil og performance".

Nu lukker vi

- De stifinderkurser, der måtte være købt allerede, kan de selvfølgelig tage på, for pengene skal ikke være spildt. Men jeg har meddelt, at vi nu stopper brugen af stifinderkurserne, så der ikke kommer flere afsted. Vi gennemgår samtidig strategien for brug af vores kompetenceudviklingsmidler. Vi har faktisk en beslutning om, at vi satser på diplom eller master i ledelse, og vi har aldrig truffet beslutning om, at stifinderkurset skulle være en del af vores værktøjskasse udi strategiske lederuddannelse. Kort sagt er det kommet meget bag på os, at der pludselig er hele skoler, der ønsker at komme afsted, så nu lukker vi ned for det, siger Jørn Henriksen.

Formanden for Esbjerg Lærerforening, Kenneth Nielsen, kritiserede kraftigt brugen af midler på det, han benævnte "indianerkurser", og heller ikke udvalgsformanden for Børn & Familieudvalget, Diana Mose Olsen (SF), ville personligt bakke op.

Tidligere godkendt

Af dokumenter fra et internt møde på Esbjerg Kommune om prioriteringen af lederuddannelsesmidler i Børn & Kultur fremgår det, at den såkaldte koordineringsgruppe i forvaltningen godkendte både "stifinder" og "masteruddannelse" som tilskudsberettigede uddannelsesforløb, der ville udløse 50.000 kroner i tilskud per person. I alt blev det godkendt at give tilskud til ni ledere, der sidste år ønskede at deltage i stifinder eller masteruddannelse, men der bliver altså nu ikke godkendt flere stifinderkurser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce