Annonce
Nordtyskland

Diskotek afviser udlændinge: Ikke engang Barack Obama kan komme ind her

Dørmanden afviste to afghanere med en noget kæk bemærkning. Modelfoto: Colourbox.

KIEL: Trods konkrete eksempler på diskrimination af udlændinge for eksempel ved indgangen til diskoteker afviser den slesvig-holstenske erhvervsminister Bernd Buchholz en lokal stramning af restaurationsloven. Ønsket kom fra delstatens rådgivningscenter for diskriminationsofre. Her havde blandt andre to afghanere berettet, hvordan de var blevet afvist af dørmændene i et diskotek i Kiel med den åbenlyse begrundelse, at de var udlændinge.

- Her kan ikke engang Barack Obama komme ind, skulle en dørmand have sagt til afghanerne.

Rådgivningscentret havde på baggrund af dette og andre episoder ønsket stramninger af lovgivningen, så den slags handlinger skulle ændres fra at være et brud på gældende vedtægter til at være en egentlig lovovertrædelse. Så er sanktionerne nemlig væsentlig skrappere.

Men den gældende, tyske restaurationslov er også god nok til Slesvig-Holsten, mener Bernd Buchholz.

Han vil på ingen måde afvise, at udlændinge faktisk oplever diskrimination i nattelivet. Men problemet skal løses via dialog med hotel- og restaurationsbranchens interesseorganisation.

/DPA

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

15.000 flere biler om dagen på fem år: Antallet af biler på motorvejen ræser af sted

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce