Annonce
Kolding

Disse 11 mennesker skal sætte kursen for forvandlingen af havn til ny bydel

Nu går det helt konkrete arbejde med at beskrive en fremtidsplan for Kolding havns fremtid i gang. Det særlige udvalg, der skal gøre arbejdet og rådgive politikerne, er nedsat. Arkivfoto: Søren Gylling.
Kolding Kommune har sammensat den gruppe af mennesker, som får opgaven med at sætte rammerne for omlægningen af Kolding Erhvervshavn. Udvalget mødes for første gang i næste uge.

Kolding: Så er der sat navne på 10 af de 11 personer, som fra nu af står i spidsen for det enorme arbejde med at omdanne Kolding Erhvervshavn til en ny bydel i løbet af de næste 25 år.

Udvalget har flere "fødte medlemmer" såsom borgmesteren, 1. og 2. viceborgmester, formanden og næstformanden for Kolding Havn og formanden for byrådets plan-, bolig- og miljøudvalg. Formanden for dette udvalg er Birgitte Kragh (V), som indtil videre bliver eneste kvinde i udvalget. Desuden er havnedirektøren og kommunaldirektøren med som observatører.

Men der er også en håndfuld mennesker, som er udpeget som repræsentanter for havnens virksomheder og byens erhvervsliv i øvrigt - og som ikke har fået plads i udvalget blot i kraft af, at de besidder bestemte poster.

For havnens virksomheder har Brancheforeningen for Danske Havnevirksomheder indlysende nok valgt direktør Jesper Hansson fra Svane Shipping og direktør Vagn Hundebøll fra DLG, som begge driver virksomhed på havnen.

Til at repræsentere Koldings øvrige erhvervsliv har Business Kolding i samråd med Kolding Kommune udpeget direktør Peter Hulweg Christiansen fra Georg Jensen Damask.

Og derudover har Kolding Kommune bedt Elsass-fondens administrerende direktør og tidligere direktør i bl.a. Falck-koncernen Peter Lindegaard om at sidde med ved bordet som en udenbys erhvervsperson. Endelig skal der findes en person fra en anden by, som er i gang med havneomdannelse.

Annonce

Fokuspunkt

Det særlige udvalg, som bliver rådgivende i forhold til økonomiudvalget og byrådet, får blandt andet til opgave at bidrage til udviklingen af selve den store fremtidsplan for Kolding Havn og at lægge strategien for, hvordan den rent faktisk skal føres ud i livet. Udvalget skal også sikre et godt samarbejde mellem alle parterne i projektet.

- I de næste tre år handler det især om at arbejde hen mod beslutningen om, hvilken organisations- eller selskabsform, der skal gennemføre byrådets vision, og udvalgets medlemmer skal ud at indsamle viden og erfaringer og se, hvordan man har gjort andre steder.

- Og så handler det i høj grad også om at balancere de forskellige interesser. Den her proces kommer til at tage meget lang tid, og det bliver et fokuspunkt, at virksomhederne på havnen skal kunne drive deres forretninger, mens processen pågår, siger by- og udviklingsdirektør Merete Dissing om udvalgets arbejde.

Spillereglerne

Medlemmerne mødes for første gang den 10. december for at sige goddag til hinanden.

Næste møde er i februar, hvor by- og udviklingsforvaltningen forventer at være klar med et udkast til en samarbejdsaftale mellem Kolding Kommune og Kolding Havn.

- Vi ved ikke rigtig, hvad sådan en aftale skal indeholde endnu. Det skal vi til at finde ud af med hjælp fra en advokat, som har erfaring på området. Men aftalen skal beskrive spillereglerne og skabe grundlaget for at udvikle Kolding Havn med alle de hensyn, der skal tages undervejs, siger Merete Dissing.

Samarbejdsaftalen mellem erhvervshavnen og kommunen skal efter tidsplanen godkendes endeligt i Kolding Byråd i slutningen af marts.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce