Annonce
Tønder

DN bange for tivolisering ved Rømødæmningen

Danmarks Naturfredningsforening er bange for, at anlæg ved Rømødæmningen vil spolere autensiteten i området.

SKÆRBÆK/RØMØ: Sekretariatet for Nationalpark Vadehavet har fået økonomisk tilsagn fra Realdania om etablering af et anlæg ved Rømødæmningen på fastlandssiden. Anlægget skal informere om de naturherligheder, som åbenbares, når man kommer op på havdiget og ud på dæmningen.

Projektet inkluderer en mindre p-plads med infotavler ved trafiklyset umiddelbart før dæmningens start. Men planerne rækker videre, og det huer ikke Danmarks Naturfredningsforening (DN), påpegede lokalformand Søren Eller, da foreningen afholdt generalforsamling onsdag. I forbindelse med anlægget er det endvidere planen, at der skal anlægges en befæstet sti ud til havdiget. Stien skal undervejs føres op over en ny kunstig høj eller værft med samme kote som havdiget, og videre over en nyanlagt bro over kanalen, der løber langs indersiden af havdiget.

- Denne bro er efter DN's mening ganske overflødig, da den skal opføres kun cirka 60 meter nord for dæmningen, hvor der i forvejen er god plads til en sti på ydersiden af vejbanen. Umiddelbart kan det lyde som en spændende idé, men DN er ikke begejstret for at få anlagt for meget isenkram og tivolisering i naturen. Vi er meget imod den kunstige høj/værft, da den ingen autentisitet har i det ellers meget flade marsklandskab, sagde formanden i sin beretning.

Søren Eller påpegede endvidere, at argumentet for, at man fra toppen af anlægget kan se ud over hele området, ikke er troværdig:

- DN vil derfor forsøge at få ændret projektet, således at værftet og den ny bro udtages, hvorved også trappen op til havdigets top bliver overflødig.

Annonce

Umiddelbart kan det lyde som en spændende idé, men DN er ikke begejstret for at få anlagt for meget isenkram og tivolisering i naturen.

Søren Eller , fmd. DNs lokalafdeling
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce