Annonce
Tarm

Dobbelt ministerbesøg på vej: Asfalt-lobbyister er klar til at tale varmt for 2+1-vej

Både transportminsiter Benny Engelbrecht (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S) deltager til oktober i et møde om mere vestjysk asfalt. Arkivfotos: Mads Claus Rasmussen og Liselotte Sabroe
Ringkøbing-Skjern har brug for en 2+1-vej, mener både lokale politikere og erhvervsliv. Nu får de mulighed for at argumentere for mere asfalt overfor både transport- og erhvervsministeren.

Ringkøbing-Skjern: Det har givet bonus, at viceborgmester Søren Elbæk (S) sendte en åben invitation til sine to partifæller transportminister Benny Engelbrecht og erhvervsminister Simon Kollerup.

Begge ministre har netop takket ja til et møde i Ringkøbing om behovet for en opgradering af landevejen mellem Ringkøbing og Herning. Det vil finde sted 7. oktober, hvor borgmester Hans Østergaard (V), viceborgmesteren, Tommy Rahbæk Nielsen fra Vestas, Ole Boye Madsen fra Arla og kommunaldirektøren vil deltage.

Dermed bliver store dele af den vestjyske asfalt-lobby samlet på borgmesterens kontor, hvor de sammen skal overbevise de to ministre om, hvor afgørende en 2+1-vej er for erhvervsudviklingen i området.

- Jeg er utrolig glad for, at vi får mulighed for at tale med to ministre på én gang. Jeg tror ikke, det er så almindeligt. Det er ingen hemmelighed, at vejstrækningen ikke bare handler om trafikafvikling, men også er afgørende for udviklingen af vores store virksomheder. Derfor har vi repræsentanter fra Vestas og Arla med til mødet, siger Søren Elbæk.

Transportminister Benny Engelbrecht har tidligere overfor Dagbladet været forbeholden overfor netop 2+1-vejen, som den forrige regering og Dansk Folkeparti var klar til at levere i 2021. I et skriftligt svar til Dagbladet skrev ministeren blandt andet, at det er "regeringens klare ønske, at klima- og miljøhensyn bliver vægtet højt, og at vi prioriterer investeringer i den kollektive trafik og i cyklisme" og at "det betyder dog ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal også være noget asfalt, som elbilerne kan køre på".

Om ministeren bliver mere konkret til oktober, vil tiden vise. Sikkert er det, at de lokale politikere og erhvervsfolk vil bombardere ministrene med gode argumenter for at få vejen på regeringens prioriteringsliste.

- Jeg kan sådan set godt forstå, at regeringen lægger op til et langt bredere forlig på transportområdet, end det der lå. Det er helt naturligt, siger Søren Elbæk, der dog ikke lægger skjul på, at han mener, der bør være plads til mere vestjysk asfalt.

- Jeg er også glad for kollektiv trafik, men i vores del af landet er der brug for gode vejforhold, så vores erhvervsliv kan blive ved med at udvikle sig, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce