Annonce
Aabenraa

Dobbeltspor: Sønderjyder glæder sig, men frygter delte byer

Tinglev Station sydvest for Aabenraa har i dag dobbeltspor mod nord, men mod syd er det en anden sag. Det vil regeringen med sit infrastrukturudspil råde bod på. Foto: Mette Thomsen
Dobbeltspor fra Tinglev til Padborg er godt. Knap så godt, hvis byer "saves" midt over, og banelinjen ikke kan krydses. Bekymring i det sønderjyske. Minister beroliger.

Aabenraa: Den 14 kilometer lange togstrækning fra Tinglev til Padborg er formentlig tættere end nogensinde på at blive dobbeltsporet – og det er man glad for i Tinglev – men ikke betingelsesløst. Her frygter man nemlig, at dobbeltsporet kan dele bysamfundet i to, hvis man ikke kan krydse jernbanen som i dag.

Det gælder ved Tinglev Rideklub, der ligger i udkanten af Tinglev og kan blive lukket inde, hvis et dobbeltspor lukker vejen, ligesom Bajstrup, lidt syd for Tinglev, vil blive ”savet” midt over.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) lover, at der vil blive taget lokale hensyn, når dobbeltsporet gennem Sønderjylland projekteres. Arkivfoto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

- Vi kan ikke være imod et dobbeltspor, som vi selvfølgelig bakker op om det, selvom det ikke er en foræring til Tinglev og Padborg, men en foræring til Stockholm og Napoli, siger Poul-Erik Thomsen, der er formand for TinglevForum, byens svar på et lokalråd.

Annonce

- Erfaringerne fra andre bysamfund, der bliver splittet, fordi en baneoverskæring bliver lukket, er ikke særligt gode, forklarer Poul-Erik Thomsen, som gerne vil være på forkant, så anlægget af et dobbeltspor ikke sker uden, at man sørger for fortsat mulighed for at krydse jernbanen.

- Husk at sætte penge af til løsninger, der ikke splitter byerne, lyder opfordringen fra Poul-Erik Thomsen, der nævner Bolderslev og Hjordkær som eksempler fra den nordlige del af Aabenraa Kommune, hvor der måtte etableres en tunnel eller anden alternativ krydsningsmulighed ved etablering af dobbeltspor.

Appel fra Tinglev

Derfor har TinglevForum i et åbent brev til borgmester Thomas Andresen (V) og det regionalt valgte folketingsmedlem Jesper Petersen (S), der er sit partis politiske ordfører, gjort opmærksom på udfordringen, der ikke blot venter i Tinglev og Bajstrup, men også Fårhus, der ligger endnu tættere på den dansk-tyske grænse.

Dertil kommer de sønderjyske landmænd, der har brug for at kunne krydse banelinjen for at have adgang mellem deres jordstykker.


I Tinglev ligger rideklubben tæt ved byen, og én af de flittige brugere er Deutsche Nachschule Tingleff (den tyske efterskole, red.). I dag er afstanden mellem dem kort, men hvis vejen pludselig spærres, så er der langt til rideklubben.

Poul-Erik Thomsen, formand for TinglevForum


Men måske er vejen fra Christiansborg til det sønderjyske ikke så lang og snørklet endda.

- Vi skal ind og have kigget på de enkelte overkørsler. Det skal med i VVM-undersøgelsen (Vurdering af Virkninger på Miljøet, red.), som er forudsætningen for projektets gennemførelse. Samtidig er det klart, at vi vil inddrage alle naboer. Alle, der får mere støj i anlægsperioden og med flere tog, men selvfølgelig også dem, der bliver berørt på anden vis, siger transportminister Benny Engelbrecht (S), der ikke tør sige, om der også skal foretages ekspropriationer.

- Selvfølgelig skal vi sørge for, at der er fremkommelighed dér, hvor det er muligt, understreger han.

- Jeg kender ikke alle overkørsler på strækningen, så jeg kan ikke fuldstændigt afvise, at man ikke af sikkerhedshensyn kan blive nødt til at lukke adgangsveje, tilføjer Benny Engelbrecht.

Annonce

Lokalkendt minister

Danmarks transportminister bor i Sønderjylland, nærmere: Gråsten, og det afspejles i hans lokalkendskab. Via hukommelsen og et tjek af Google Streetview kan han konstatere, at der eksempelvis i Fårhus allerede er det, man kalder en bevogtet overgang. Altså med bom. Endda en dobbelt af slagsen.

Og er der ikke plads til to spor og køreledninger, så kan den ene bomside formentlig flyttes, mener han.

- Sådan en vej er en forudsætning for, at man overhovedet kan krydse, siger Benny Engelbrecht.

Altså. En løsning vil indgå i planerne, hvis der er politisk vilje til dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg.

Dermed kan Tinglevs opråb til Aabenraa Kommunes borgmester vise sig unødvendigt, og det er ikke, fordi han ikke er klar. Embedsværket er hurtigt sat på opgaven med dobbeltsporets mulige vej til kommunen.

- Opgaven med at lægge de her skinner ud er også at tale med de naboer, der er til dobbeltsporet. Det er en afledt negativ effekt af et ellers positivt projekt, siger Thomas Andresen (V).

Forhandlingerne om den store infrastrukturplan begynder onsdag med samtaler med de enkelte partier.


Jeg kan garantere, at vi kommer til at inddrage naboerne i arbejdet.

Benny Engelbrecht (S), transportminister


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Steen havde job, kone, børn og hus - men røg på flasken: Nu bor han på forsorgshjem og forsøger at komme ud af sit misbrug

Annonce