Annonce
Esbjerg

Drømmen om Fanø brast: Svend blev snydt for sin Fanø-øl

Svend Hausted Laursen lettede på kasketten og var klar til at få vind i håret på torsdagens cykeludflugt med Else Gravesen ved sin side. Foto: Chresten Bergh

Den planlagte tur for 17 beboere fra kommunens plejecentre og deres cykelpiloter til Fanø endte ved færgelejet på grund af motorproblemer på færgen. I stedet blev det til en dejlig tur langs havnen og frokost i det grønne ved de fire hvide mænd i Sædding.

Esbjerg: Torsdag skulle Esbjerg Kommunes rickshaw-cykler i projekt Cykling Uden Alder for første gang uden for kommunegrænsen. Det var lykkedes at samle 11 cykler, 17 plejehjemsbeboere og 12 piloter, og destinationen var Fanø.

Her var der planlagt frokost ved Fanø Bad, et lille hvil, et besøg på Fanø Bryghus og kaffe på havnen i Nordby.

Det var også meningen, at gæsterne fra fastlandet skulle mødes med Fanøs cykelpiloter og beboere fra Fanø Plejehjem.

Deltagerne mødtes i højt humør og iført kasketter og solbriller på Torvet, og efter kortegekørsel gennem Kongensgade landede flokken ved færgelejet.

- Det er perfekt med en tur til Fanø på sådan en dag med høj sol og blå himmel, lød det med én stemme fra Anny og Kjeld fra landlyst i Tarp. De sad i kurven med Anette Jørgensen og Sinna Pedersen som piloter, mens de sidste fra gruppen ankom.

På en anden cykel sad 85-årige Svend Hausted Laursen fra Strandgården i Hjerting side om side med pilot Else Gravesen, og der blev joket godt lige fra morgenstunden.

- Vi har sgu ikke rugbrødsmotor på denne her cykel. Vi kører på blødt brød og kaffe, grinede svend og gav Else et venskabeligt dask på skulderen.

Annonce

- Vi har sgu ikke rugbrødsmotor på denne her cykel. Vi kører på blødt brød og kaffe.

Sven Hausted Laursen, 85 år

Seniorcykling

Esbjerg Kommune blev en del af Cykling Uden Alder i november 2014, hvor der blev indkøbt seks eldrevne rickshawer med plads til to passagerer i hver.Antallet af cykler er nu vokset til 17 fordelt på alle plejecentre i Esbjerg Kommune.

Hvert center har et antal frivillige cykelpiloter tilknyttet til at køre ture med beboerne.

Det er Stephan Hymøller, der er koordinator i aktivitetsteamet, der er tovholder for cykelprojektet.

Hele gruppen måtte forlade færgelejet, da det stod klart, at færgen havde motorproblemer og ikke sejlede. Foto: Chresten Bergh

Plan B

Drømmen om en tur til Fanø blev dog pludselig punkteret.

Efter ti minutters venten ved færgelejet kom meddelelsen om, at der var motorproblemer på færgen.

Med udsigt til mellem én og to timers forsinkelse valgte piloterne i samråd med koordinator i kommunens aktivitetsteam, Stephan Hymøller, at komme op med en Plan B.

- Hør alle sammen, vi tager i stedet ud til de fire hvide mænd og spiser frokost, og så kan vi tage kaffen i Vognsbølparken, sagde Stephan Hymøller.

Skuffelsen var kortvarig, og det var snart smil på læberne hos de ældre igen, da cykelturen bragte dem ned på havnen og videre ud til et kig til Esbjerg Strand-projektet.

- Det er jo heldigvis også dejligt vejr her i Esbjerg, brummede Svend Hausted Laursen på vej mod Esbjergs vartegn ved Svend Wiig Hansens skulptur Mennesket ved Havet.

Her kunne de ældre og deres piloter se nordspidsen af det forjættede land Fanø, mens de indtog frokosten i form af sandwich og kildevand.

17 plejehjemsbeboere og 12 piloter var torsdag hoppet i rickshaws og var klar til udflugt. Foto: Chresten Bergh

Afhængig af frivillige

Stephan Hymøller ærgrede sig en smule over de ændrede planer.

- Det er vi jo ikke selv herre over, men det er naturligvis en smule ærgerligt, når vi for første gang skulle uden for kommunegrænsen og havde samlet så mange og også skulle mødes med kolleger fra Fanø. Vi vil gerne skabe nye kontakter og ser meget gerne, at de frivillige selv tager initiativer og udvider deres netværk. Cykling Uden Alder er helt afhængig af de frivilliges indsats. Vi er omkring 65 piloter, det er rigtig flot, men vi kan altid bruge flere ben til at trampe i pedalerne, for der er rift om at komme ud at køre fra de ældres side, fortæller Stephan Hymøller under frokosten i Sædding.

Om Fanø-turen bliver forsøgt afviklet på et senere tidspunkt, skulle han lige tygge på.

- VI glæder os i hvert fald over, at vi har mødt så meget goodwill fra virksomheder og sponsorer til turen både i Esbjerg og på Fanø, så det kan godt lade sig gøre uden at det koster en krone, så nu må vi se, siger Stephan Hymøller.

En af sponsorerne var Fanø Bryghus, og Svend Hausted Laursen havde bidt mærke i netop det besøg.

- Hvad så med den kolde øl, vi skulle have haft der? Kan vi ikke få den et andet sted så, ville han gerne vide. Men han kunne nu også se positive sider ved plan B, for han havde straks bemærket, at der var en hel del kønne piger ved stranden i Sædding.

Så det var ikke så skidt, at det ikke var godt for noget andet med den aflysning.

De ældre kunne under frokosten i Sædding se nordspidsen af Fanø, hvor torsdagens tur skulle være gået hen. Foto: Chresten Bergh
Anette Jørgensen og Sinna Pedersen havde pyntet deres rickshaw, hvor Anny og Kjeld fra Landlyst i Tarp sad, med flag i dagens anledning. Foto: Chresten Bergh

Brødtekst

Plejehjemsbeboerne ventede tålmodigt ved færgelejet, indtil det blev meddelt, at der var motorproblemer. Så blev plan B sat i søen. Foto: Chresten Bergh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Næsten dobbelt så mange uheld på motorvejen ved Kolding: Der er ikke plads til flere biler

Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce