Annonce
Speedway

Drabelig åbningsmatch i sigte: Én af dem kommer til at pakke smilet langt væk

Anders Thomsen, til højre, og Peter Kildemand vandt i sidste sæson guld med Fjelsted, men i den kommende sæson bliver de konkurrenter. De to mødes rent faktisk i sæsonens allerførste match i den hjemlige liga. Foto: Sportxpress/Ritzan Scanpix
Anders Thomsen er i den kommende sæson A-kører i Sønderjylland Elite Speedway, der er det nye bekendtskab i ligaen. I sæsonens allerførste match skal Thomsen op mod sine tidligere holdkammerater fra Fjelsted.

- Det fedeste ville da være at vinde. Helt klart, og jeg vil elske at vinde over Peter (Kildemand, red.), der er en af mine allerbedste kammerater.

Anders Thomsen var for bare fire måneder siden med til at vinde guld til fynske Fjelsted, men i årets åbningsmatch i den hjemlige liga bliver det rent faktisk Thomsens opgave at få netop Fjelsted ned med nakken.

Talentfulde Thomsen er nemlig skiftet til Sønderjylland Elite Speedway, der i 2020 er det nye bekendtskab i ligaen, og Anders Thomsen, Hans Andersen, Marcus Birkemose og de kørere hos ligaens nye hold åbner nemlig sæsonen med en match mod Fjelsted.

- Jeg synes, at det ser ud til, at vi får et fint hold, så jeg forventer da i hvert fald, at vi kan give dem kamp til stregen. Jeg skal i hvert fald nok gøre mit, fortæller Anders Thomsen, der var slemt plaget af skader i 2019, men nu er han igen fit for fight.

- Sæsonen må jeg egentlig godt snart begynde, hvis du spørger mig. Jeg glæder mig virkelig, og jeg har en god fornemmelse.

Anders Thomsen har altså sin klub i Danmark på plads, og han ved også, hvor han skal være i både Polen og Sverige.

- I Sverige skifter jeg fra Kumla til Västervik, og det spøjse er, at min første match for Västervik bliver mod Kumla, så det bliver lige på og hårdt hele vejen rundt.

Annonce

Slag i slag

Sønderjylland Elite Speedway, der er hjemmehørende i Vojens, kører åbningsmatch mod Fjelsted onsdag den 22. april. Samme dag mødes Slangerup og Holsted, der i sidste sæson sluttede på de to øverste pladser i grundserien.

Ugen efter kommer Nicki Pedersen & Co. fra Holsted så til Vojens, mens Grindsted og Esbjerg tørner sammen. De to matcher køres onsdag den 29. april.

Derefter går det sådan set slag i slag. Første match i den nye sæson for Region Varde er onsdag den 13. maj i Esbjerg.

Ligaen holder sommerferie i det meste af juli, men derefter går det løs med de sidste afgørende matcher i grundserien, hvorfra de to bedste placerede booker billet til den afgørende superfinale, der afvikles på grundserie-vinderens hjemmebane onsdag den 23. september.

Nummer tre, fire, fem og seks kæmper onsdag den 9. september om to billetter til superfinalen. Den match afvikles på treerens hjemmebane.

- Det bliver en vild sæson med mange stærke hold. Sønderjylland Elite Speedway er ny i ligaen, men vi satser 100 procent på at gøre en rigtig god figur allerede fra det første løb - og derefter må vi jo så se, hvor langt det rækker, vurderer Anders Thomsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce