Annonce
Nordtyskland

Drabsmistænkt dansker er anholdt syd for grænsen

Tysk politi anholdt den formodede drabsmand tæt på grænsen i Kurså. Modelfoto: Bundespolizei.

KUPFERMÜHLE: Tysk grænsepoliti har anholdt en 63-årig, dansk mand, der er mistænkt for drab på en 63-årig kvinde i Hillerød. Manden blev pågrebet af politiet ved en kontrol nær Kupfermühle lige syd for Kruså.

Den 63-årige sidder nu varetægtsfængslet i Slesvig, mens de tyske myndigheder tager stilling til en dansk udleveringsansøgning. Den 63-årige kvinde blev fundet dræbt i sin bolig på Møllebakken i Hillerød tirsdag morgen klokken 08.03. Hun blev dræbt med stump vold og knivstik, skriver ekstrabladet.dk Manden blev onsdag fremstillet i et dansk grundlovsforhør in absentia og varetægtsfængslet i fire uger. Nordsjællands Politi er i nu kontakt med tysk politi om det videre forløb.

Den fængslede kommer fra Gørløse, der ligger få kilometer vest for Hillerød. Politiet har tidligere oplyst, at den formodede gerningsmand og offer havde en forbindelse med hinanden. Der var dog ikke tale om en familemæssig relation.

Da der i forbindelse med grundlovsforhøret blev nedlagt navneforbud og sagen i øvrigt fortsat er under efterforskning, kan politiet ikke give yderligere oplysninger eller kommentarer. Det skriver Nordsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce