Annonce
SønderjyskE

Drilsk skade holder SønderjyskE's nye lejesvend ude på ubestemt tid

Artem Dovbyk (i midten i spillertrøje) scorede på hovedstød og på straffespark i pokalturneringen mod BK Viktoria. Det er uvist, hvornår han igen kommer i kamp. Foto: Jonas Brønd Nielsen
Måske er han med på bænken på søndag. Måske spiller han ikke resten af efteråret. Artem Dovbyk, som SønderjyskE har lejet i FC Midtjylland, døjer med en skade.

SønderjyskE: Mens de nye holdkammerater onsdag trænede intervalspil og skudtræning, var der ingen boldberøringer til SønderjyskE's nytilkomne ukrainer.

For Artem Dovbyks vedkommende stod den på løbetræning på sidelinjen. Frem og tilbage, frem og tilbage.

Løbetræningen skyldes ikke, at den 22-årige angriber, der er lejet i FC Midtjylland, er i dårlig form. Det skyldes en drilsk skade.

Dovbyk er blevet opereret og har som følge af operationen irritation i knæet.

- Artem er desværre kommet hertil med nogle problematikker, som vi ikke kunne se på nogen scanninger eller andre steder, siger cheftræner Glen Riddersholm.

I foråret kæmpede Dovbyk i FC Midtjylland for at vende tilbage efter en korsbåndsskade, men der var altså ikke nogen tegn på problemer, da SønderjyskE besluttede sig for at leje ham for resten af sæsonen.

Nu er der bøvl med knæet, og derfor har Artem Dovbyk været ved en specialist.

- Når han løber til træning, er det en beslutning om, at han skal løbe og ikke provokere knæet med spark. Men ellers kan han lave de fysiske ting, så vi hele tiden holder ham skarp, til når han er klar, siger Glen Riddersholm.

Annonce

Ildevarslende

Skaden er ikke alvorlig, men irritationen gør, at han ikke kan spille uden at have smerter.

Artem Dovbyk fik fuld spilletid i pokalkampen mod BK Viktoria og scorede to mål, men det er uvist, hvornår han kommer i kamp igen.

- Et helt ærligt svar er, at det er uvist. I bedste fald er han er med på bænken på søndag. I værste fald er han ude resten af efteråret, siger Glen Riddersholm.

Fraværet af Artem Dovbyk er en streg i regningen for SønderjyskE, der lejede ukraineren for at få flere muligheder i angrebet.

- Det er rigtig uheldigt for os, fordi vi havde lavet nogle prioriteringer i transfervinduet for at få plads til en ekstra dygtig angriber. Vi lider meget under, at han er ukampdygtig, siger SønderjyskE-træneren.

- FC Midtjylland sendte ham herned for, at vi kunne give ham noget spilletid, så de kunne bruge ham fremadrettet. Så for alle skulle det have være win-win. På den korte bane er det ikke win-win, men det vil jeg ikke afvise, at det stadig kan nå at blive.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce