Annonce
Gear

DS7 Crossback Élégance: Et avanceret fransk sofastykke

Den nye store DS7 Crossback har et nærmest skulpturelt design. LED-indsatserne i forlygterne, der minder om facetslebne ædelsten, drejer sig 180 grader og hilser føreren velkommen, når bilen låses op. Foto: Lars Krogsgaard

Den høje DS7 Crossback, som vi tester i topversionen, Élégance, er den første i en ny generation af modeller fra PSA's prestigemærke. Den har mange talenter, men byder også på en del gimmicks.

Få folkeslag har en så stærk forhistorie at trække på som franskmændene, hvad enten det handler om kunst, kulturrevolution eller kokkerier. Og så er der lige køretøjerne, hvor Citroën med DS-modellerne fra 1950'erne satte hele den motoriserede verden skakmat.

PSA har siden 2010 arbejdet på at skabe et nyt DS-premium-mærke, der både trækker på anerne og peger frem. Det bliver relanceret i disse år, hvor DS7 Crossback er første spydspids. Det er en crossover, som er en direkte konkurrent til biler som Audi Q5, og hvor vi tester topmodellen, Élégance, med 2,0-liters dieselmotor på 180 hk, automatgear og en ladning ekstraudstyr som blandt andet nattesyn, 20-tommer fælge og en pakke med blandt andet køassistent og vejbaneassistent.

Samlet giver det en slutpris på 674.00 kroner. DS kan dog fås fra 400.000 kroner for en 1,5 HDi med 130 hk, manuelt gear og udstyrsniveauet Prestige. Det udstyrsniveau koster 500.000 kroner med samme motor som testbilen, mens beskatningsværdien ved erhvervsleasing her er 443.000 kroner.

Men lad os gå om bord i SUV'en, der bygger på samme undervogn som Peugeot 5008, og som stort set har samme længde og højde, men er 10 centimeter bredere. Det borger for de praktiske dyder i den hævede crossover med plads til fem. Men her ophører enhver lighed også.

Annonce

DS7 Crossback Élégance 2,0 Blue HDi 180 aut.

4 STJERNERPris: 674.000 kroner.DS7-model fra: 400.000 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 2580 kroner.

CO2 pr. kilometer: 173 gram (WLTP).

Brændstofforbrug: 15,1 km/l (WLTP).

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,5 liter.

Effekt: 180 hk.

Ydelse: 400 Nm/2000 omdr.

0-100 km/t.: 9,4 sekunder.

Topfart: 218 km/t.

L/B/H: 4,60/2,01/1,63 meter.

Den store SUV er den første i en ny generation af DS-modeller. Den har mange talenter, men byder også på en del gimmicks. Foto: Lars Krogsgaard

Overdænget oplevelse

Der er i det hele taget også stor forskel på oplevelsen af bilen, alt efter om du vælger de mere minimalistisk og enkelt stylede grund-DS-modeller eller de nærmest overdængede udstyrsversioner. Prestige har nemlig en mørk såkaldt Performance-front, mens Élégance har en såkaldt Opera med krom. Der er ydermere masser af indbyggede overraskelser i testbilen, hvor nogle har en klar funktion, og andre mere opleves som gimmicks.

Vi starter i kabinen, der ikke ligner noget andet på markedet og mere minder om en mellemting mellem en eksklusiv fransk håndsyet lædertaske, loungen på et luksushotel i Paris og en hightech-instrumentering fra et jagerfly.

Det glatte læderbeklædte instrumentbord spiller nemlig sammen med en betjening, der i bedste bijouteri-stil byder på knapper og betjeningsgreb, der ikke alene er udsmykket med detaljer i aluminium og sågar gummi, men også nappa-lædersæder med urlænke-mønster, som giver et ekstra pift til billedet.

Tag dertil et eksklusivt B.R.M Chronographs-ur, som vipper ud af instrumentbordet, når du starter bilen på den brede start-stop-knap lige under, mens 10 tommer-skærmen har en funktion, der ud over at advare om bløde fodgængere ved nattekørsel altså også byder på et decideret nightvision-kamera, som kan "se" i mørke.

Det spiller sammen med et avanceret system af full LED-forlygter og kameraer. Det tilpasser ikke alene lyset efter vejens type og vejrforholdene. Men de diamantformede LED-linser drejer også 180 grader og byder føreren velkommen, når du låser bilen op. Det er noget, som imponerer naboen, men lyder også som teknik, der kan gå i stykker ad åre. På vejen fungerer lygterne dog til UG med klart og langtrækkende lys.

Interiøret har en kombination af læder, møbelmaterialer og hightech instrumentering, men det er nærmest for overvældende. Foto: Lars Krogsgaard

Intelligent affjedring

Ydermere byder crossoverne på en avanceret aktiv affjedring, som er standard Élégance, og hvor kameraerne i DS7'eren scanner for ujævnheder i vejen og indretter affjedringen efter dette for at gøre fremfærden så komfortabel som mulig. Dog kun, når bilen er sat op i Comfort-mode og kun i dagslys. Altså nærmest et overflødighedshorn af luksus og hightech.

Det er udstyr, som bygger på kendt PSA-teknologi. Spørgsmålet er så, om det er nok til at lokke kunder til i de højere luftlag, hvor Mercedes, Audi, BMW og Volvo dominerer. Svaret er måske.

Der er ingen tvivl om, at DS7'eren er en alsidig kunstner på vejen. Den opleves først og fremmest som en stor bil med vægten lagt på det komfortable. Et lille klik med den centrale joystickagtige gearvælger, og du er på vej.

Dieselmotoren på 180 hk er pakket godt ind, og kræfterne overføres glidende gennem det ottetrins automatgear, der har en udligningsfunktion, som minimerer tøven mellem gearerene. DS lover uhørt komfort med det kamera-baserede system i Comfort-mode.

Vi oplever affjedringen som ganske gelinde, men ikke ekstraordinær. Her er faktisk mere forskel mellem Normal- og Sports-mode, hvor bilen skifter karakter fra en gedigen allrounder til en crossover med mere nerve. Den store DS7 på 1600 kg bliver dog aldrig så sportslig og skarp, som for eksempel Audi Q5 kan være det.

På den praktiske front er der god plads og masser af anvendelighed i bilen, hvor bagagerummet byder på plads til 550 liter, og hvor du i denne version har et bagsæde, der elektrisk kan justere hældningen i ryglænet. C-stolpen tager dog for meget af udsynet bagud.

Testbilen har nattesynskamera. Den store skærm er noget utydeligt og tager opmærksomhed fra vejen. Her virker en indbygget alarm med et ikon for natlige fodgængere bedre. Foto: DS

Ulogisk indretning

Selv om der er masser af luksus-fornemmelse, er finishen dog ikke så gennemsolid som hos netop Audi. Faktisk opleves den fine nye Peugeot 508 på næsten samme niveau. På den 12 tommer store skærm kan du også indstille varmen i sæderne og massagefunktionen i forsæderne, der har fem indstillinger.

Samtidig virker det, som om en del af betjeningen er lavet for at være anderledes frem for at være funktionel. Det gælder især kontakterne til sideruderne, som meget ulogisk er placeret i midten. Til gengæld er der point til loftslyset, som du kan aktivere med gestikuleren.

Som noget unikt kan du bestille "Driver Attention Monitor", som overvåger førerens mimik som blink, ansigtsudtryk og hovedbevægelser. Hvis du viser tegn på træthed, kommer der en advarsel.

Den store SUV har selvfølgelig hele pakken af sikkerhedsudstyr. Her er nattesynskameraet dog altså ekstraudstyr til 20.000-30.000 kroner, alt efter variant. Vi har store plusser til den funktion, der viser med logo og advarsel, hvis vi nærmer os fodgængere eller dyr inden for 100 meters afstand. Men funktionen med et billede på storskærmen er mere lir end gavn. Den er forholdsvis utydelig, og du mister også opmærksomhed på vejen, når du stirrer ind i skærmen. Samtidig er den bratte overgang fra en oplyst skærm til kulsort nat ikke god, da det tager nogen tid, før øjnene igen er tunet ind på mørket.

Med i basisudstyret Prestige er blandt andet en sikkerhedspakke med avanceret nødbremse, aktive LED-forlygter, et enormt glas panoramaglastag, mens Élégance ydermere har superlyd fra de franske lydentusiaster Focal, trezonet klimaanlæg, elektrisk åbning af bagklap samt elektriske massage og ventilerede sæder inklusive el-ryglænsjustering bag.

Konklusion

Den nye store DS7 Crossback er et forfriskende bud i den øvre del af crossover-segmentet. Den byder på en ny mere mættet oplevelse i klassen. Den leverer varen som en luksuriøs SUV med mange talenter og byder på meget udstyr til prisen i forhold til konkurrenterne i premiumklassen.

På bundlinjen tilbyder den dog ikke afgørende eller revolutionerende nyt i klassen. Så det handler mest om følelser, som det især gør i disse luftlag. Rationelt er der ikke noget, som gør DS7 Crossback til et bedre valg end de andre i klassen, men den taler til din indre individualist og luksusdyr.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce