Annonce
Aabenraa

DSB køber tog for milliarder: De kan ikke køre i Sverige og Tyskland

Coradia Stream er ifølge DSB det tætteste, man kan komme på et standardtog. Af tekniske årsager kan de 100 til 150 togsæt, som DSB har bestilt, kun bruges i Danmark. PR-foto
Der er bestilt el-togsæt for i omegnen af 20 milliarder kroner. Kun til brug i Danmark. De kan nemlig ikke køre i hverken Sverige eller Tyskland, og det er helt efter DSB og regeringens plan.

Trafik: Mandag kunne DSB fortælle nyheden om en bestilling af 100 til 150 el-togsæt hos franske Alstom, men ligesom danskere i en covid-19-tid kommer de ikke uden for landets grænser.

De miljørigtige togsæt – en samlet investering på cirka 20 milliarder kroner inklusive vedligehold – kan nemlig hverken køre i Sverige eller Tyskland, fordi DSB har bestilt en udgave, der ikke er gangbar på de svenske og tyske jernbanenet.

Ifølge DSB er det med åbne øjne, at man har bestilt togsæt, der ikke kan sendes på langfart.

Annonce

- Det giver bedst mening, at man indkøber et antal tog, som passer til det behov, man har. Hvis vi skulle udstyre alle de nye mindst 100 togsæt med systemer til at kunne køre i flere lande, ville det være uøkonomisk og uhensigtsmæssigt, siger Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB.

- Derfor har vi indkøbt et specifikt tog, der leveres af Talgo og bliver trukket af Vectron-lokomotiver fra Siemens, som kan køre på de internationale strækninger. De er primært købt med henblik på, at vi kraftigt kan øge kapaciteten og antallet af afgange til og fra Tyskland, forklarer Aske Wieth-Knudsen.

Aldrig mere IC4

Beslutningen om indkøb af materiel til den internationale trafik blev truffet i februar 2020, og allerede dengang var det politiske niveau vidende om, at man var på vej til at anskaffe materiel målrettet henholdsvis dansk og international trafik.

- Det går man fra politisk hold ind i med åbne øjne, og det er en samfundsøkonomisk fornuftig beslutning, siger Aske Wieth-Knudsen.

To af dé øjne er ressortministerens.

- Beslutningen om ikke at stille krav om, at DSB's nye el-togsæt skal kunne bruges i eksempelvis Sverige eller Tyskland, skyldes ønsket om at få leveret et så standardiseret tog som muligt for at undgå en ny IC4-situation, lyder det i et skriftligt svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

- DSB har til brug for den grænseoverskridende trafik indkøbt el-lokomotiver og vogne, som er udstyret til at kunne køre i både Danmark, Tyskland og Sverige. Beslutningen om indkøbet af de nye tog blev tiltrådt af et bredt flertal af Folketingets partier i 2018, uddyber Benny Engelbrecht.

De nye togstammer til international kørsel leveres fra 2023, mens de første lokomotiver allerede er leveret og på vej til at blive sat i drift i Danmark, hvor de kan bruges i den sjællandske regionaltrafik. DSB forventer, at de nye el-togsæt til indenrigstrafik er på skinner fra slutningen af 2024.


Med regeringens udspil til fremtidens infrastruktur vil vi også undersøge, om vi kan få tyske tog til at betjene strækningen Flensborg-Padborg-Tinglev, så Tinglev bliver et knudepunkt, og der kan komme timedrift mellem Tinglev og Sønderborg.

Benny Engelbrecht (S), transportminister

De mindst 100 togsæt, vi køber til den indenlandske trafik, er målrettet den danske regional-, intercity- og lyntogstrafik.

Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB


Derfor kan de ikke krydse grænser

  • Når DSB’s bestilte el-togsæt fra Alstom - Coradia Stream - ikke kan køre i Sverige og Tyskland, skyldes det, at der kan være forskel på el- og sikkerhedssystemer fra land til land. Eksempelvis er frekvens og spænding for danske el-tog 50 Hz og 25 kV, mens man på de svenske og tyske net kører med 16 2/3 Hz og 15 kV.
  • Det er det dansk benyttede el-system, der er det mest udbredte og samtidig på vej til at blive standarden.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Regionalt For abonnenter

Region om lunken Carelink-bedømmelse: - Man kan godt være tilfreds med en Ford, selv om der står en Mercedes ved siden af

Annonce