Annonce
Erhverv

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Staff/Reuters
Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt.

En milliardhandel på transportområdet er mandag morgen som ventet faldet på plads. Den danske transportvirksomhed DSV har oplyst fondsbørsen, at den har gennemført overtagelsen af sin schweiziske konkurrent Panalpina.

Handlen har en værdi på 37 milliarder kroner med de nye IFRS-regnskabsregler og får en række konsekvenser for DSV. Selskabet skifter navn til DSV Panalpina, hvis en kommende generalforsamling accepterer det.

Samtidig er en del af prisen betalt i form af aktier i det nye DSV Panalpina.

Den tidligere storaktionær i Panalpina - Ernst Göhner Group - får 11 procent af aktierne i det nye selskab og bliver dermed den største aktionær i DSV Panalpina.

DSV skal nu i gang med at få flest mulige stordriftsfordele ud af sammenlægningen.

Det arbejde forventes at give maksimalt udbytte fra 2022, hvorfra DSV venter årlige synergieffekter for 2,2 milliarder kroner.

Fra 2021 forventer DSV, at sammenlægningen bidrager til at øge overskuddet i det samlede selskabet. Fra 2022 forventes overskudsgraden i det samlede selskab at være "løftet hen imod DSV-koncernens nuværende niveau."

DSV føjer med købet omkring 14.500 nye ansatte i 70 lande til sin flok.

Det nye selskab bliver en af verdens største transportvirksomheder med en proformaomsætning på 118 milliarder kroner og 60.000 medarbejdere i 90 lande.

- Det er med stor glæde, at vi byder Panalpinas kunder, medarbejdere og aktionærer velkommen i DSV, siger DSV-direktør Jens Bjørn Andersen.

- Sammen vil vores to virksomheder skabe endnu bedre resultater og endnu mere værdi for alle vores interessenter.

DSV har på grund af opkøbet af Panalpina ikke villet fortælle om sine forventningerne til fremtiden. I forbindelse med mandagens besked udskyder DSV også sit regnskab for tredje kvartal til 1. november.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Erhverv

3F Kolding er uforstående over for at Danfoss flytter fabrik til Polen

Annonce