Annonce
Erhverv

Easyjet tjener mindre på trods af flere passagerer

Fabrizio Bensch/Reuters
Indtjeningen falder hos Easyjet, selv om det britiske lavprisselskab flyver med flere og øger omsætningen.

Flere passagerer er fløjet med Easyjet i selskabets seneste regnskabsår, og det har bidraget til en stigende omsætning.

Omvendt er indtjeningen bakket for det britiske lavprisselskab, som blandt andet har været negativt påvirket af brexit og stigende udgifter til brændstof.

Det oplyser Easyjet tirsdag morgen med offentliggørelsen af det regnskab, som løb til og med udgangen af september.

Af regnskabet fremgår det, at Easyjet i perioden tjente 349 millioner pund - eller lidt over 3 milliarder kroner. Det er en lille tilbagegang fra de 358 millioner pund - eller cirka 3,1 milliarder kroner - der blev tjent året før.

Med til at trække indtjeningen ned har været øgede brændstofudgifter, da Easyjet i regnskabsåret brugte 20 procent mere på brændstof end året før.

Året har dog også været karakteriseret ved fremgang, da Easyjet har fløjet med ni procent flere passagerer end året før.

Det har været med til at øget selskabets omsætning til 6,4 milliarder pund - eller 55,6 milliarder kroner - fra 5,9 milliarder pund - eller 51,4 milliarder kroner - et år tidligere.

Det er flotte resultater, når man tænker på de udfordringer, som Easyjet har haft i løbet af året, siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der blandt andet følger luftfartsbranchen tæt.

- Der har været masser af usikkerhed omkring brexit, og det har været med til at gøre livet sværere for Easyjet, siger han.

Også i det nye regnskabsår vil Easyjet blive udfordret, i og med at brexit stadig spøger og lige nu står til at finde sted 31. januar 2020.

- Men selskabet er i og for sig gearet til det. Det har også de flylicenser og tilladelser, der skal til, hvis det ender i et hårdt brexit, siger Jacob Pedersen.

Sammen med regnskabet har Easyjet annonceret en målsætning om at være CO2-neutral fra og med det nye regnskabsår, som startede 1. oktober.

Det er langtfra noget, der er gratis, bemærker Sydbanks aktieanalysechef.

- Det kommer til at koste selskabet over 200 millioner kroner om året at investere i CO2-kompenserende ting, som kan være med til at gøre, at man bliver CO2-neutral, siger Jacob Pedersen.

Blandt de CO2-kompenserende tiltag nævner Easyjet blandt andet, at det vil kunne plante flere træer eller undgå at udlede mere CO2 ved at flyve med mere miljøvenlige fly.

/ritzau/

Annonce
Link til regnskab fra Easyjet
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vores naboers mismod tiltager konstant

Allerede før første stolpe var sat, skabte det danske vildsvinehegn tysk mismod . Her er det en udbredt opfattelse, at der er tale om en camoufleret grænsemur. Anlægget bliver kædet sammen med den danske indrejsekontrol og skaber hos vores naboer billedet af et land, der ønsker at isolere sig. Nu er hegnet færdig, og alt er meget værre. Det viser sig, at hegnet er en dødsfælde for vildtet. Billeder af kvæstede og dræbte dyr fylder tyske, sociale platforme og traditionelle medier. Selv landsdækkende tv har haft indslag. Med tysk logik er hegnet ubegribeligt. Naboerne påpeger ganske korrekt, at afspærringen ikke er nogen garanti for, at den afrikanske svinepest ikke når vores breddegrader. Vildsvin kan snige sig over i de passager, der er skyldes veje og vandløb. Samtidig er dyrene fremragende svømmere, der let kan krydse Flensborg Fjord. Endelig udgår den største smittefare ikke nødvendigvis fra vildsvin, men fra mennesker. Hvis en inficeret, polsk kødpølse på en eller anden vis havner i danske dyrs fødekæde, er skaden sket. Alle disse indvendinger er ubestrideligt rigtige. Og så må der vel stikke noget andet under, konkluderer førnævnte, tyske logik. Vi er hidtil ikke lykkedes med at forklare, at der i høj grad er tale om en mentalhygiejnisk foranstaltning. Danske landmænd og fødevaresektorens mange ansatte kan sove lidt roligere, fordi der trods alt er rejst en barriere mod smitten. Samtidig sender vi et signal til de udenlandske markeder om, at vi bekymrer os om fødevaresikkerheden. Da dette budskab tilsyneladende er usælgeligt hos vores naboer, kan vi i det mindste begrænse skaden. Derfor er det fint, at der nu træffes foranstaltninger, som skal begrænse faren for yderligere skader på vildt. Men samtidig må det være tilladt at undre sig over, at ingen havde forudset problemet. Så var vi nok stadig blevet stemplet som nationalister. Men vi var i det mindste sluppet for beskyldningen om, at vi slog Bambis mor ihjel.

Erhverv

Havnevirksomheder bekymrede over at ny havnevision skal hastes igennem

Annonce