Annonce
EfB

EfB-sportschef om ny træner: En dansker er første prioritet

John Lammers kan sikkert sagtens pege på både spillere og sportschef som en del af forklaringen på nedturen, men det er ham, der betaler prisen. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Jimmi Nagel Jacobsen har haft træner John Lammers med inde over alle beslutninger om spillerkøb. Han glæder sig over, at Claus Nørgaard har sagt ja til at være en nødløsning som træner og går efter en permanent trænerløsning, der vil holde fast i klubbens strategi.

EfB: Beslutningen var uundgåelig.

John Lammers skulle fyres.

Det fortæller sportschef Jimmi Nagel Jacobsen efter mandagens dramatiske udvikling i EfB.

- Vi havde alle en fast tro på, at det ville vende for os mod Randers, og vi havde også alle sammen en god følelse, fordi træningen var forløbet godt, men da vi vi tabte, så vi ingen anden udvej.

- Var det også måden, I tabte på, der gjorde en forskel?

- Nej, det var mere den lange periode med dårlige resultater, der blev udslagsgivende, men det gjorde det da ikke bedre, at vi tabte efter så dårlig en præstation. Alle har kunnet se, at vi har kæmpet med at få resultaterne, men vi troede alle på, at det ville vende, og ingen af os havde forventet, at vi ville ligge, hvor vi ligger efter ni kampe.

- Har du givet John Lammers rimelige arbejdsbetingelser - altså har du købt de spillere, han skulle bruge for at få holdet til at fungere?

- Jeg har set kritikken fra blandt andre dig, og vi kan da godt blive enige om, at de spillere, vi har hentet, ikke har nået det niveau, vi havde håbet på, men John har været inde over samtlige beslutninger. I praksis er det jo sådan, at jeg liner tre-fire emner op til den position, vi kigger efter, og så vælger træneren den, han helst vil have. Derefter går jeg så i gang med at finde ud af, om det er muligt.

- Men du kan vel omvendt også sige, at du ikke har haft pengene til at købe bedre spillere?

- Sådan kan man også vende det. Man får jo den kvalitet, man betaler for.

- Og som jeg hører det, havde I allerede brugt pengene, da I kom i problemer, og Mohammed Dauda var derfor en slags ekstra bevilling fra bestyrelsen?

- Det er korrekt.

- I skriver, at I nu vil intensivere trænerjagten - betyder det, at I har været i gang længe?

- Nej, det gør det ikke. Jeg begyndte først at tænke i de baner, da jeg vågnede meget tidligt i morges. I første omgang er jeg og klubben glad for, at Claus Nørgaard tager over midlertidigt, men jeg vil gerne understrege, at det kun er midlertidigt. Claus har ikke noget ønske om at være cheftræner på permanent basis.

- Og du har vel listen over emner klar?

- Jeg har altid en liste over både trænere og spillere klar, og samtidig har min telefon ringet stort set uafbrudt, siden pressemeddelelsen kom ud. Både trænere og agenter har ringet, så man skal i hvert fald ikke være i tvivl om, at EfB stadig er en attraktiv adresse.

- Hvilken profil går I efter?

- Vi skal bruge en med erfaring, og vi skal bruge en, der vil videreføre vores strategi, altså en, der tør bruge vores egne talenter. Vi har ikke brug for en træner, der bare stiller 11 mand på 30 år på banen.

- Skal han være dansker?

- Det er vores klare første prioritet, men vi går først og fremmest efter kvalitet.

- Og tidshorisonten?

- Hurtigt muligt, men vi skal bare være så sikre som muligt på, at det er den rigtige.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce