Annonce
Aabenraa

Efterårsferien nærmer sig: Undgå køkaos ved grænsen

Der forventes lange køer ved den dansk-tyske grænse de kommende to lørdage. Arkivfoto: Soffi Chanchira Larsen
Sidste år var der op til 30 minutters forsinkelse ved den dansk-tyske grænse i efterårsferien.

Kruså: Skolernes efterårsferie nærmer sig med hastige skridt, og det er ensbetydende med, at der er ekstra mange biler på vejene. Det skaber traditionen tro ekstra tryk på ved den dansk-tyske grænse for bilister, der skal ind i Danmark på grund af grænsekontrollen.

Det er især de to lørdage i efterårsferien, der kan give lange ventetider, og sidste år registrerede Vejdirektoratet op til 30 minutters forsinkelse grundet kødannelse ved grænsen.

- Det bliver værst, når danskerne skal hjem fra ferie den anden lørdag i efterårsferien. Nu på lørdag er det derimod især tyskerne, der kan komme til at holde i kø, når de skal på ferie i Danmark, siger Brit Osted Nielsen, der er vagthavende i Vejdirektoratets Trafikcenter.

Vejdirektoratet anbefaler, at man så vidt muligt kører uden for de mest trafikerede tidsrum samt tjekker trafiksituationen ved grænsen inden afrejse.

- Tidligt om morgenen eller sidst på eftermiddagen er det bedst at passere grænsen på de to lørdage i efterårsferien, og man kan eventuelt også med fordel bruge alternative grænseovergange, siger Brit Osted Nielsen.

Annonce
Det bliver værst, når danskerne skal hjem fra ferie den anden lørdag i efterårsferien.

Brit Osted Nielsen, vagthavende hos Vejdirektoratets Trafikcenter

Politiet er klar

Konkret råder Vejdirektoratet til, at man holder sig orienteret om trafiksituationen på trafikinfo.dk eller via Vejdirektoratets app "Trafikinfo". Begge steder kan man også høre de seneste medlinger fra P4 Trafik.

Hos Syd- og Sønderjyllands Politi er man også godt klar over, at der i efterårsferien i perioder kan komme lange køer ved grænseovergangene i Frøslev, Padborg og Kruså på grund af grænsekontrollen. Modtrækket er at åbne ekstra spor ved de forskellige grænseovergange.

- Hvis det bliver nødvendigt, kan der blive åbnet ekstra spor, og så er det vigtigt, at bilisterne følger skiltningen, siger Helle Lundberg, der er kommunikationsrådgiver ved Syd- og Sønderjyllands Politi.

Kommunikationsrådgiveren opfordrer også til, at man holder sig orienteret om trafiksituationen.

- Vi vil selv holde øje med situationen og opdatere på Twitter, siger Helle Lundberg.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce