Annonce
Sønderborg

Efter corona-erfaringer: Borgerservice vil skære i åbningstiden

Fem åbningsdage bliver til to hos Borgerservice i Sønderborg, hvis nyt forslag bliver vedtaget. Arkivfoto: Birthe Juul Mathiasen
Forslag lægger op til, at der bliver færre dage åbent for personligt fremmøde, men til gengæld holder Borgerservice åbent til klokken 18 på alle åbningsdagene i Gråsten, Nordborg og Sønderborg.
Annonce

Sønderborg: Længere men færre fysiske åbningsdage. Det er essensen i et forslag som politikerne i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget skal behandle onsdag.

- Covid-19 har vist, at danskere i al almindelighed er blevet meget bedre til at benytte sig af digitale løsninger, og det gælder også borgerne i Sønderborg Kommune, så mange slipper for et besøg i Borgerservice. Og for dem, der ikke kan guides via digitale selvbetjeningsløsninger, er der stadig mulighed for at få en tid til personlig fremmøde, siger Jan Prokopek Jensen (S), formand for udvalget.

Coronasituationen, øget telefonservice og digital selvbetjening gør, at det personlige fremmøde i Borgerservice i Sønderborg Kommune er faldet med 30 procent fra uge 27 til 33.

I forslaget er der lagt op til, at Borgerservice i Sønderborg skal have åben tirsdag og torsdag fra klokken 9-18, mens Borgerservice i Gråsten og Nordborg har åbent torsdag fra klokken 9-18.

Der skal omvendt værre færre åbningsdage. I dag har eksempelvis Borgerservice i Sønderborg åbent alle hverdage og i alt 25 timer, hvilket altså i fremtiden bliver 18 timer over to dage.

Annonce

Udvidet telefontid

Omvendt udvides den telefonisk åbningstid markant. I dag er der kun telefontid i 37 timer om ugen, men nu lægges der op til, at telefonerne bliver bemandet 62 timer om ugen.

Forslaget lægger op til, at man kan ringe mandag til torsdag fra klokken 8-20, fredag fra klokken 8-18 og søndag fra klokken 16-20.

Den udvidede telefoniske betjening sker ved, at Sønderborg Kommune tilslutter sig Den Digitale Hotline, som er et tværkommunalt samarbejde om at yde telefonisk betjening.

- Under coronanedlukningen blev Borgerservice i langt højere grad end før nødt at betjene borgerne via telefon. Det har været en succes at betjene borgerne telefonisk og ofte med det resultat, at borgerne fik bedre service og resultat end før. Det skyldes primært, at borgerne blev betjent af den rette medarbejder med de rette kompetencer med det samme, siger Dorthe Mehlberg (DF), medlem af Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.


Under coronanedlukningen blev Borgerservice i langt højere grad end før nødt at betjene borgerne via telefon. Det har været en succes at betjene borgerne telefonisk og ofte med det resultat, at borgerne fik bedre service og resultat end før.

Dorthe Mehlberg (DF), byrådsmedlem


Forslaget forventes, at kunne træde i kraft fra den 1. november 2020. Ændringerne vil blive evalueret efter 12 og 18 måneder.

For at undgå smitte med covid-19 er der efter genåbningen af Borgerservice indført obligatorisk tidsbestilling. Kravet om at booke tid er også kommet for at blive.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

3. døgn uden nye smittede: Vadehavsskole er ved at have styr på smitteudbrud

Annonce